Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 142215
تاریخ انتشار : 13 بهمن 1388 0:0
تعداد مشاهدات : 19

انقلاب اسلامي احياگر گفتمان هاي ظلم ستيز است

خبرگزاري فارس: مديرعامل بنياد انديشه اسلامي گفت: انقلاب اسلامي، بيدارسازي گفتمان نظريه ضداستعماري و بيدارسازي گفتمان قيامي بود كه در سال 61 هجري قمري در كربلا، توسط سرور شهيدان در تاريخ ثبت شد. مهدي گلجان، مدير عامل بنياد انديشه اسلامي در گفت وگو با خبرنگار فارس با تأكيد بر گفتمان ساز بودن رسانه ها در جوامع بشري گفت: به همين دليل، در بنياد انديشه اسلامي به گفتمان سازي نظريه هاي انقلاب اسلامي براساس رهنمودهاي امام خميني (ره) و رهبر معظم انقلاب مي انديشيم. وي افزود: از آنجايي كه يك گفتمان، متشكل از نشانه هايي است كه به صورت مداوم بايستي به آن پرداخته شود، بنابراين در نشريات و سايت ها، وظيفه اصلي و اساسي ما پرداختن به مفاهيمي است كه كليد واژه هاي گفتمان انقلاب اسلامي به شمار مي آيند. گلجان به خداباوري، استكبارستيزي، امامت، امّت، امام، عدالت، آزادگي، مستضعفين ، مستكبرين ، مبارزه با ظلم، سلطه ناپذيري، امر به معروف و نهي از منكر و وحدت مسلمانان اشاره كرد و از آن ها به عنوان كليد واژه هاي گفتمان انقلاب اسلامي نام برد. مدير عامل بنياد انديشه با اشاره به اينكه براي چند سالي، كليد واژه هاي اصلي گفتمان انقلاب اسلامي همچون «خداباوري»، «امام» و «مستضعفين» تبديل به واقعيت گرايي رهبر و قشر آسيب پذير شده بود، افزود: در ساير كليدواژه هاي گفتمان نيز تغيراتي رخ داده و «حق الله» و «حق الناس» تبديل به «حقوق مدني» يا «حقوق بشر» شده بود و واژه هايي مانند «استكبار» جاي خود را به قدرت هاي جهاني داده بود. وي افزود: ديگر كسي از عدالت ياد نمي كرد و همگان عدالت را در قالب توسعه مي فهميدند و «امت» تبديل به «مردم» شده بود و اين تهديد بزرگي بود كه گفتمان امام راحل را تهديد مي كرد و هنوز هم تهديد مي كند. وي ادامه داد: هدف بنياد انديشه اسلامي زنده نگه داشتن اين گفتمان است تا بار ديگر، كليد واژه هاي اصلي امام (ره) بر سر زبان ها و قلم ها و در فرهنگ انقلابي مان جاري شود. گلجان با بيان اينكه هر گفتمان از محوريت و مركز خاص خود برخوردار است، اضافه كرد: در گفتمان نظريه هاي انقلاب اسلامي، دال مركزي، مبارزه با ظلم و فساد و سلطه حاكم بر جهان، يعني همان «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» پيامبران است. يعني مبارزه با همان چيزي كه غرب و آمريكا با عنوان «گلوباليزم» و جهاني شدن به دنبال آن هستند و اين، استعمار نوين است. وي با تأكيد بر اينكه گلوباليزم همان استعمار مدرن و نوين است، افزود: استعمار نوين، استعماري است كه بر پايه و اساس 3 اصل اومانيسم، نسبت گرايي و سكولاريزم در حال نفوذ در تمام جهان و به دنبال پيروزي انديشه ليبرال دموكراسي بر همه اديان و عقايد و افكار است. گلجان اظهار داشت: ما در بنياد انديشه اسلامي و در راستاي مبارزه با اين استعمار نوين، از يك سو به دنبال گفتمان سازي نظريه هاي انقلاب اسلامي و احياي آنها هستيم و از سوي ديگر، به دنبال بيدارسازي گفتمان هاي خفته يا نهفته در جوامع ديگريم؛ گفتمان هايي كه در بسياري از جوامع جهان وجود داشته يا دارد و هم راستا با گفتمان انقلاب است، ولي به دلايلي تبديل به گفتمان خفته يا نهفته شده است. مدير عامل بنياد انديشه اسلامي تأكيد كرد: مفاهيمي همچون «مبارزه با استعمار»، «آزادي خواهي» و «ظلم ستيزي» كه روزگاري شعار و گفتمان بسياري از جوامع بود، امروزه از ياد رفته است. آن ها قهرمان ها و مبارزات خود را فراموش كرده اند، بنابراين بايد تاريخ را براي آن ها يادآوري كرده و گفتمان هاي نهفته در درون جامعه شان را بيدار كنيم. وي افزود: به نظر مي رسد يكي از دلايل توجه ايران و جمهوري اسلامي به كشورهاي آمريكاي لاتين و آفريقايي، همين احياي گفتمان هاي نهفته و بيدارسازي ملّت ها است. همان چيزي كه شعار اصلي پيامبران الهي، ائمه و امام خميني (ره) بوده و امروز نيز فرمايش اصلي رهبر معظم انقلاب است. گلجان در خصوص نشريات بنياد انديشه اسلامي گفت: اين نشريه ها در قالب ماهنامه هاي اكو، الوحده، الطاهره، لومساژ، العالم، محجوبه، زمزم و الهدي و فصل نامه هاي التوحيد عربي، انگليسي و ثقافتنا، به دنبال اين هستند كه علاوه بر گفتمان سازي نظريه هاي انقلاب اسلامي بتوانند اين گفتمان را در بستر زمان نيز تبديل به گفتمان مسلط كنند. وي با بيان اينكه گفتمان مسلط به ابزارهاي رسانه اي بيشتري نياز دارد، افزود: به همين دليل به دنبال كمك گرفتن از گفتمان هاي موازي هستيم، مانند گفتمان هاي اتحاد ملي و انسجام اسلامي. گلجان در پايان تصريح كرد: در گفتمان سازي بايد به سراغ مجموعه اي از افراد برويم كه دسترسي به گفتمان هاي جامع و مسلط بيشتري دارند، مانند اساتيد، دانشجويان و پزشكان. جمله مشهوري در جامعه شناسي وجود دارد كه مي گويد: هر چه شما در جامعه به گفتمان مسلط بيشتري دسترسي داشته باشيد، به همان اندازه در جامعه قدرت بيشتري داريد.