Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 112881
تاریخ انتشار : 14 شهریور 1387 0:0
تعداد مشاهدات : 20

نشست بررسی علمی وحی و آراء مستشرقان برگزار شد

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان نخستین نشست ازسلسله نشست های قرآن پژوهی به همت انجمن قرآن پژوهان حوزه علمیه قم و بخش پژوهش شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن با موضوع «وحی و آراء مستشرقان» در دفتر انجمن های علمی حوزه در قم برگزار شد. به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام علوی مهر، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در نشست علمی «وحی و آراء مستشرقان» گفت: بعد از قرون وسطی، غربیها نگاه جدیدی به وحی داشتند و آن را نسبت به مسائل سنتی تغییر دادند که کاملاً با دیدگاههای دانشمندان اسلامی متفاوت است. وی افزود: بسیاری از مستشرقین قائل هستند که شیطان در وحی پیامبر می تواند نفوذ و یا تاثیر بگذارد و این مسئله را نسبت به پیامبر اسلام تشدید کرده اند. عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: دانشمندان مسیحی، وحی و کتاب مقدس را معصوم از خطا نمی دانند، زیرا آن را نوشته بشر دانسته و با صراحت ادعا دارند که قرآن کریم نیز مانند کتاب مقدس است. حجت الاسلام علوی مهر، با اشاره به تعاریف متعددی که غربی ها و کشیشان مسیحی از وحی کرده اند یادآور شد: قبل از رنسانس، کشیشها و متکلمین مسیحیت وحی را پیام ماوراء طبیعت که از طرف خداوند به برگزیده می رسد می دانستند که با دیدگاههای دانشمندان مسلمان در این زمینه نزدیک هستند، ولی گروهی از آنان امروز حضور و تجلی خداوند در حوادث و وقایع را به عنوان وحی مطرح می نمایند که با مبانی اعتقادی اسلام مغایر است. وی با اشاره به بی پایه و اساس بودن افسانه غرانیق گفت: دانشمندان و مفسران اسلامی قائل هستند که شیطان در وحی نمی تواند نفوذ داشته باشد و با افسانه غرانیق به شدت مقابله کرده ا ند و از نظر سند آن را مورد خدشه قرار داده اند و از نظر محتوا آنرا کاملاً متناقض با محتوای سوره نجم دانسته اند. در ادامه این نشست دکترشاکر، عضو هیأت علمی دانشگاه قم نیز با ارائه دیدگاهها و آراء مختلف در مورد وحی گفت: فیلسوفانی که گرایش دینی ندارند به مسئله وحی به عنوان یک پدیده نگاه می کنند و خطاپذیری و یا عدم خطاپذیری آن فراتر از بحث مستشرقین است. وی با بررسی مصدر قرآن از دیدگاه مستشرقان افزود: بعضی از مستشرقان اصلاً مصدر قرآن را قبول ندارند، ولی بعضی از آنها قرآن و یا کتاب مقدس را مصدر الهی و غیر الهی می دانند.