Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 111845
تاریخ انتشار : 27 مرداد 1387 0:0
تعداد مشاهدات : 6

كسي در ايران نمي تواند گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران را ارزشگذاري كند

خبرگزاري فارس: آيدين آغداشلو با بيان اين كه گنجينه هر موزه زنده اي در دنيا، نيازمند ارزش گذاري مالي و به روز كردن قيمت آثارش است، در عين حال تصريح كرد: هيچ كسي را در ايران سراغ ندارم كه بتواند بر اساس بازارهاي جهاني، ارز ش گذاري مالي صحيحي از اين گنجينه ها داشته باشد. آيدين آغداشلو هنرمند نقاش،مدرس و كارشناس هنرهاي تجسمي در گفت و گو با خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس درباره گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران گفت: فهرستي از مشخصات كامل آثار گنجينه داخلي و خارجي موزه هنرهاي معاصر تهران شامل نام هنرمند،ابعاد اثر و مشخصات خريد آنها موجود است، اما تاكنون هيچ گونه گزارش تحقيقي در خصوص تك تك اين آثار، بررسي اهميت و جايگاه هر اثر در مجموعه آثار هر هنرمند و يا در هنر معاصر جهان انجام نشده است. آغداشلو با اشاره به اقدام حبيب الله صادقي سرپرست پيشين موزه هنرهاي معاصر تهران در خصوص ارزش گذاري مالي اين آثار گفت: قرار بود در دوره مديريت ايشان،با حضور كارشناسان و صاحبنظران داخلي و خارجي، آثار گنجينه اين موزه ارزش گذاري مالي شوند و قيمت آنها به روز شود. وي با تأكيد بر ضرورت ارزش گذاري مالي اين آثار گفت: سال ها قبل اين آثار قيمت گذاري شده اند اما در طول زمان اين قيمت ها تغيير مي كند و بايد قيمت آنها را به روز كرد. اين هنرمند نقاش ادامه داد: برخي از آثار، قيمت سال ها قبل آنها در كنار مشخصاتشان ثبت شده است و اين در حالي است كه اين قيمت ها هر روز تغيير مي كند،ممكن است بالا رفته باشد،ثابت مانده باشد و يا اين كه پايين تر آمده باشد. اين كارشناس و مدرس هنر در ادامه خاطرنشان كرد: هر قيمتي كه كارشناسان براي آثار هنري تعيين كنند تخميني است چرا كه قيمت آثار هنري در حراج ها، درست مثل اوراق بهادار در بورس بالا و پايين مي شود. وي بر ضرورت ارزش گذاري مالي اين آثار تأكيد كرد و گفت: چنين موزه اي با اين آثاري كه در اختيار دارد نيازمند ارزش گذاري مالي آنهاست. اما در ايران هيچ كسي را كه بتواند بر اساس بازارهاي جهاني ارزش گذاري صحيحي داشته باشد سراغ ندارم. آغداشلو تصريح كرد: عليرغم آن كه براي ارزش گذاري مالي آثار موجود در گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران هيچ كارشناسي را در ايران سراغ ندارم كه بتواند اين آثار را بر اساس بازارهاي جهاني ارز ش گذاري كند،اما در خصوص ارزش گذاري معنوي اين آثار ، كارشناسان و استادان دانشگاه هاي هنري هستند كه مي توانند در اين زمينه صاحبنظر باشند و ارزش گذاري معنوي را به خوبي انجام دهند. وي با اشاره به انتشار تصاوير بخشي از آثار گنجينه اين موزه گفت: مهمترين آثار اين گنجينه كه در دو نمايشگاه جنبش هنر مدرن به نمايش درآمده بود، منتشر شده است كه اگر چه كامل و جامع همه آثار اين گنجينه را در بر نمي گيرد اما مهمترين نمونه هاي آن منتشر شده است. آغداشلو گفت: هر موزه اي ناگزير است براي آن كه گنجينه اي زنده داشته باشد، علاوه بر نگهداري صحيح آثار گنجينه اي، به بررسي و تحقيق بر روي تك تك آثار آن نيز بپردازد تا تبديل به انبار آثار هنري نشود. اين كارشناس هنري در ادامه ارزش گذاري معنوي آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر را نيازمند تشكيل هيئتي از كارشناسان اعم از استادان دانشگاه،منتقدان هنري و هنرشناسان دانست و گفت: در جريان ارزش گذاري معنوي آثار گنجينه اي بايد چنين هيئتي را كه متخصص در اين امور هستند مأمور انجام اين كار كرد. آغداشلو همچنين درباره امكان سرقت و يا خارج كردن اثري از اين موزه گفت: شايد 30 سال پيش كه فهرست كاملي از اين آثار موجود نبود، چنين امكاني وجود داشت. اما امروز با وجود اين فهرست كامل آثار كه در اختيار موزه هست،چنين بيمي نمي رود. وي با بيان اين كه خارج كردن هر يك از آثار اين گنجينه، براي شركت درنمايشگاه ها،نيازمند امضاي 5 وزير است گفت:مسير انتقال اين آثار از گنجينه به نمايشگاه ها، مسير بسيار پيچيده اي است و امكان خارج كردن اين آثار وجود ندارد. وي درباره شرايط نگهداري آثار در گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران هم گفت: در طول يك دهه گذشته و قبل از آن سعي شد كه اين گنجينه به استاندارهاي موزه هاي دنيا نزديك شود، كه در بخش هايي به اين استانداردها نزديك شده و در برخي بخش ها بايد كاملتر شود. اما در مقايسه با بسياري از موزه هاي جهان كه از نزديك بازديد كرده ام، گمان مي كنم كه گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران يكي از بهترين شرايط را داراست. آغداشلو درباره شرايط نگهداري آثار در ديگر موزه هاي ايران هم گفت: اگر شرايط مطلوب نگهداري آثار را در موزه ها 100 بگيريم، موزه هاي ايران 70 درصد از اين شرايط مطلوب را دارا هستند و گمان نمي كنم، رسيدن به شرايط 100 درصدي كار چندان مشكلي باشد.