Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 102052
تاریخ انتشار : 5 اسفند 1386 0:0
تعداد مشاهدات : 10

چهار كشور اروپايي در انتظار مجسمه هاي چوبي هنرمند ايراني

جمشيد مراديان با تازه ترين آثار چوبي اش در سمپوزيوم هاي جهاني شركت مي كند. به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين هنرمند مجسمه ساز كه ركورد حضور در سمپوزيم هاي جهاني معتبر را در كارنامه ي حرفه يي خود دارد، اين روزها در تدارك آماده سازي مجسمه اي چوبي براي حضور در سمپوزيوم سوييس است. نخستين سمپوزيوم برينز تابستان آينده در شهر برينز - سوييس - برگزار مي شود. مراديان مي خواهد صداي ايرج بسطامي را با خود همراه كند. مجسمه ساز ايراني براي اين سمپوزيوم كاري را طراحي كرده كه به شكل مردي در حال مديتيشن و با حال و هواي شرقي در حال منظم كردن حركت هاي دروني خويش است. اثر وي از ميان 137 كار از تمام نقاط جهان براي سمپوزيوم، جزو ده اثر براي اجرا انتخاب شده است. به گفته ي مراديان كارهايي كه در اين سمپوزيوم ارايه و اجرا خواهند شد، به نوعي فرهنگ كشورها را معرفي مي كنند و در اين بين از هنرمندان خواسته شده است كه موسيقي و يا كار ادبي را هم از كشور خود ارايه دهند كه براي بينندگان پخش شود. مراديان سال گذشته يكي از سمپوزيوم هايي كه شركت داشت، موسيقي محمد نوري را با خود برد و امسال براي بزرگداشت ياد و خاطره ي ايرج بسطامي، كاري از او را به سوييس ببرد تا از بلندگوهاي عمومي پخش شود. سمپوزيوم سوييس قرار است از 13 تير 87، به مدت چهار روز برگزار شود. او كاري چهار متري از چوب را آماده و براي سمپوزيوم مجسمه ي آلمان كه با تم "صلح براي همه" ارسال كرده كه از سازمان دهنگان سمپوزيوم به او اعلام كرده اند كه به دليل بي پولي اين سمپوزيوم برگزار نمي شود! مراديان به ايسنا گفت: پس از اعلام اين خبر به آن ها پيشنهاد دادم از شركت آلماني و اسپانسر سمپوزيوم مجسمه ي ايران در تهران بخواهند تا ياري شان كند و پس از اين موضوع ايميلي آمد كه تشكر كردند و از احتمال برگزاري آن خبر دادند؛ اما قرار است نتيجه را تا آخر فوريه اعلام كنند. وي با بيان اين مطلب كه شركت در سمپوزيوم سوييس 12 يا سيزدهمين سمپوزيوم وي است، گفت: پنج سمپوزيوم از آن ها در ايتاليا بوده است. هنرمندان با هزينه برگزاركنندگان به محل مورد نظر مي روند و پس از پايان كار، اثر در اختيار هنرمندان قرار مي گيرد و آن ها مي توانند كارها را با خود ببرند. اما اين ها همه ي كارها و برنامه هايي نيستند كه مراديان براي حضور در سمپوزيم هاي جهاني دارد. او براي بينالي در آرژانتين با موضوع "ده فرمان" و سمپوزيوم روسيه با تم "مادر و خانواده"، كارهايي را فرستاده است. به گفته ي مراديان بيشتر اين سمپوزيوم ها عمري بالاي 10 سال دارند؛ زيرا آن ها به اين نتيجه رسيده اند كه سمپوزيوم بهترين محل براي برقراري ارتباط نزديك هنر و هنرمند و مردم است و مي تواند ايجاد هيجان و رقابت كند. وي در سمپوزيوم فرانسه با تم "دوگانگي" نيز شركت كرده و كاري كه چندي پيش در گالري باران ارايه كرد و هم اكنون نيز در حياط اين گالري قرار دارد را براي سمپوزيوم امسال فرانسه، با تم "تعادل"، ارايه كرده است. مراديان اميدوار است: در كشور ايران نيز اين چنين حركت هايي، همانند سمپوزيوم تهران و گسترده تر دنبال شود تا ما نيز با آخرين دستاوردهاي هنري كه دنيا به آن دست يافته هماهنگ شويم و از تهي شدن زندگي مردم از كارهاي هنري جلوگيري كنيم. وي عقيده دارد: با اين سمپوزيوم ها كه مخاطبان خاص و عام دارند و جرياني هيجان انگيز هستند مي توان هنر را بازتر كرد. مراديان باور سمپوزيوم به عنوان يك جريان كارساز را از جمله مسايل موثر در اجراي اين حركت دانست و گفت: باور سمپوزيوم به عنوان جريان كارساز و پس از آن مساله مالي و اسپانسر و سازماندهي و برنامه ريزي براي آن، مهم ترين كارهايي است كه مي تواند يك سمپوزيوم بين المللي را در داخل ايران راه اندازي كند. همچنين اين حركت نياز به حمايت دولت و نهادهاي خصوصي دارد و آن ها ضرورت دارد باور كنند كه اين هنر است كه مي تواند به كارشان جاودانگي ببخشد.