Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 116572
تاریخ انتشار : 4 آذر 1387 0:0
تعداد مشاهدات : 155

خلق 100 كتيبه عاشورايي در موزه امام علی (ع)

روزنامه جمهوری اسلامی
كارگاه كتيبه نگاري عاشورايي به همت كتيبه نگاران مشهور ايراني در موزه امام علي (ع ) برگزار شد. به گزارش ايسنا در مراسم افتتاحيه اين كارگاه مجتبي آقايي مدير موزه امام علي (ع ) گفت : جاي خالي چنين كارگاه هايي هميشه احساس مي شد زيرا اين كتيبه ها علاوه بر اين كه نقش يك رسانه را ايفا مي كنند در عين حال بار مفهومي و معنايي را هم به دوش مي كشند كه متاسفانه بعد از انقلاب اسلامي تاكنون چندان رويكرد هنرشناسانه اي نسبت به آن صورت نگرفته است و امسال با همت سرپرست معاونت هنري سازمان اين طرح مورد استقبال قرار گرفت . او ادامه داد : هدف ما بر اين است تا حاصل و توليد كار را به توليد اجتماعي بكشانيم و آن را در حد يك كارگاه فراتر ببريم و دستاوردهاي آن را در گنجينه موزه امام علي (ع ) نگهداري كنيم تا اين كتيبه ها به مرور كاربرد خود را در جامعه پيدا كنند. مدير مركز هنرهاي تجسمي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران خاطرنشان كرد : اين آثار شايسته بازتوليد است و با همت معاونت هنري سازمان زمينه براي ادامه اين فعاليت و كارهايي از اين دست فراهم است . غلامحسين اميرخاني رييس هيئت مديره انجمن خوشنويسان ايران نيز در اين مراسم با اشاره به برپايي اين كارگاه گفت : از قديم مردم ما به حق طلبي آزادگي و آزادي علاقه مند بودند و به خاطر همين روحيه با نام امام حسين (ع ) كه قهرمان واقعي اين صفت ها بود راه خود را ادامه دادند. درواقع آزادي و آزادي خواهي آرزوي هر انسان و جامعه اي است كه در كنار آن اين فرصت را براي انسان ها فراهم مي كند تا خود را رشد دهند. او سپس بااشاره به تاريخچه كتيبه و كتيبه نگاري در جريان خوشنويسي ايران يادآور شد : اگر به قرون اوليه نگاه بياندازيم متوجه مي شويم كه با وجود سابقه طولاني هنرهاي ايراني چند قرن وقفه در جريان توسعه آن ها حاصل شد و به مرور و با رشد ادبيات به عنوان يك پيشرو ساير هنرمندان نيز به ترتيب امكان رشد و ظهور سليقه و نبوغ خود را پيدا كردند. اميرخاني تصريح كرد : در حدود قرن 4 و 5 هجري قمري كه سلجوقيان ظهور پيدا كردند تمام نمادهاي هنر و معماري ما نزديك به نشانه مربع بود اما كم كم كه فرصت بيشتري براي مردم فراهم شد و تعصب نسبت به هنر در دوره مغول و تيموري كم رنگ شد دست و بال هنرمندان نيز براي بروز انديشه هاي خود بازتر شد و از اين رو نمادهاي اين دوران به حالت هاي دوراني بدل شد و خط نستعليق نيز در اين عرصه از تاريخ به كمال خود رسيد. اين هنرمند خوشنويس دوره تيموري را افتخار هنر خوشنويسي ايران دانست و افزود : خطهاي بيضي و دوار كم كم در معماري ايران نيز خود را نشان داد كه نشان از نقش و درون مايه تفكر ما بود يعني در آن زاويه وجود ندارد خبري از جنگ نيست و آغوشي باز براي پذيرفتن هر نوع انديشه اي ديده ميشود. در اين دوران خط نستعليق در كنار تهذيب حضور موثري دارد. او سپس بااشاره به دوره معاصر در هنر خوشنويسي اضافه كرد : در دوره جديدي كه ما ميراث دار هستيم بعد از عصر تيموري صفوي و قاجار ميتوان به يك دوره بيست ساله اشاره كرد كه هريك از ما يكي از نمايندگان آن هستيم و البته هنوز در قياس با كشورهايي همچون تركيه جاي كار بيشتري وجود دارد زيرا به شايستگي تاريخي و مقامي كه حق آن را داريم نرسيده ايم و آن چنان كه بايد نتوانسته ايم خود را معرفي كنيم . اميرخاني بااشاره به علي شيرازي و هنر خوشنويسي او گفت : سال گذشته در جشنواره خوشنويسي در كشور كويت علي شيرازي در كنار چبلبي (خوشنويس برجسته تركيه) و ديگر خوشنويسان مطرح دنيا شروع به خوشنويسي نستعليق كرد كه با سرعت و سهولتي كه در كار خود داشت همه را حيرت زده كرده بود به طوري كه چبلبي براي بوسيدن دست او جلو آمد و اين يك اتفاق تاريخي در هنر خوشنويسي ما محسوب مي شود. اين سفير عالي مقام ميتوان دل دنيا را تسخير كند . در واقع با تاكيد بر 170 رشته هنري در ايران بايد فرصتي فراهم شود تا در گوشه گوشه جهان اين هنرها را به رخ بكشيم و تاكنون در اين مسير كوتاهي كرده ايم . او در پايان اظهار اميدواري كرد : تا با برپايي كارگاه تخصصي كتيبه نگاري هنر عاشورايي پرداختن به اين هنرها از توصيف و اخلاق و عمل بدل شود زيرا تا آن زمان عاشورا معنايي نخواهد داشت و توصيف و كمال در اين عرصه بايد به شعور و عمل بدل شود. در ادامه اين مراسم مجيد سرسنگي سرپرست معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز با تبريك به جامعه خوشنويسي ايران براي آغاز چنين حركتي از علي شيرازي و ده تذهيب كار برجسته اي كه او را همراهي مي كنند قدرداني كرد. او با اظهار خرسندي از برپايي اين كارگاه تخصصي اضافه كرد : خوشحالم كه امروز به دست تواناي علي شيرازي و با محبت قابل توجه هنرمندان حوزه تذهيب و خوشنويسي قدمي مناسب براي توسعه فرهنگ عاشورا از طريق اين دو هنر برداشته مي شود زيرا كه محرم و قيام عاشورا از نقاط برجسته تاريخ كشور ماست درحالي كه نسبت به هنر كتيبه نگاري كوتاهي كرده ايم . سرپرست معاونت هنري سازمان خاطرنشان كرد : اين حركت سرفصل يك جريان تازه هنري درواقعه مهم عاشورا براي توجه به برقراري ارتباط بيشتر بين هنر خوشنويسي و كتيبه نگاري عاشورايي است كه اين چهار روز به همت هنرمندان اين حوزه شاهد توليد يكصد قطعه تابلوي ارزشمند هستيم و اين حركت سرآغاز تجديدنظر و حيات دوباره در كتيبه نگاري هاي عاشورايي است . او در پايان يادآور شد : ماحصل زحمات علي شيرازي و شاگردان او در ايام محرم به عنوان كتيبه هاي عاشورا و محرم عرضه مي شود و اميدواريم اين حركت با حضور ساير هنرمندان علاقه مند ادامه پيدا كند. گفتني است در طول اين كارگاه چهارروزه كه از دوشنبه گذشته در موزه امام علي (ع ) آغاز شد يكصد كتيبه به خط علي شيرازي از اشعار محتشم كاشاني تحرير و توسط 10 هنرمند از شاگردان نسل دوم انقلاب تذهيب مي شود و اين كتيبه ها در گنجينه موزه امام علي (ع ) نگهداري خواهد شد. * منبع : روزنامه جمهوری اسلامی، دوشنبه ٤ آذر ١٣٨٧، ص ٧