Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 128082
تاریخ انتشار : 5 خرداد 1388 0:0
تعداد مشاهدات : 36

خدا خرمشهر را آزاد كرد

ابوالقاسم ـ قاسم زاده
ابوالقاسم ـ قاسم زاده نسلي كه جنگ تحميلي را به دفاع مقدس تغيير و تحول داد و هشت سال مقاومت ملي و ديني را با خون خود رقم زد، نسلي است كه يا شهد شهادت نوشيد و همچون صاعقه اي نوراني در لحظه اي ناب راهي سرمنزل عشق شد ويا از آن نسل و روزگاران كساني مانده اند و اكنون از نيمه راه عمر گذشته اند و در تلاطم زندگي و عمر پرفريب به آن سالها مي نگرند و زير لب آرام و غمگنانه چنين زمزمه مي كنند: ما نسل سبز بالاله هاي خونين در سپيده عمريم سبزي از آن شما ما را در اين بهار تا انتهاي شفق سرخ لاله ها بخاطر بسپاريد. *** از رندي روزگار، يكي هم اين است كه خرمشهر در انتهاي بهار سال 61 آزاد شد. آن عارف به حق در آن هنگامه آتش و خون، كه مي رفت تا مستي پيروزي به آفت غروري نفس زده مبتلا گردد، فرياد زد، «خرمشهر را خدا آزاد كرد.» اين جمله بر تارك دفاع مقدس درخشيد و تا امروز نيز براي همه و نسلي كه آمده است تا خوب باشد و خوب بماند، پيام رهايي و آزادي است، كه گوهر آزادي و آزادزيستن هديه الهي است. براي نسل امروز كه هنوز نه انقلاب اسلامي و نه دفاع مقدس آنگونه كه بايد و شايد براي او تبيين دقيق و عميق نشده است. ماجراي آزادي خرمشهر نيز چنين است. عمليات بيت المقدس كه منجر به آزادسازي خرمشهر گرديد، از ارديبهشت ماه سال 61 آغاز و تا سوم خرداد ماه همان سال با آزادسازي خرمشهر پايان يافت. اوج نبرد در برابر استكبار در اين عمليات نمايان شد و اگر كسي طالب آن است تا بستر واقعي و تبيين عملي شعار ضداستكباري در انقلاب اسلامي را دريابد و به مفهوم آن پي ببرد، نگاه به عمليات بيت المقدس و آزادسازي خرمشهر از بهترين و روشن ترين نمونه هاي آنست. عمليات بيت المقدس فصلي از حكايت هاي ملي و ديني همه ايرانيان است. تبيين و تشريح نظامي آن، فصلي از تاريخ ملي ما است كه چگونه در برابر دشمني كه همه وسايل و ادوات مدرن جنگي را در اختيارش گذاشته بودند و همه قدرت هاي بين المللي از شرق و غرب عالم در حمايت از «صدام» كمترين كوتاهي نكردند. در اين ميان، آمريكا و كشورهاي اروپايي بخصوص انگليس، فرانسه و آلمان در حمايت هاي نظامي، اطلاعاتي و طراحي هاي جنگي براي ارتش بعثي صدام، شاخص بودند و دولت هاي عربي، بخصوص عربستان سعودي، اردن و مصر متحد صدام شدند و در پي تكوين مفهومي نژادپرستانه با عنوان «جنگ عرب و عجم» همه تلاش هاي خود را به ميدان آوردند. ايستادگي و مقاومت سپاه، ارتش و نيروهاي بسيجي از سراسر سرزمين ايران، پيروزي را به ارمغان آورد، فصلي خواندني و عبرت آموز است.آموزه هاي آزادسازي خرمشهر، آنچنان سترگ، برجسته و عظيم است كه اين قلم عاجز از نگارش آن، آنهم در نوشته اي كوتاه است. نگارنده اين مقال، در آن زمان مسئوليتي كوچك در ستاد تبليغات جنگ و از سوي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در جبهه ها داشت. صحنه ها هنوز از خاطر نرفته و آنچه ديدم يادآورم شد؛ بعد از قرن ها كه شاهنامه فردوسي را به لفظ مي خواندند، رزمندگان صحنه نبرد حق در برابر باطل، نور در برابر ظلمت، «شاهنامه فردوسي» را به صحنه آوردند و حماسه اي ديگر آفريدند تا نمايش آن را با مقاومت و شهادت نشان دهند. «نور» و «فرايزدي» فردوسي در جاي، جاي ميدان جنگ تلألو داشت. نور آنچنان ظلمت را مي شكافت كه نشان دهد، «جهان بر عدل است و داد». آنچنان كه حكيم فردوسي، ميراث دار فرهنگ ما سروده است. آزادسازي خرمشهر سمبل شد تا نابودي ظلمت را بنماياند، و نور با محو ظلمت، پيروزي عدل را بشارت دهد. *** خاطرات چه تلخ و چه شيرين براي هر انساني، حتي در زندگي عادي، همواره با حسرت قرين است. حال كه بعد از سالها مي بينم چه «بد» شديم، گوشه اي از حكايت آن روزهاي خوب را به نسلي كه آمده است تا خوب باشد، با حسرت چنين سروده ام: ما بد شديم اي آمدن تو خوب باش. اي نسل امروز، اي آمدن، بدان كه خرمشهر را خدا آزاد كرد، اما بدست جانبازان و شهداي وطن تو، كه قبل از آزادسازي خرمشهر با آموزه هاي خميني آن عارف بزرگ، از هر قيدي آزاد شده بودند و در مدار توحيد ناب خوب بودند و باور داشتند كه آزادي و آزاد زيستن تنها و تنها در باور توحيدي است. * منبع : روزنامه اطلاعات، سه شنبه ٥ خرداد ١٣٨٨