Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 113727
تاریخ انتشار : 3 مهر 1387 0:0
تعداد مشاهدات : 194

روز قدس در انديشه بنيانگذار انقلاب اسلامي

كسري صادقي زاده
كسري صادقي زاده در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان هرسال شاهد روزي هستيم كه در آن مسلمين بر عليه دشمنان جهان اسلام بالاخص آمريكا و اسرائيل تظاهرات به پا مي كنند و با به نمايش گذاشتن شمه اي از وحدت كلمه خود در مقابل قدرتهاي دنيوي قدرت نمايي ميكنند، اين روز روزي است كه مسلمين اختلافات قومي و مذهبي خود را كنار گذاشته و همه يكدل يكصدا بر عليه صهيونيزم بين الملل و ايادي آن مي تازند. اما منشا اين روز را فقط و فقط بايستي در انديشه ناب اسلامي حضرت امام خميني (ره) جستجو كرد، امام (ره) از آغاز جواني پي درپي خطر صهيونيزم را به مردم و مخاطبين گوشزد كردند و با اعلام روز جهاني قدس از جانب امام (ره) ضربه اي كاري بر بر پيكره امپراليزم وارد آمده كه امروزه در فلسطين اشغالي شاهديم چگونه رژيم اشغالگر قدس از چند ماه قبل با اعمال تدابير شديد امنيتي و وضع قوانين منع تردد در حومه مسجد الاقصي در پي مقابله با خطرات و امواجي است كه در اين روز به وقوع مي پيوندد. امام و مسئله فلسطين در واقع انديشه مبارزه با صهيونيزم و علي الخصوص اسرائيل غاصب يكي از پايه هاي اساس انديشه هاي حضرت امام (ره)بود، در اين بين نقش مرحوم آيت الله كاشاني بسيار كليدي است لازم است بدانيد اولين سخنراني بر ضد صهيونيزم و اسرائيل در ايران در سال 1327 توسط ايشان انجام گرفت و نيز ايشان توانستد اولين تظاهرات مردمي بر ضد اسرائيل را در ايران در همان سال سازماندهي كنند، امام با اثر پذيرفتن از ديدگاههاي ايشان و با احساس مسئوليتي كه در قبال جهان اسلام داشتند پا جاي پاي آيت الله كاشاني گذاشته و در واقع مي توان امام را پرچمدار مبارزه با صهيونيزم در ايران پس از رحلت آيت الله كاشاني دانست اما اولين موضع رسمي امام در قبال اسرائيل مقارن با آغاز مبارزات سياسي وي با رژيم پهلوي در ارتباط با عدم هم سويي اين رژيم با تحريم نفتي اسرائيل و قطع روابط ديپلماتيك همگام با كشورهاي اسلامي و عربي بود كه اين امر به اواسط سال 1341 برمي گردد. امام در مصاحبه اي در اين باره چنين فرمودند: « يكي از جهاتي كه ما را در مقابل شاه قرار داده است، كمك او به اسرائيل است. من هميشه در مطالبم گفته ام كه شاه از همان اول كه اسرائيل به وجود آمد، با او همكاري كرده، و وقتي كه جنگ بين اسرائيل و مسلمانان به اوج خود رسيده بود، شاه همچنين نفت مسلمين را غصب كرده، به اسرائيل مي داد و اين امر خود از عوامل مخالفت من با شاه بوده است. » در واقع بايد اذعان داشت امام در بعد داخلي مبارزه با استبداد پهلوي را سرلوحه خويش قرار داده بودند و در بعد خارجي دغدغه فلسطين و آرمان فلسطين اولوين اول سياست خارجي امام را شكل مي داد. ايشان بارها مي فرمودند: « من طرفداري از طرح استقلال و شناسائي او را براي مسلمانان يك فاجعه و براي دولتهاي اسلامي يك انفجار مي دانم و مخالفت با آنرا يك فريضه بزرگ اسلام مي شمارم و به خداوند بزرگ از اين نقشه ها كه به دست مسلمان نماها براي اسلام كشيده مي شود پناه مي برم » يا خود درباره سابقه مبارزه با اسرائيل در سال 1361 مي فرمايند: « بيشتر از بيست سال است كه صحبتهاي ما هميشه راجع به اين بود كه اسرائيل نبايد كه يك كشور مستقلي باشد و بايد اين ظالم را از اين دنيا برداشت، خطر دارد، خطرناك است. » آري ايشان مبارزه با اسرائيل را وظيفه اي شرعي مي دانستند و اساس آنرا بر قاعده نفي سبيل بنا كرده بودند و همواره صرف مقداري از زكاه و سهم امام را براي اختصاص به مبارزان فلسطيني را جايز مي دانستند و با تمام وجود از آرمان فلسطين دفاع مي كردند. امام براي مبارزه با اسرائيل از همه ظرفيتهاي موجود بهره مي بردند و نه تنها در اين رابطه به ملتها آگاهي مي دادند بلكه با دولتها هم با زبان اغنا و هم تهديد سخن مي گفتند در جايي از زبان نصيحت استفاده مي كردند و مي گفتند: « من به سران فلسطيني نصيحت مي كنم كه دست از رفت و آمدهاي خودشان برداشته و با اتكا به خداوند متعال، مردم فلسطين و اسلحه خويش تا حد مرگ با اسرائيل بستيزند، چراكه اين رفت و آمدها موجب مي شود كه ملتهاي مبارز از شما دلسرد شوند. شما اطمينان داشته باشيد كه نه شرق به درد شما مي خورد و نه غرب. با ايمان برخدا و تكيه برسلاح با اسرائيل بجنگيد. » و آنجا كه از شدت گرفتن برخي دول اسلامي با اسرائيل نگران مي شدند از زبان تهديد عليه آنها استفاده مي كردند كه شاهد اين مثال تهديد كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس است. در واقع مي توان ديدگاه امام را در باره صهيونيزم و اسرائيل به اختصار بدينگونه بيان داشت، از نظر ايشان اسرائيل مثل غده سرطاني مي ماند كه اگر آنرا ريشه كن نكنيم باعث مرگ آرام و خاموش جهان اسلام مي گردد، هرگونه رابطه با آن حرام است، انديشه صهيونيزم نژادپرستانه و ضد اسلام و انسان است، اسرائيل نوك پيكان مبارزه غرب با اسلام است، اين جنگ نبرد بين اعراب و اسرائيل نيست بلكه نبرد بين اسلام و صهيونيزم و غرب است، اسرائيل از طريق توسل به ابرقدرتها روي پاي خود ايستاده اما بايد با اتكا به خداوند و نيروي خود آنرا شكست دهيم، صهيونيزم از طريق ايجاد شبكه هاي مخفي و فرقه سازي درجهان اسلام مشغول غارت و چپاول ثروتهاي منطقه است هم ثروتهاي مادي و هم معنوي، تنها راه شكست آن بازگشت به خويشتن و هويت اصيل اسلامي است، به رسميت شناختن اصل جهاد قبل از تاسيس حكومت اسلامي كه برخلاف انديشه سنتي اخوان المسلمين بود، تعلق داشتن بيت المقدس به مسلمانان و ضرورت محو نمودن اسرائيل از صحنه روزگار وتاكيد براين نكته كه حساب يود از صهيونيزم جداست. امام و ابتكار روز قدس: با بررسي مجموعه سخنان حضرت امام(ره) در مورد روز قدس به راحتي مي توان پي به فراگير بودن و جهاني بودن اين مفهم در نظر امام برد، نكته اي كه بايد در اينجا بدان اشاره كرد اين است كه امام درست دست روي نقطه اي گذاشته اند كه وجه مشترك همه مسلمين از همه طيفهاست و مسئله اي فرا مذهبي- فرقه اي و فرا قومي است كه اين خود باعث انسجام و وحدت كلمه در درون جامعه اسلامي مي گردد و كسي نمي تواند با بومي كردن آن بقيه را از درگيري با اين مسئله منع كند و نيز هوشياري ديگر امام در انتخاب زمان اين روز است كه از ظرافت خاصي برخوردار است چرا كه اين روز در روزهاي پاياني ماه رمضان است و عموم مسلمين با تاثير پذيرفتن از آثار معنوي اين ماه خود را تهذيب و تزكيه داده اند كه اين عامل نيز خود بر نفوذ كلام امام برقلوب ايشان افزوده است، اما درباره چيستي و ماهيت اين روز، رجوع به بينات شيواي امام خود بهترين راه براي شناخت اين مفهوم در انديشه امام است، ايشان مي فرمايند: « روز قدس، يك روز جهاني است، روزي نيست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد، روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است، روز مقابله ملتهايي است كه در زير فشار ظلم آمريكا و غير آمريكا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست، روزي است كه بايد مستضعفين مجهز بشوند در مقابل مستكبرين و دماغ مستكبرين را به خاك بمالند، روزي است كه بين منافقين و متعهدين امتياز خواهد شد. متعهدين اين روز را روز قدس مي دانند و عمل مي كنند به آنچه بايد بكنند و منافقين، آنهايي كه با ابرقدرتها در زير پرده آشنايي دارند و با اسرائيل دوستي، در اين روز بي تفاوت هستند، يا ملتها را نمي گذارند كه تظاهر كنند. روز قدس روزي است كه بايد سرنوشت ملتهاي مستضعف معلوم شود. بايد ملتهاي مستضعف اعلام وجود بكنند در مقابل مستكبرين، بايد همانطوركه ايران قيام كرد و دماغ مستكبرين را به خاك ماليد و خواهد ماليد، تمام ملتها قيام كنند و اين جرثومه هاي فساد را به زباله دانها بريزند.... روز قدس روزي است كه بايد همت كنيد و همت كنيم كه قدس را نجات بدهيم و برادران لبناني را از اين فشارها نجات بدهيم... » تا آنجا كه مي فرمايند: « روز قدس فقط روز فلسطين نيست، روز اسلام است، روز حكومت اسلامي است، روزي است كه بايد جمهوري اسلامي در سراسر كشورها، بيرق آن برافراشته شود، روزي است كه بايد به ابرقدرتها فهماند كه ديگر آنها نمي توانند در ممالك اسلامي پيشروي كنند.... آنهايي كه شركت ندارند، مخالف با اسلام هستند و موافق با اسرائيل و آنهايي كه شركت كردند، متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام كه در راس آمريكا و اسرائيل است. روز امتياز حق از باطل است، روز جدايي حق و باطل است. » نمود عرفان سياسي امام در اين جمله ايشان در مورد اين روز ديدنيست، آنجا كه مي فرمايند: « در شب قدر مسلمانان با شب زنده داري و مناجات خود را از قيد بندگي غير خداي تعالي كه شياطين جن و انس اند، رها شده و به عبوديت خداوند در مي آيند و در روز قدس كه آخرين روزهاي شهرالله اعظم است، سزاوار است كه همه مسلمانان جهان از قيد اسارت و بندگي شياطين بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لايزال الله بپيوندند و دست جنايتكاران تاريخ را از كشورهاي مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند. » همچنين امام در پي بسيج كردن توده ها براي مبارزه با اسكبار بودند و لذا از اثر شعائر داده شده در اين روز هم غافل نبوده اند و فرمودند: .... «مسلمين بايد فريادكنند، گمان نكنند كه فرياد و شعار فايده ندارند، نخير شعار فايده دارد اما اگر همه فرياد بزنند، فرياد من تنها هيچ چيز نيست، فرياد يك محله يك شهر هيچ چيز نيست. » تاثير روز قدس بر مسئله فلسطين: اعلام روز جهاني قدس از چند جهت داراي اهميت است كه عبارتند از: 1. نشان دادن مخالفت همگاني جهان اسلام با موجوديت اسرائيل: ابتكار ماندگار امام خميني در انتخاب روز قدس ،ضمن نشان دادن مخالفت همگاني ملتهاي مسلمان و دنياي اسلام با موجوديت رژيم اشغالگر قدس، مايه تاليف قلوب و نوعي همگرايي در جهان اسلام شده كه بدين صورت گام اول براي وحدت اسلامي و تشكيل كه همان وحدت كلمه است برداشته شده و راه را براي رسيدن به امت واحده فارق از مليت و نژاد و مذهب هموار مي كند. 2. ايجاد اهرم فشار برعليه رژيم صهيونيستي: از جمله اهرمهاي فشاري كه مي توان از آن بر عليه متامع رژيم اشغالگر قدس استفاده كرد روز قدس است عاملي است كه همواره باعث از بين بردن مشروعيت اين رژيم در دنيا مي گردد و نيز تكرار هرساله آن ضمن ايجاد گرايش در جهان اسلام به انديشه هاي ناب امام باعث فراموش نشدن آرمان فلسطين در قلوب مومنين مي گردد، همچنين اين روز موجبات ناامني در داخل مرزهاي رژيم صهيونيستي شده كه در مقدمه به گوشه اي از تاثيرات آن بر درون جامعه صهيونيستي اشاره گرديد. 3. خارج كردن مسئله فلسطين از بعد ملي و تبديل آن به بعد جهاني و اسلامي: همانطور كه در بالا ذكر شد دشمن صهيونيستي سعي داشت كه اين نبرد را به يك منازعه قومي و نژادي بين اعراب و اسرائيل تبديل كند اما با اعلام مواضع امام به عنوان يك مرجع بزرگ ديني در جهان اسلام روحي تازه به بعد اسلامي فراموش شده و نيمه جان مبارزه با اسرائيل دميده شد و باعث گرديد مبارزان فلسطين به جاي انتخاب گزينه هاي چپگرايي، ملي گرايي و ناسيوناليستي وحتي گرايش به غرب و سازش تنها به گزينه مقاومت اسلامي بينديشند كه شكل گيري گروههاي جهد اسلامي بدست فتحي شقاقي و نير جنبش مقاومت اسلامي (حماس) بدست شيخ احمد ياسين و رويگرداني مردم فلسطين از جنبش فتح در انتخابات اخير مجلس ملي كه جنبشي سكولار فاقد گزينه فوق بود مويد اين نظر است. دستاوردهاي روزقدس: 1 .خنثي كردن توطئه غرب و رژيم صهيونيستي: از جمله تبليغات سوئي كه اسرائيل براي مشروعيت بخشيدن به شكل گيري خود انجام داد طرح مسئله سرزميني بدون ملت براي ملتي بدون سرزمين بود كه توسط گلدا ماير وزير خارجه اسبق اين رژيم ارائه شد و لب مطلب اين بود كه با توجه به در اختيار داشتن رسانه هاي گروهي اعم از روزنامه و شبكه هاي تلويزيوني و سايتهاي اينترنتي اين شعار به ذهن هر بيننده و شنوده خورانده شد و در افكار عمومي جهاني به يك باور عمده و غير قابل خدشه تبديل شد،مثل قضيه هولوكاست، اما اين توطئه با استراتوي امام راحل مبني بر اعلام روز قدس و تظاهرات صدها ميليوني امت اسلام و مستضعفين سرتاسر دنيا اين دروغ بزرگ برملا شد و يكي از اصلي تري فلسفه هاي وجودي تشكيل اسرائيل به زير سوال رفت و مشروعيت آنرا با چالش جدي روبرو كرد. 2 .تاثير معنوبي بر مسلمانان و ايجاد نوعي مشاركت عمومي:درواقع در اين روز مي توان سايه سنگين انديشه هاي حضرت امام را بر جهان اسلام بوضوح لمس كرد چرا كه علاوه بر تزكيه آنان در ماه مبارك رمضان باعث ايجاد نوعي اراده جمعي بين مسلمين براي احقاق حق و بالا بردن روحيه همدلي و ايثار بين آنان شده و نيز به مسلمين اين اعتماد به نفس را اده است كه قدس پس گرفتني است و اگر همت و وحدت كلمه باهم توامان گردنند اين كار شدني است . 3. به زيرسوال بردن دولتهاي مرتجع و غربگراي جهان اسلام:در واقع همانطور كه امام فرمودند اين روز روز امتياز و جدايي بين حق و باطل است و ما شاهد برخي ممانعتها از سوي برخي دول منطقه براي برگزاري تظاهرات هستيم كه داشتن رابطه و علقه سياسي بين آن دولت و اسرائيل را نشان مي دهد و از سويي نشانه ي حقانيت كشورهايي است كه سعي در باشكوه برگزار كردن اين روز دارند، چرا كه اين روز به نوعي رويارويي مستقيم اسلام و صهيونيزم نيز هست اين پديده را مي توان با مواضع برخي دولتها و گروهها در جنگ 34 روزه لبنان و اسرائيل هم مشاهده كرد كه برخي دولتها و گروهها منجمله القاعده با اتخاذ مواضعي كه نارضايتي آنها را از اين جنگ نشان ميداد، ماهيت صهيونيستي خود را افشا كردند و از سويي ديگر باعث حقانيت حزب الله لبنان و حاميان وي در سرتاسر دنيا از ونزوئلا درغرب تا اندونزي و مالزي در شرق گرديد.همچنين از ديگر دستاوردهاي آن مي توان به بالابردن تب اسلام خواهي در بين امت اسلام و نيز مطرح كردن ايران به عنوان ام القراي جهان اسلام و مهياكردن پذيرش تز جمهوري اسلامي در جهان اسلام، اشاره كرد. * منبع : روزنامه رسالت، ص ١٧، چهارشنبه ٣ شهریور ١٣٨٧