Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 115471
تاریخ انتشار : 10 آبان 1387 0:0
تعداد مشاهدات : 18

«تيشه داري» به قلم محمدمهدي اخو يان رونمايي شد

خبرگزاري فارس:كتاب «تيشه داري» به قلم محمدمهدي اخويان با نگاهي به معماري سنتي خراسان رونمايي شد. به گزارش خبرگزاري فارس و به نقل از روابط عمومي مركز هنر پژوهي نقش جهان وابسته به فرهنگستان هنر، اين مراسم 7 آبان با حضور محمد قاسم اخو يان، محمد مهدي هراتي، محمد مهدي اخو يان، مهدي مكي نژاد، عيرضا اسماعيلي و جمعي از اعضاي گروه سنتي فرهنگستان هنر و دانشجويان و علاقمندان اين رشته برگزار شد. كتاب تيشه داري ، در شش فصل با عناوين؛ سرچشمه هاي تاريخي، تيشه و آجر، گفته هاي يك تيشه دار، تيشه داري و مرمت بناهاي قديمي، از كودكي تا تيشه داري و ساخت امامزاده ها و آجر تراش و تيشه داري بعد از انقلاب اسلامي توسط فرزند قاسم اخوي يان تهيه و تاليف و به همت مركز تاليف و نشر آثار هنري فرهنگستان هنر در شمارگان 1500 نسخه به چاپ رسيده است. در آيين رونمايي از اين كتاب، عليرضا اسماعيلي؛ مدير انتشارات آثار هنري فرهنگستان هنر، كتاب مذكور را دهمين كتاب از مجموعه سيمرغي كه سال گذشته در همايش گنجينه هنرهاي از ياد رفته وعده چاپ آن داده شده بود، عنوان كرد و گفت: هدف ما تعامل با استاد كاران و پيشكسوتان عرصه هنرهاي سنتي، به منظور زنده كردن، حفظ و انتقال كردن آن به نسل آينده است. وي همچنين از چاپ مجموعه مقالات ارايه شده در اين همايش در آينده نزديك خبر داد. در ادامه مهدي مكي نژاد، دبير علمي اين همايش در تكميل سخنان اسماعيلي تصريح كرد: دبيرخانه اين همايش با تدوين يك برنامه ده ساله قصد دارد دومين همايش گنجينه هنرهاي از ياد رفته را در سال آينده برگزار كند. وي با اشاره به برخي هنرهاي سنتي، هدف از اين فعاليت ها را تلاش براي ارتقاء سطح علمي و مكتوب شدن هنر و فرهنگي دانست كه پيشتر سينه به سينه انتقال پيدا كرده است. دبير علمي اين همايش در بخش ديگري از سخنان خود از تيشه داري به عنوان يكي از ريشه دارترين هنرهاي سنتي ايران ياد كرد و ادامه داد: آجر به عنوان ماده اصلي اين هنر، از بافت، رنگ طبيعي، قابليت تراش و انعطاف پذيري خاصي برخوردار است، ضمن اينكه با اقليم و محيط طبيعي ايران سازگار و در دسترس همگان بوده است. مكي نژاد يادآور شد: آجركاري تا اواخر قاجار و اواسط پهلوي رايج بود، اما با ورود آهن و سنگ و بتن كم كم جايگاه آجر در معماري كمرنگ و هنرمندان اين عرصه نيز به گوشه عزلت رفتند. بدين ترتيبب بحث از هنر آجركاري به تدريج از حوزه علمي و دانشگاه ها نيز بيرون رفت. وي تعامل بين شاگرد و استاد هنرهاي سنتي را مهمترين مسئله در صاحت اين هنرها دانست و گفت: براي تحليل كار اين بزرگان شناخت افكار، ايده و نظرگاه آنها بسيار ضروري است و با تكيه بر چنين نگاهي است كه چنين كارهاي پژوهشي ارزشي دوچندان پيدا مي كند. دبير علمي اين همايش با اشاره به كتاب تيشه داري و آثار محمد قاسم اخوي يان خاطرنشان كرد:في البداهه كار كردن يكي از مهمترين ويژگي هاي استادان هنرهاي سنتي و اخوي يان است. اين هنرمندان اغلب بدون هيچ پيش فرضي در ذهن و بعد از يك تمركز خاص آنچه در خيال دارند را به ظهور مي رسانند. محمدقاسم اخوي يان نيز با اشاره به نقوش و طرح هاي آثارش توضيح داد: شهر ما پر از آثار هنري زيرخاكي بوده و هرگاه آثاري از زير خاك بيرون كشيده مي شد، من طرح هاي نقوش آن را به روي آجر انتقال مي دادم. اين پيشكسوت معماري سنتي خراسان درباره نقش سيمرغ در آثارش گفت: در گذشته منطق الطير عطار توسط درويشان و مردم زياد خوانده مي شد اما من خواستم سيمرغ را در معرض ديد همگان قرار دهم تا از اين طريق با عطار و منطق الطير آشنا شوند. اخوي يان با ابراز تاسف از اين كه ديگر كسي خواهان كارهايي اين چنين نيست و سرمايه گذاري براي آن نمي كند افزود: فراموش نكنيم همين اندك كساني كه هنوز دستي در اين كار دارند، با حكمت و عشق كار مي كنند. آنها گنجينه اي در دلهاشان دارند كه در آثارشان ديده مي شود، پس آنچه از دل برآيد، لاجرم بر دل مي نشيند. در بخش ديگري از اين برنامه محمد مهدي اخوي يان(فرزند مولف كتاب)با اشاره به جاي خالي خلاقيت درمعماري معاصر گفت: محمد قاسم اخوي يان از نقوش هنرهاي زيرخاكي بهره برده است. هنر پيشين ما سرشار از الگو و سرمشق هاي ارزشمند است، اگر چنين نبود بسياري از هنرمندان معروف غرب آثار هنرمندان ايران و مشرق زمين را الگوي خلق آثار خود قرار نمي دادند. وي گفت: در هنر جديد بيشتر روي فرم و محتوا مانور مي دهند و عمدتا كاري به ماده ندارند، اما هنرمندان گذشته ما رابطه عاطفي و انس و الفت خاصي با موادي كه كار مي كردند داشتند و با روح آن ارتباط برقرار مي كردند. محمد مهدي اخوي يان ادامه داد: اگرچه سابقه تيشه داري به سال هاي 301 تا 302 هجري در بخارا بر مي گردد اما عمدتا براي تزئين كنار ديوارها بوده و بسيار ساده ولي با مرور آثار استاد اخو يان نوآوري و خلاقيت خاصي را در اين هنر مشاهده مي كنيم، از جمله آناليز و ساده سازي خاصي كه بسيار بديع و منحصر به فرد است. اين پژوهشگر هنرهاي سنتي در پايان گفت: امروز دوباره موجي از بازگشت به گذشته بين هنرمندان به وجود آمده است. هنرمندان و جامعه از به كار بردن عناصر خارجي خسته شده اند. پس مديريت فرهنگي كشور بايد با تغيير نگرش و حمايت از هنرهاي سنتي و بومي و حمايت از هنرمندان اين تغيير نگرش را در جامعه رواج دهند. در پايان اين جلسه كه به همت مركز نشر آثار هنري فرهنگستان هنر انجام شد، يارزاده، رئيس مركز هنر پژوهي نقش جهان با اهداي كتابي نفيس به اخويان از اين استاد مسلم تيشه داري تقدير به عمل آورد.