Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 121563
تاریخ انتشار : 21 بهمن 1387 0:0
تعداد مشاهدات : 4

توزيع عادلانه ثروت ملى از اهداف مهم انقلاب اسلامى است- بخش پاياني

حسن آقایی حسن آقایی در فرهنگ جامعه ایران پس از انقلاب، تفکر خوداندیشی و اتکا به پشتوانه مردمی کشور نهادینه شد. باور عمیق خودباوری به عنوان یکی از بارزترین و کارسازترین دست یافت های انقلاب، حصار تحریم های بیگانگان را درهم شکسته و اندیشمندان متعهد و غیرتمند ایران اسلامی در مسیر فناوری و ساختارهای کلان بنیادی، همچنان گام های ستایش برانگیزی برمی دارند. پرتاب ماهواره امید نمونه تازه ای از این خوداندیشی های سیاسی دینی است. به گفته یک کارشناس امور سیاسی، کشوری که تا دیروز توان تولید سیم خاردار را نداشت امروز به حدی متحول شده که ماهواره به فضا پرتاب می کند و امواج امید را در سطح جهان می گستراند. نفوذ فرهنگ تحمیلی زرق و برق های وارداتی پیش از سال 57 برزندگی مردم، کشور غنی از فرهنگ بالنده و منابع طبیعی فراوان خدادادی و برخوردار از بلوغ و نمو دانش اندوختگان به ویژه در قشر جوان را به جایی رسانده بود که در فضای مصرف گرایی افراطی و خمودگی در توسعه همه جانبه ناشی از وابستگی ها، به عنوان دروازه نوین از تمدن غربی تبلیغ می شد! حرمت و آزادگی انسان ایرانی نیز در حاکمیت با مدرنیزه شدن به ابزار و ملاک فرهنگ غربی سنجیده می شد اما فراتر برویم: «یک درجه دار آمریکایی در یکی از نقاط بالای شهر در یکی از روزها که سگ دست آموز خود را به خیابان آورده و همراهی اش می کرد، سگ که آزاد می گشت ناگهان به طرف چند رهگذر و نوجوان یورش می برد. جیغ و داد و ترس بچه ها بلند می شود. مالک سگ از این برخورد عابران برآشفته می شود و با چوبدستی مخصوصی که در دست دارد، خود نیز به طرف رهگذران حمله می کند که آنان ناگزیر می گریزند.» این گونه بی حرمتی ها بسیار بود. یک کارشناس مسائل سیاسی براین باور است که فرهنگ برآمده از استقلال کشورمان نخوت و تکبر غرب و شرق را هم در شکسته است. وی عامل پیروزی حزب الله لبنان در دو جنگ 33 روزه و 22 روزه غزه و شکست رژیم صهیونیست را پیروی از فرهنگ ایران می خواند. او محوریت مردم، عدالت و استقلال ناشی از انقلاب را به رغم تحمیل و تحمل تحریم های استکباری علیه کشور زمینه دستیافت های نوین و درخشان علمی قلمداد می کند تا حدی که هم اینک نام ایران در ردیف هشت کشور دارای تکنولوژی فضایی در جهان قرار گرفته است. وی در خصوص توزیع عادلانه ثروت ملی معتقد است «مبحث عدالت اجتماعی یکی از شاخص های دولت نهم است.» وی سفرهای استانی رئیس جمهوری را نیز کاوشی در مناطق دوردست و روستاها برای رفع محرومیت در راستای توزیع عدالتمداری ثروت عمومی می خواند. بازگشت به خویشتن خود «محمدباقر بهرامی» عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد، درباره خصایص بارز انقلاب، نخست این فرموده امام«ره»: «انقلاب ما انفجار نور بود» را مطلع ارزیابی کارشناسانه خود قرار می دهد و می افزاید: «انقلاب یک تحول ساختاری در دنیا به وجود آورد و آن محور قرار گرفتن مردم، بحث عـدالت و استقلال است. امور کلی و سیاستگذاری های کلان ایران قبل از انقلاب در اختیار آمریکا بود. انقلاب باعث شد کشور مستقل شود و مردم خود برای کشور تصمیم بگیرند. دیگر تصمیم خارجی -بیگانگان- نمی تواند بر مردم ما تحمیل شود. این یکی از افتخارات بزرگی است که امام به مردم کشور دادند. من فکر می کنم اگر کارشناسانه و منصفانه درباره تحقق استقلال بحث کنیم می توان گفت این انقلاب در دنیا نظیر ندارد.» وی به عنوان یک کارشناس مسائل سیاسی تأکید می کند: «اقتدار و استقلال کشور برای مردم باعث برگشتن به خویشتن خویش شده است. علی رغم آن که در وضعیت تحریم هستیم و غرب و استکبار علیه ما توطئه می کنند، مشاهده می کنیم پیشرفت های علمی به دست آورده ایم که زاییده این استقلال است. از جمله این که سلول های بنیادی، تکنولوژی صلح آمیز هسته ای و همین ماهواره ایران که چند روز پیش به فضا پرتاب شد.» گفته این کارشناس مسائل سیاسی، نیز حاکی از آن که کشورمان تا سال های 57-56 قادر نبود سیم خاردار تولید کند ولی با توجه به ظهور و گسترش باور خودکفایی و تحقق استقلال، الان ایران در ردیف هشت کشور دارای تکنولوژی فضایی است که ماهواره به فضا می فرستد. وی با بیان این که ما در حال حاضر در خیلی موارد- به دلیل پیشرفت ها در منطقه فراتر هستیم، درباره بحث آزادی، اعتقاد دارد مردم توسط انقلاب آزاد شدند و این آزادی در تمام زمینه ها گسترش می شود.» فروشکستن غرور غرب و شرق در برابر فرهنگ انقلاب «بهرامی» ادامه بیان نظرات خود را به موقعیت فرهنگ انقلاب می گستراند و در این باره اعتقاد دارد: غرب و شرق تاب توانایی در برابر این فرهنگ نداشته و زانو خم کرده اند. به عنوان نمونه می توان از تأثیرگذاری فرهنگ انقلاب در مبارزه مردمی حزب الله لبنان و پیروزی شان در دو جنگ اسرائیل و شکست صهیونیست نام برد. او در این زمینه توضیح می دهد: «از مهمترین شاخص های استقلال، فرهنگی است که موجب بیداری ملل مظلوم جهان شده است. در لبنان حزب الله از آن پیروی کرد که در نتیجه در جنگ 33 روزه یکی از بزرگترین ارتش های دنیا- به زعم او- رژیم صهیونیست شکست خورد و نیز جنگ 22 روزه غزه به شکست- دوباره- اسرائیل منجر شد. وی معتقد است: «این اتفاقات پیروزمندانه ناشی از پیروی از فرهنگ انقلابی ما بوده است و این رخدادها برآمده از وحدت مردم، اسلامیت انقلاب و رهبری انقلاب بوده است.» وی در این خصوص بر حفظ وحدت مردم تأکید می کند و استمرار اهداف انقلاب را منوط به مراقبت سه مؤلفه مذکور می خواند. انقلاب محصول یک تصمیم خوداندیشی ملی است. این تحول عظیم برآمده از جوشش تمام عیار مردمی انگیزه مادی و اقتصادی نداشت. هرچند ایران همیشه از جهات وجود منابع طبیعی و اقتصاد کلان نیز برخوردار بوده است. بنابراین واقعیت ها، فلسفه و همیت شگرف بروز و حدوث انقلاب، و رجعت به توانمندی ها و فرهنگ اصیل و مفاخر ملی- اسلامی بوده است. با این اوصاف از سوی دیگر نیز می دانیم هر کشور، جامعه و فرد برای پایداری و پویایی خود قطعاً و ناگزیر نیازمند دستمایه های مالی- اقتصادی است. اما متأسفانه پس از پیروزی فرهنگ ایرانی در تحقق اهداف و شعائر انقلاب جنگی ناخواسته بر کشور تحمیل شد. پس از پایان جنگ، سرفصل بازسازی و نوسازی خرابی ها، راه اندازی کارخانجات و جریان متعارف کسب و کار ش شروع شد. بنابر ضرورت خاص آن دوران، نقش و رویکرد تقویت ابزارهای کلان اقتصاد بر جنبه های استمرار فرهنگ انقلاب که همانا خواست عمومی است، می چربد و غلبه می کند. تداوم اجرایی وجوه کلان اقتصاد و سمت گیری مدون و متناسب با نیازهای زمانی در قالب برنامه ریزی ها اما در سال های پس از ترمیم و تکمیل و رفع کاستی ها و خلأها، در ذهنیت سیاستگذاران و مدیریت ها نهادینه می شده و به نوعی که می توان گفت در رأس هرم کلیات سرمایه گذاری ها مقرر شده پردازش و دقت عمیق در پروژه اصالت فرهنگ مداری همچنان وجود دارد به حدی که کفه توسعه اقتصاد نسبت به کفه فرهنگ انقلاب سنگینتر است. این حالت ناخواسته شاید ناشی از غفلت و یا کم کاری و... بوده است که در هر حال می توانست موجب سمت گیری به توسعه و تعمیق نمودارهای غرورآفرین تحولات فکری- فرهنگی مستقل آن گونه که در بطن انقلاب نیز جاری بوده است باشد. ولی ناگفته نماند در عین حال و شرایط موقعیت سال ها همواره بارقه های شاخص فرهنگ انقلاب به مناسبت های گوناگون متجلی بوده که از استقلال کشور به حمایت برخاسته می شود. از سوی دیگر یورش های لاینقطع فرهنگی بیگانه همچنان جریان داشته و دارد. مفهوم و فرآیند کار، کارکردن و یا کم کاری نقش بسیار بااهمیتی در حفظ و پیشبرد و یا احتمالا افت در هر پروژه علی الخصوص مبحث فرهنگی دارند. کار کارشناسانه، فهم قوی مدیریت های برنامه ریز و مجریان مبتنی بر همگرایی، نظم و قاعده ادراک رفتارها، باورها و ارزش های معنوی- فرهنگی شایسته انقلاب اسلامی الگوی پایداری استقلال کشورمان محسوب می شود. این الگو لازم است نه تنها در مسائل مهندسی- فیزیکی هزینه شود، باید اصل فرهنگ و قابلیت های آن به عنوان یک اهرم شاخص در حفظ دستاوردها لحاظ باشد. فرهنگ انقلاب، کارساز شخصیت جامعه است چنانکه کوشایی مراقبت در تجلی فرهنگ ملی- اسلامی ایران در همه دوران تاریخ جهانی خوش درخشیده و کشورمان یکی از معدود ممالکی است که از پایمردی دارندگی های فرهنگ محقانه خود در اعصار بالندگی ستایش بار داشته است. توزیع ثروت ملی در عدالت اسلامی از عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی، در مورد ارزیابی خود از موقعیت توزیع عادلانه ثروت ملی می پرسم. او بر این نظر است که تقسیم دادگرانه امکانات عمومی باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد. «بهرامی» می گوید: «بعد از انقلاب فعالیت های زیادی در بخش های عمرانی و آبادانی کشور انجام شده است، لیکن یک مورد که به آن باید عنایت بیشتر شود، توزیع عادلانه امکانات و ثروت عمومی است که دولت نهم با محوریت مهرورزی و عدالت این کار را انجام می دهد...» به گفته وی بحث عدالت اجتماعی یکی از وجوه شاخص دولت نهم است که در همین سفرهای استانی و در مناطق دوردست و روستاها آن بحث را قرار داده است. باور این کارشناس مسائل سیاسی، به فرآیند حضورهای استانی معطوف به آن است که در بررسی چنان مناطق مشخص می شود چه کمبودهایی دارند که برطرف شوند. وی می افزاید: «به قول سید جمال الدین اسدآبادی، حکومت ها به عدالت اسلامی استوارند. به واقع امر پایداری شان بستگی به عدالت است.» مهار پدیده مهاجرت این نکته انکارناپذیر است که پس از انقلاب به ویژه در سال های اخیر وضعیت نیازها و امکانات رفاهی و عمرانی در روستاها و در نقاط دورافتاده بهتر شده و سرعت در رفع کاستی های مورد نیاز مردم این مناطق افزایش یافته است. اما شاهدیم که کم و بیش افرادی از زادگاه هاشان به شهرهای بزرگ و عمدتاً به شهر تهران مهاجرت می کنند. با این اشارات به مسأله مهاجرت، از «بهرامی» که در مجلس پیشین نمایندگی مردم اسدآباد را به عهده داشته است، می پرسم به نظر شما علت تداوم مهاجرت ها چیست؟ مسأله مهاجرت وی با بیان این که بعد از انقلاب این موضوع مورد توجه دولت -ها- در جهت تأمین نیاز بوده است، می افزاید: «مردم شایستگی تأمین خواست هاشان را دارند، برطرف شدن نیازها از جمله حقوق شان است. مسئولان می باید به رفع مشکلات مردم بپردازند. نسخه تحقق همه فعالیت ها، سند چشم انداز- بیست ساله- است که همه باید در جهت آن، حرکت کنیم. تحقق اهداف سند چشم انداز، در حرکت است و این کار شدنی است. مردم و مسئولان می توانند در طلیعه سند چشم انداز سال 1404 در منطقه به عنوان حرف اول بزنند. اما مهاجرت به این دلیل می تواند باشد که هنوز عدالت به طور کامل در مناطق جغرافیایی صورت نگرفته است. دولت نهم پیگیر انجام این کار مهم است.» * منبع : روزنامه کیهان، دوشنبه ٢١بهمن ١٣٨٧، شماره ۱۹۲۹۹