Index
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 123767
تاریخ انتشار : 25 اسفند 1387 0:0
تعداد بازدید : 7

كارگاه نقاشي 215 استاد هنرهاي تجسمي ايران برگزار شد

خبرگزاري فارس: با حضور 215 استاد هنرهاي تجسمي دانشگاه ها و مراكز آموزشي كشور، نخستين كارگاه تخصصي تكنيك، ابزار و رنگ شناسي هنرهاي تجسمي دامون فر برگزار شد. به گزارش خبرگزاري فارس اين كارگاه كه با حضور بزرگان سه نسل نقاشي، گرافيك، تصويرسازي ايران نظير محمود جوادي پور، پرويز كلانتري، علي اكبر صادقي، رضا بانگيز، كيومرث درم بخش، محمدعلي بني اسدي، يعقوب امداديان، احمدوكيلي، محمدابراهيم جعفري، بهنام كامراني، رزيتا شرف جهان، ياسمين سينايي، شيشه گران، رضوان صادق زاده، پويا آريان پور و... همراه بود، «پاز» هنرمند فرانسوي تكنيك ها و رنگ هاي روز دنيا، فابركاستل و پ.ب.او را معرفي و شيوه ها و متدهاي پيشرفته را به روي بوم و كاغذهاي جديد كانسون چهار ساعت با اساتيد ايراني به گفت وگو و كار عملي نشست. سيف الله پويا راد مدير دوسالانه هنرهاي تجسمي دامن فر هدف از اين كارگاه تخصصي را آشنايي اساتيد ايراني با متريال هاي پيشرفته برشمرد و گفت: دامون فر پس از برپايي موفق دوسالانه براي جوانان زير 25 سال در همين راستا اكنون بر آن است تعامل خود را با اساتيد و پايه گذاران آموزش هنر تجسمي كشور گسترش دهد به حتم در سايه اين همكاري، ابزارها و رنگ هاي تازه اي به اساتيد محترم معرفي مي شود كه آنها را در خلق آثار تازه تر و خلاق تر ياري خواهد نمود. پرويز كلانتري از پيشكسوتان نقاشي ايران، اين كارگاه تخصصي را بسيار مفيد و درخشان ارزيابي كرد و گفت: جهان به سرعت در حال عوض شدن است و ما به شدت نيازمند آگاهي از تحولات ابزارشناسي هنر هستيم تا با احاطه بر آنها، كار خلق آثار هنري سرعت و رشد بيشتري يابد. كلانتري گفت: هنرمنداني كه سبك هاي خاصي را پيشه خود كرده اند و براي رسيدن به يك رنگ خاص بايد ده ها رنگ را با هم تركيب كنند اين كارگاه يك فرصت عالي است. مثل من كه از اكرليك مات، رنگي شبيه كاهگل بهره مي برم در اين كارگاه ديدم در فرانسه، محصولي را عرضه كرده است كه همين رنگ را حاضر و آماده در اختيار گذاشته است. «علي اكبر صادقي» نقاش برجسته، چهره ماندگار هنر ايران با تأكيد بر اينكه در دومين كارگاه تخصصي اساتيد نيز حضور خواهد يافت گفت: وسعت آگاهي نياز مبرم جامعه هنري ماست و در اين كارگاه به خصوص براي نسل جوان اين مهم اتفاق افتاده است. من سال هاي سال است رنگ روغن كار مي كنم و هميشه يكي از مشكلات اساسي اين بود كه رنگ روغن باعث پوسيدگي كاغذ مي شد در اين كارگاه با كاغذي از canson آشنا شدم كه از رنگ روغن باكشن نيست و ماندگار و سالم مي ماند. محمدعلي بني اسدي تصويرگر برجسته ايران نيز در حاشيه اين كارگاه گفت: همنشيني سه نسل هنر تجسمي ايران از استاد 90 ساله تا جوانان 30 و چند ساله گوياي موفقيت نخستين تجربه اين كارگاه تخصصي است. وي تأكيد كرد: سه نسل تجسمي ايران در زير يك سقف اينجا گرد هم آمده اند و اين اتفاق خوشايند بزرگي است كه در پايان سال 87 توسط يك بخش خصوصي برپا شده است. محمدابراهيم جعفري نقاش و منتقد هنري هم در اين كارگاه تخصصي گفت: تمام هدف هنر و درجه اعلاي آن خلاقيت است و در اين راه نمي توان از اهميت ابزار هنر به سادگي گذشت. پديدآورندگان ابزار هنري بايد به دنبال و در مسير تخيل هنرمند حركت كنند و بر اساس نياز روز هنرمند ابزار هنري خلق نمايند تا بال پرواز تخيل هنرمند گشوده تر شود و خلاقيت كه همان نگاه نو به واقعيت است نو به نو شود. جعفري استاد دانشكده هنر دانشگاه هنر در مقطع كارشناسي ارشد گردهم آمدن سه نسل نقاشي ايران در زير يك سقف و كار عملي آنها با هم را شوق انگيز خواند و گفت: دامون فر با دوسالانه هنرهاي تجسمي براي جوانان زير 25 سال به زيربناهاي هنر كشور توجه كرد و اكنون خوشحالم اين تعامل با طيف هاي مختلف اساتيد آغاز شده است. ماحصل توأمان اين فعاليت هاست كه به فرهنگ سازي منجر مي شود و دامنه تصوير و شناخت مردم ما را از جامعه هنري روشن تر مي نمايد. نخستين كارگاه تخصصي تكنيك، ابزار و رنگ شناسي هنرهاي تجسمي دامون فر با مرور دوسالانه هنرهاي تجسمي و هم انديشي در خصوص راهبردهاي تبيين تكنيك هاي تجسمي امروزين به كار خود پايان داد.