Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 123879
تاریخ انتشار : 26 اسفند 1387 0:0
تعداد مشاهدات : 61

سینمای ایران پررونق، سرزنده و سرشار از استعداد است

سید گنیس رئیس آکادمی اسکار و آنت بنینگ بازیگر نامزد اسکار سینمای ایران را پررونق و سرزنده توصیف کردند و حضور فعال زنان ایرانی را در آن مورد تحسین قرار دادند. به گزارش خبرنگار مهر، هالیوود ریپورتر اعلام کرد در هفته اول مارس یک هیئت نمایندگی از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی و در صدر آن سید گنیس رئیس آکادمی به دعوت خانه سینما ایران و برپایی سمینارهای تخصصی به ایران سفر کرد. این گروه شامل آنت بنینگ و آلفره وودارد بازیگر، فرانک پیرسن و فیل رابینسن فیلمنامه نویس و کارگردان، ویلیام هوربرگ و تام پولاک تهیه کننده، الن هرینگتن مدیر اجرایی نمایشگاهها و رویدادهای ویژه آکادمی و جیمز لانگلی مستندساز بودند. هیئت نمایندگی آکادمی در این سفر ضمن دیدار با همتایان خود در چند سمینار، جلسات پرسش و پاسخ و برنامه های نمایش فیلم شرکت کردند و سفری نیز به اصفهان و شیراز داشتند. گنیس و بنینگ پس از بازگشت به لس آنجلس در گفتگو با هالیوود ریپورتر درباره سفر خود به ایران و سینمای ایران صحبت کرده اند. * ایده سفر به ایران از کجا آمد؟ ـ سید گنیس: حدود پنج سال پیش فرانک پیرسن و فیل رابینسن ایده ایجاد یک برنامه بین المللی برای آشنایی با دیگر اجتماعات سینمایی در سراسر دنیا را طرح کردند. ما یک سازمان بین المللی هستیم نه یک سازمان آمریکایی یا هالیوودی. بنابراین منطق این بود که از دیگر نقاط دنیا دیدار کنیم. یکی از کشورهای مورد نظر ایران بود. قرار بود همان زمان به ایران سفر کنیم، اما شرایط فراهم نشد و در عوض یک هیئت نمایندگی از آکادمی به ویتنام سفر کرد، اما آکادمی همچنان روی جزئیات سفر به ایران کار می کرد. آنت بنینگ در محوطه موزه سینما * خانه سینما میزبان شما بود. این سازمان را چطور توصیف می کنید؟ ـ گنیس: خانه سینما چیزی شبیه آکادمی است، مثل یک سازمان خواهر می ماند. خانه سینما مانند آکادمی متشکل از هنرمندان رشته های مختلف است با این تفاوت که نمایندگان انجمن های مختلف هستند؛ انجمن فیلمنامه نویسان، انجمن کارگردانان و انجمن بازیگران. آنها مانند آکادمی شاخه شاخه نیستند، انجمن هستند. خانه سینما مکانی برای این انجمن ها و اعضای آن است تا درباره مشکلات خود در حوزه فیلمسازی صحبت کنند. * برای این سفر با وزارت خارجه ایران هماهنگی شده بود؟ - گنیس: وزارت خارجه ایران در این سفر دخالتی نداشت. آنها در جریان سفر ما بودند و با آن مشکلی نداشتند. تنها در این حد. هیچ توطئه سیاسی یا چیزی شبیه آن در میان نبود. * همزمان با سفر هیئت نمایندگان اسکار به ایران مشاور هنری رئیس جمهوری ایران خواهان عذرخواهی شما شد. ـ آنت بنینگ: ما حرف های او را شنیدیم، اما تاثیر چندانی روی کار ما نداشت. ما برای انجام تبادلات فرهنگی به ایران سفر کرده بودیم. ما با سیاست کاری نداشتیم و انگیزه های سیاسی هم نداشتیم. برابر با برنامه قرار بود با همتایان خود چهار جلسه داشته باشیم که این جلسه ها برگزار شد. * افرادی که با شما دیدار کردند خواسته هایی داشتند؟ - بنینگ: نه، آنها چیزی از ما نمی خواستند. ما فقط درباره سینما حرف می زدیم. جلسه های نمایش فیلم داشتیم، همینطور جلسه های پرسش و پاسخ. از نخستین کسانی که در جلسه های اول دیدیم بازیگری (امین تارخ) بود که در تهران کلاس آموزش بازیگری دارد. بلافاصله به او گفتم، "می توانم موسسه شما را ببینم؟". بازدید بسیار جالبی بود. این مدرسه بازیگری به لحاظ نوع کار برای هر بازیگر آمریکایی آشنا به نظر می رسد. آنها روی بداهه پردازی و حقیقت احساسی کار می کنند. آنها یوگا کار می کنند. تمرین صدا و گویش انجام می دهند. روی حافظه احساسی کار می کنند. آنها تمام کارهایی را انجام می دهند که ما انجام می دهیم. نکته قابل توجه برای کسانی که سینمای معاصر ایران را می شناسند، واقعیت بازیگری و طبیعت گرایی در بهترین فیلم های ایرانی است. اینکه ایرانی ها چطور این کار را انجام می دهند چیزی بود که همه ما دوست داشتیم با آن آشنا شویم. * ایرانی ها تا چه حد با شما و کارهای هر یک از شما آشنا بودند؟ ـ گنیس: نکته عجیب این بود که آنها تنها به فیلم های ما اشاره نمی کردند. آنها سینمای آمریکا را دنبال می کنند، چه به حالت عادی و چه به صورت زیرزمینی. آنها همه ما را می شناختند، "بادبادک باز" بیل هوربرگ را می شناختند، همینطور فیلم های آنت بنینگ و آلفره وودارد. حتی در خیابان یک نسخه از DVD "آقای دیدز" را دیدم که خودم کار کرده ام. ایرانی ها به راحتی به فیلم ها دسترسی دارند. * آنها در جریان مراسم اسکار اخیر بودند؟ ـ بنینگ: بله، کاملا در جریان بودند. ـ گنیس: ایرانی ها مراسم را دیده بودند و تصور می کنم از پیروزی "میلیونر زاغه نشین" خوشحال بودند. ـ بنینگ: جوایز آکادمی برای آنها مهم است و ما نیز اعلام کردیم هر کار از دستمان بربیاید برای همتایان ایرانی انجام می دهیم تا نه تنها در جوایز اسکار بلکه در جشنواره های سینمایی ما مشارکت داشته باشند. ما دوست داریم آنها راحت تر به آمریکا سفر کنند. ـ گنیس: چهار نفر از ما ـ بنینگ، خودم، رابینسن و پیرسن ـ عضو هیئت رئیسه آکادمی هستیم و در این موضع درباره روند کاری آکادمی با همتایان خود صحبت کردیم. ـ بنینگ: ایرانی ها درباره نحوه عضویت در آکادمی و معیارهای آن همینطور قوانین فیلم غیر انگلیسی زبان بسیار کنجکاو بودند. * نکته غافلگیرکننده آنچه از سینمای ایران آموختید چه بود؟ ـ گنیس: سینمای ایران پررونق و سرزنده است. آنها همیشه در حال فیلمسازی هستند و هر چند تمام این فیلم ها لزوما در ایران پخش نمی شود، اما در اروپا و آسیا به نمایش درمی آید و همیشه نیز برنده جایزه می شوند. ـ بنینگ: گذشته از این، بسیاری فیلم های مستند در ایران ساخته می شود. برداشت من این است که فیلمسازان ایرانی دائم بین ساخت فیلم های داستانی و مستند در حرکت هستند. یکی از مزایای فیلم های داستانی آنها این است که فضایی مستند دارند. ـ گنیس: وقتی به آمریکا برگشتیم متوجه شدیم "درباره الی" ـ یکی از فیلم هایی که در ایران دیدیم ـ قرار است در جشنواره فیلم ترایبکا پخش شود. ـ بنینگ: اصغر فرهادی برای این فیلم برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره برلین شد. "درباره الی" پیش از این در اروپای غربی سر و صدای زیادی به پا کرده و فیلمی بسیار عالی است. سید (گنیس) و من درباره این همه استعداد در این فیلم صحبت کردیم که حسی از ایران معاصر به تماشاگران می دهد. * واکنش ایرانی ها به فیلم هایی که نمایش دادید چطور بود؟ ـ بنینگ: تمام فیلم ها با واکنش بسیار خوب روبرو شد. برای ما همین که در دل تهران می توانستیم فیلم های آمریکایی را نمایش بدهیم بسیار فوق العاده بود. این یک گام بلند بود. تمام کسانی که در جلسه های نمایش فیلم حضور داشتند علاقمند سینما بودند و سئوال های جالب و مفید درباره روند ساخت این فیلم ها می پرسیدند. ـ گنیس: سئوال های آنها همان سئوال هایی بود که اینجا در آمریکا فیلمسازان درباره روند ساخت یک فیلم می پرسند. ایرانی ها به اندازه ما درباره طیف فیلمسازی و توزیع کنجکاو هستند. * زنان در صنعت فیلمسازی ایران چه جایگاهی دارند؟ ـ تعداد زیادی فیلمساز زن در سینمای ایران فعال هستند، همینطور تعداد زیادی مستندساز زن. یکی از چهره های پرقدرت خانه سینما یک تهیه کننده زن است که در ساخت و تولید فیلم و نمایش آن در خارج از ایران بسیار فعال است. بنابراین زنان در تمام سطوح سینمای ایران فعال هستند. ما می خواهیم شرایط سفر تمام دست اندرکاران سینمای ایران به آمریکا فراهم شود و تصور می کنم وقتی صحبت از بازیگران زن می شود قضیه بسیار حساس است. ما می خواهیم ارتباط ما ادامه داشته باشد تا شرایط تبادلات فرهنگی آسانتر شود و ادامه پیدا کند. *منبع : www.mehrnews.com، دوشنبه ٢٦ اسفند ١٣٨٧