Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 132533
تاریخ انتشار : 2 شهریور 1388 0:0
تعداد مشاهدات : 20

حكومت اسلامي حكومتي براساس فقه اسلامي است

خبرگزاري فارس: مدير گروه فقه و اصول مركز تحقيقات علمي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي قم با بيان اينكه فقه و اصول ستون فقرات حوزه هاي علميه است، گفت: حكومتي موفق عمل مي كند كه فقه و اصول در آن به مرحله عمل درآيد و حكومت اسلامي حكومتي براساس فقه اسلامي است. حجت ا لاسلام احمد شفيعي امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در قم اظهار داشت: فقه و اصول اساس حوزه هاي علميه در ميان شيعيان و اهل سنت است. شفيعي با بيان اينكه مباحث شيعه و اهل سنت با توجه به اختلافات آن، داراي افكار فقهي و اصول مشترك است اظهار داشت: فقه و اصول جايگاه خاص و تاثيرگذاري در ميان اهل سنت و شيعه دارد و درصدد هستيم بين افكار فقهي شيعي و اهل سنت پيوند ايجاد كنيم. مدير گروه فقه و اصول مركز تحقيقات علمي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي قم خاطرنشان كرد: در اين راستا مشكلات عمده مورد توجه جهان اسلام را با تبيين فقهي مقارن ميان افكار شيعه و سني به همراه بيان استدلال هاي لازم مورد بحث و بررسي قرار مي دهيم. شفيعي با بيان اينكه فعاليت ها در زمينه پيوند افكار فقهي شيعه و اهل سنت در چند محور انجام مي شود، ادامه داد: مباحث مربوط به قواعد علم اصول و قواعد و ابزاري كه فقيه براي استنباط به آن نيازمند است، از نظر شيعه و سني به بحث گذاشته مي شود. وي محور اول را بيان مباحث فقهي محض عنوان كرد و گفت: در ابتداي امر مباحث و موضوعات فقهي، مورد بحث قرار گرفته و كتاب هاي متعددي در اين زمينه تاليف شده است. شفيعي افزود: بيان مباحث فقهي به صورت قابل فهم در محور دوم برنامه ها قرار دارد كه به صورت موسوعه عرضه مي شود و در اين بخش نيازي به استدلال هاي عميق فقهي نيست و موضوع مورد نظر به بيان ابعاد مختلف و درجات گوناگون از نظر شيعه و سني مي پردازد. وي تصريح كرد: مباحث حقوقي و فقهي با موضوعات مورد بحث علاوه برآنكه نظرگاه شيعه و سني را راجع به آن موضوع مورد بررسي قرار مي دهد، مجموعه يافته هاي مشترك شيعه و سني با مباحث حقوقي را نيز مورد مقايسه و سنجش قرار مي دهد. شفيعي افزود: در حال حاضر مباحثي در رابطه با وظيفه مسلماناني كه به صورت گذرا، موقت و يا دائم در خارج از سرزمين اسلام ساكن هستند با بيان دو ديدگاه شيعه و سني در دست بررسي قرار دارد.