Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 115034
تاریخ انتشار : 4 آبان 1387 0:0
تعداد مشاهدات : 10

بزرگداشت «قيصر امين پور» در دانشگاه «جواهر لعل نهرو» برگزار شد

خبرگزاري فارس: همايش يكروزه سنت و نوآوري با تجليل از مقام ادبي و پژوهشي قيصر امين پور ديروز در دانشگاه «جواهر لعل نهرو» دهلي نو برگزار شد. به گزارش خبرگزاري فارس، اين مراسم به همت مركز تحقيقات فارسي رايزني فرهنگي ايران در دهلي نو و با همكاري بخش فارسي دانشگاه جواهر لعل نهرو برگزار شد. در اين همايش ادبي جمع كثيري از دانشجويان و استادان دانشگاه هاي مختلف دهلي به همراه تني چند از شاعران و منتقدان ايراني حضور داشتند. در آغاز اين مراسم امير حسن عابدي از بزرگترين استادان زبان فارسي هند كه در دوره دكتري خود را 50 سال پيش از اين در ايران و دانشگاه تهران گذرانده بود و بارها با شاعراني چون نيما و شهريار و ...ديدار و خاطرات فراواني از آنها داشته است گفت اين اولين بار است كه در يك دانشگاه تعداد 114 كتاب شعر و داستان به دانشگاه تقديم مي گردد و اين تلاش بي شائبه بي نظير است و اظهار اميدواري كرد كه اين حركت استمرار داشته باشد.. يكي ديگر ازاستادان و شاعران هند به نام عراق رضا زيدي نيز با اشاره به حضور 500 دانشجوي زبان و ادبيات فارسي در يكي از شهرهاي كشمير خواستار ارسال كتاب هاي زبان فارسي و ادبيات معاصر براي آنها شد. اختر مهدي رييس دپارتمان زبان فارسي دانشگاه نيز ضمن اهداي دسته گل به شاعران ميهمان خطاب به دانشجويان اظهار داشت : شما آينده سازان زبان و ادبيات فارسي در اين كشوريد و اميدواريم بتوانيد راه گذشتگان را كه ميراث فرهنگي گرانبهايي برايمان به يادگار گذاشته اند ادامه دهيد. امروز از استاد و شاعر و انسان بزرگي در دانشگاه ما تجليل مي شود كه يك معلم اخلاق و يك نوآور در شعر و نقد و پژوهش بود. از ديدگاه ايشان هر نوآوري يي بايد در سنت باليده باشد و هر سنتي وقتي ماندگار مي شود كه با نوآوري توام و همراه باشد.الحمد الله امروز در اين جا استادان بزرگ حاضرند و در حضور رييس دانشكده ادبيات ما 114 كتاب شعر و داستان ايراني را براي استفاده دانشجويانمان از مركز تحقيقات فارسي دريافت مي كنيم. اخلاق آهن مجري برنامه از علي رضا قزوه مدير مركز تحقيقات فارسي دهلي نو دعوت كرد تا در خصوص نوآوري و سنت از ديدگاه قيصر امين پور صحبت كند . وي در خصوص ديدگاه هاي دكتر سيد حسن حسيني و قيصر امين پور در خصوص سنت و نوآوري گفت اين هر دو شاعر در خصوص سنت و نوآوري ديدگاه هاي نزديكي دارند و كتاب براده هاي حسيني جرقه هاي درخشاني ست كه بسياري از موضوعات نقد ادبي را در قالب تمثيل و به شكلي موجز بيان مي كند. به عنوان مثال حسيني در مورد سنت و مدرنيسم از تمثيل آينه عقب در ماشين استفاده مي كند و مي گويد در رانندگي فقط به جلو خيره شدن يا فقط در آينه عقب نگاه كردن سبب تصادف مي شود بهترين شيوه نگاه به جلو و نيم نگاهي به عقب است. قيصر هم همين حرف را ميزند اما به شكل تفضيلي و با ذكر مثال هاي متنوع و دقيق ، نوگرايي را به سه دسته نوگرايي بي ريشه و نوگرايي مشروط و نوگرايي متعادل تقسيم مي كند.وي در ادامه با خواندن بيتي از قيصر و بيتي از بيدل نوآوري را محصول زمان ندانست و به لايه هاي دروني شعر بيدل و قيصر اشاره كرد و اين دو شاعر را نوآوران عصر خود و اعصار هميشه دانست. در ادامه سيد عبدالحميد ضيايي مسئول خانه فرهنگ دهلي نو نيز ضمن بيان ديدگاه هاي شاعران نوآور و فيلسوفان به نقش ارزنده دكتر قيصر امين پور و كتاب سنت و نوآوري وي اشاره كرد و قيصر را يكي از خلاق ترين شاعران و منتقدان دانست كه نوآوري هاي وي بر مبناي تلاش و زحمت و خلاقيت هاي فردي وي و غور و جستجوهاي وي در متون كهن و نو به دست آمده است. وي در ادامه ضمن استناد به گفتار يكي از فيلسوفان بزرگ غرب كه گفته بود فلاسفه آمده اند تا جهان را تفسير كنند ولي هنرمندان با آثار و خلاقيت شان جهان را تغيير مي دهند هر نوع تغيير جهان را به نوآوري تعبير كرد و در اين راستا نيما را بزرگترين نوآور شعر معاصر دانست. حسين اسرافيلي شاعر معاصر نيز ضمن برشمردن خصوصيات و يژگي هاي شخصيتي و اخلاقي امين پور شعر او را آيينه تمام نماي زندگي او و زندگي او را آيينه تمام نماي شعر امين پور دانست. از نظر اسرافيلي امين پور به جز حضور تاثيرگذار در شعر سه دهه گذشته داراي منش ، روش و شخصيتي پرجاذبه بود و همواره در كنار شاگردان و دانشجويان خود نه به عنوان استاد بلكه به عنوان يك دوست و غمخوارحضور داشت . در ادامه اسرافيلي ضمن گراميداشت ياد و خاطره دكتر سيد حسن حسيني دو قطعه شعر را به اين دو شاعر تقديم كرد. پرويز بيگي حبيب آبادي نيز شاعر ديگري بود كه ضمن تشكر و سپاس از دانشكده ادبيات دانشگاه جواهر لعل نهرو اشاره به حضور پر رنگ دانشجويان و استادان در اين جلسه داشت و گفت: قيصر به گفته خودش در شعري كه به امام تقديم كرده بود خلاصه خوبي ها بود و من در اين سي سالي كه از نزديك او را مي شناختم جز صداقت و زلالي از او نديدم. وي سپس به زنده ياد مهرداد اوستا اشاره كرد كه رياست جلسات شهر حوزه هنري را در نخستين سال هاي انقلاب بر عهده داشت و چند شعر خود را به قبصر امين پور ، زنده ياد استاد اوستا تقديم كرد.و در پايان با اشاره به بالندگي شعر مقاومت در سه دهه گذشته چند شعر خود را در اين زمينه نيز براي مشتاقان خواند. مصطفي علي پور ضمن نقد و تحليل انديشه هاي قيصر امين پور در باره سنت و نوآوري آن دسته از نوآوري ها را اصيل دانست كه بر پايه سنت ها و انديشه هاي خلاق گذشته استوار باشد و از قول قيصر امين پور گفت كه هر نوع مدرن بودن الزاما به معناي امروزي بودن نيست و چون هر نوع نوآوري به هر حال به سنت بدل مي شود و هر سنت ادبي در روزگار خود يك نوآوري بوده است بنا بر اين در تقابل هم قرار دادن سنت و نوآوري خطاي بزرگ و غير منطقي ست. وي ضمن برشمردن ويژگي هاي شعري قيصر امين پور او را يكي از وفادارترين شاعران به سنت هاي ادبي نيما در سال هاي پس از انقلاب دانست. علي پور، استفاده از امكانات زبان گفتار – به ويژه در لحن و نوع بيان - را يكي ديگر از شگردهاي زباني قيصر دانست و راز مردمي شدن و ماندگاري و رفتن به ميان لابه هاي مردم عادي جامعه را همين موضوع مي داند. در پايان 114 كتاب ادبيات معاصر ايران اهدايي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اختيار استادان و دانشجويان قرار گرفت و مدير مركز تحقيقات يادآور شد كه بزودي يك شماره ويژه از مجله قند پارسي – نشريه تخصصي مركز تحقيقات فارسي دهلي نو – به ادبيات معاصر ايران و نقد استادان هندي بر آثار اديبان ايراني و نمونه هايي از آثار ادبي اديبان دو كشور اختصاص خواهد يافت.