Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 132188
تاریخ انتشار : 27 مرداد 1388 0:0
تعداد مشاهدات : 11

شعارهاي انقلاب در قالب گفتمان هاي چهارگانه

جاويد ياري
جاويد ياري انقلاب اسلامي ايران با آرمان هاي الهي در سرزميني شکل گرفت که به قدمت تاريخ سابقه تاريخي داشته و صدها سال پيرو مکاتب خداپرستانه بوده است. انقلاب اسلامي ايران به وسيله فردي رهبري مي شد که خود برجسته ترين کارشناس اسلام در عصر خود بوده و حرکت انقلابي خويش را تنها با هدف نيل به آرمانهاي الهي آغاز کرده و به سرانجام رساند. برخي از مهمترين آرمانهاي انقلاب اسلامي ايران عبارتند از: 1- مبارزه با استکبار و استعمار جهاني و آزادي بشر از بند ظلم و ستم، همچنان که رهبر کبير انقلاب حضرت امام خميني (ره) در اين خصوص فرمودند: “جنگ ما جنگ عقيده است و جغرافيا و مرز نمي شناسد و ما بايد در جنگ اعتقادي مان بسيج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازيم”@ “تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستيم”، 2- ايمان، هويت اسلامي و انقلابي و حفظ و حراست از حريم دينداري و هويت اسلامي، 3- عدالت گستري، 4- تشکيل نظام سياسي مبتني بر دين و اجراي احکام الله و حفظ استقلال سياسي در برابر تمامي نيروها و مکاتب سياسي غرب و شرق، 5- آزاديخواهي و تثبيت و تامين آزادي و آزادانديشي6 @- حفظ اتحاد ملي و انسجام اسلامي، 7- جهاد علمي و تقويت خودباوري و اعتماد به نفس ملي و در نهايت پيشرفت و توسعه مادي و معنوي. حال به حسب برهه هاي زماني مختلف و اقتضائات انقلاب اسلامي، يک يا چند شعارو آرمان انقلاب از برجستگي بيشتري برخوردار بوده، به نحوي که از آن شعارها به “گفتمان انقلاب” در هر قطعه زماني ياد کرده اند. بر اين اساس امام خميني(ره)، در دوران مبارزه، گفتمان خويش را بر محور “نفي سلطنت” و “تبيين نظريه حکومت اسلامي بر پايه ولايت فقيه” قرار دادند و با اتخاذ استراتژي مناسب، مبارزه سياسي انقلاب را هدايت نموده و به پيروزي رساندند. در تحليل گفتمان هاي شکل گرفته در دهه هاي مختلف انقلاب، به چهار نوع گفتمان مي توان اشاره کرد. در پرتو اولين گفتماني که در رده گفتمان هاي پس از انقلاب تعريف کرده اند، مفاهيمي چون آخرت جويي، معنويت طلبي، استکبارستيزي، ميل به ايثار و شهادت، دين باوري، و تقدم منافع جمعي بر منافع فردي، به مثابه يک باور در ميان مردم و مسئولان مورد تکريم قرار گرفت. در حقيقت آنچه که فضاي دهه اول کشور را پس از پيروزي انقلاب اسلامي تحت تاثير خود قرار داد، برگرفته از مفاهيمي بود که در پرتو گفتمان دفاع مقدس تجلي مي يافت. پس از ارتحال امام خميني(ره) و پايان يافتن جنگ ، لزوم بازسازي و ترميم خرابي هاي ناشي از جنگ و ساخت زيربناها به عنوان يک راهکار نجات بخش براي دهه دوم انقلاب مورد توجه قرار گرفت. در پرتو گفتمان اين دوره که به عنوان گفتمان سازندگي از آن ياد مي شود، پيشرفتهاي قابل توجهي در امر بازسازي کشور حاصل گشت. اما ضعف تامل برانگيز مجريان گفتمان سازندگي عبارت بود از، تکيه صرف بر توسعه اقتصادي و عدم توجه مکفي به “عدالت و معنويت”، نيز به حاشيه راندن فرهنگ و محدود شدن برخي آزاديهاي قانوني. دهه سوم انقلاب اسلامي با گفتمان اصلاحات توامان گرديد. آزادي، مشارکت مردم، انتخابات، انفتاح فضاي سياست خارجي و همچنين گسترش ارکان دموکراسي و نهادهاي مدني از جمله شعارهايي بود که در گفتمان موسوم به اصلاحات مطرح گرديد. به رغم برخي دستاوردهاي مثبتي که اين گفتمان به همراه داشت، متاسفانه در اين دوره از سوي برخي متوليان امر، “دين و معنويت” به دليل غلبه نوعي نگاه شبه سکولار، به حاشيه رانده شد و عمده تلاش مسئولان دولت صرفا منحصر به آوردن دموکراسي بر سر سفره مردم گرديد. در اين دوره مقام معظم رهبري بارها بحث ضرورت توجه بر اصلاحات بومي و تفکيک آن از اصلاحات آمريکايي را گوشزد نمودند، لکن آنچنان که بايد مورد توجه و اهتمام واقع نشد. در دهه چهارم انقلاب اسلامي، تفکر اصولگرا در انتخابات به پيروزي رسيد و مديريت اجرايي و تقنيني کشور بر عهده جريان موسوم به اصولگرا قرار گرفت. پس از آنکه نيروهاي اصولگرا بر پيروي تام و تمام خويش از فرامين مقام ولايت که از ابتداي انقلاب اسلامي ساري و جاري بود، مهر تاييد و تاکيد نهادند و نيز به دنبال انجام فعاليت هاي کلان در راستاي برقراري عدالت در تمامي ابعاد آن در جامعه و تلاش در راستاي پيشرفت و توسعه کشور، شاهد آن هستيم که گفتمان اين دهه از سوي مقام معظم رهبري گفتمان “عدالت و پيشرفت” معرفي شده است که ان شاء الله در مقالات آينده به توضيح و تبيين آن خواهيم پرداخت. * منبع : www.resalat-news.com، سه شنبه 27مرداد 1388