Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 100417
تاریخ انتشار : 25 دی 1386 0:0
تعداد مشاهدات : 9

سينماي ايران جهاني و نشانگر قدرت تصوير به ديگران است

شبكه تلويزيوني الجزيره قطر در گزارشي تصريح كرد كه سينماي ايران جهاني شده و اين بخش از فرهنگ و هنر ايراني توانسته قدرت تصوير را به ديگران نشان دهد. به گزارش ايرنا، الجزيره در برنامه اي با "نگاهي به ايران" افزود: سالن هاي سينماهاي ايران در روزهاي تعطيل پذيراي تماشاگران است و اين سينما ثابت كرده كه ايران به مرز خودكفايي در توليدات سينمايي رسيده است. جشنواره سالانه سينما در ايران در قالب نسخه اي از جشنواره "كن" اما با تكيه بر سنت هاي ايراني برپا مي شود. براساس اين گزارش، سينماي ايران جهاني شده زيرا به گفته بسياري ناظران، قدرت تصوير دراين بخش از صنعت هنري ايراني به خوبي درك شده و موسسه هاي سينمايي همچون "بنياد سينمايي فارابي" براي حمايت از توليدات سينمايي تاسيس شده است. اين شبكه خبري افزود: در سينماي ايران تصويربرداري از زن بدون حجاب و ارتباط زن و مرد جايي ندارد اما فيلمسازان با بهره گيري از موضوع هاي بسيار و از طريق تصوير به مباحث بسياري در عرصه اجتماع و حتي سياست مي پردازند. الجزيره در اين گزارش تصريح كرد: برخي كارگردان ها هم مي كوشند سينماي واقعگرا را در ايران ترويج دهند، آنان به مسايلي همچون موادمخدر و مشكلات جوانان و زنان مي پردازند. درپايان گزارش الجزيره آمده است: بين پتك اعتقادات و ارزشهاي مورد احترام در ايران و سندان معيارهاي غربي، سينماي ايران وارد عمق سينماي جهاني شد زيرا به عقيده صاحب نظران، اين سينما توانست سيمايي از ايران متفاوت از سيماي رواج يافته در خارج به نمايش بگذارد. شبكه الجزيره همچنين دراين باره با "نادر طالب زاده" كارگردان سينما گفت و گو كرد. طالب زاده گفت: سينماي ايران درطول تاريخ خود از سه مرحله مهم انقلاب، جنگ، واقعگرايي جديد عبور كرده است. وي درباره تحول سينماي ايران دراين سه مرحله افزود: در مرحله نخست انقلاب، انتقال ساده آسان بود و پس ازآن، تصورظاهري اين بود كه ما سينمايي نداريم اما توجهي خاص به سينما مبذول داشته شد و مدارسي براي سينما تاسيس شد. در سال سوم يا چهارم انقلاب توليد فيلم هاي جنگي آغاز شد و دراواخر جنگ نيز مرحله توليد فيلم هايي با موضوع هاي انساني آغاز شد كه در غرب هم از شهرت زيادي برخورردار گرديد. طالب زاده در پاسخ به پرسشي پيرامون سينماي ديني پس از انقلاب اسلامي و نوع علايق مردم، گفت: مردم ايران حتي قبل از انقلاب به فيلم ها هندي بيشتر از فيلم هاي فرانسوي و آمريكايي عادت داشتند و از زمان ورود سينما به ايران تا زمان انقلاب و پس از آن هم مردم ايران به ديدن فيلم هاي ايراني علاقه داشتند و علائق آنان محدود به فيلم هاي ديني نيست و در عين حال علاوه برمردم ايران، سليقه بسياري از ملت هاي ديگر نيز به سوي موضوعات ديني گرايش دارد. سينماي ايران براي خود جاي پاي محكمي در كشورهاي اسلامي باز كرده است. طالب زاده درباره ويژگي خاص سينماي ايران در قياس با ساير سينماهاي واقعگرا در جهان گفت: اولا سينماي ايران ساده است ولي از سينماي اروپايي و بسياري از كارگردانان ايتاليايي تاثير پذيرفته است و با سرعت در خارج ايران مورد توجه قرار مي گيرد. وي افزود: رسانه هاي صهيونيستي از زمان انقلاب تاكنون همواره مي كوشند به نوعي با سينماي ايران مقابله كنند اما ده ها كتاب در آمريكا و دانشگاه كلمبيا و هاروارد درباره سينماي ايران نوشته شده است و دشمنان ايران هم به جذابيت سينماي ايران اعتراف مي كنند.