Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 145258
تاریخ انتشار : 27 فروردین 1389 0:0
تعداد مشاهدات : 10

طرح نظام جامع اطلاعاتي اصناف سينمايي رونمايي شد

خبرگزاري فارس: مديرعامل خانه سينما از طرح جامع نظام اطلاعاتي اصناف سينمايي كه به صدور و اداره كارت نظام سينمايي منجر شده است، رونمايي كرد و گفت: در مرحله نخست براي 2000 نفر از اعضاي پيوسته خانه سينما كارت نظام سينمايي صادر شده است. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از سايت خانه سينما، چهارمين گردهمايي روساء و بازرسان اصناف سينمايي در روز چهارشنبه 25 فروردين 89 در خانه سينما برگزار شد. در اين مراسم كه اجراي آن را كامران ملكي عضو هيات مديره و مشاور رسانه اي مدير عامل خانه سينما بر عهده داشت نمايندگان همه صنوف سينمايي حضور داشتند و نماينده انجمن مستندسازان ، انجمن طراحان فيلم ، انجمن مديران توليد و انجمن چهره پردازان به طرح ديدگاه هاي و نظرات خويش در باره مسايل صنفي و حرفه اي پرداختند. در پايان نيز محمد مهدي عسگرپور مدير عامل خانه سينما به ارائه گزارش عملكرد سال گذشته و برنامه امسال خانه سينما پرداخت. ميرطهماسب: اصناف سينمايي بايد مستقل شوند مجتبي ميرطهماسب رئيس انجمن مستند سازان به عنوان اولين سخنران در دو بخش، ارتباط انجمن با خانه سينما و تعامل با دولت به ارائه ديدگاههاي خود پرداخت. وي در ابتدا با اشاره به دريافت جايزه جهاني انجمن مستند سازان از سوي شبكه مستند اروپا(edn) در 28 اسفند سال 88 اين جايزه را اعتبار بزرگي براي اين انجمن و خانه سينما دانست. ميرطهماسب با ابراز نگراني از تعامل صنفي با بخش دولتي سينما در ارتباط با انجمن مستند سازان ، به ارسال نامه اين صنف به معاونت سينمايي جديد اشاره كرد كه در آن به ارائه مطالبات صنفي خود پرداخته بود. وي مهمترين درخواست انجمن مستندسازان از مديران جديد سينمايي را مشاركت در سياست گذاري سينماي مستند عنوان كرد و گفت: مهمترين خواسته ما سهيم كردن صنف مستند سازان يعني اهالي اين حوزه در تصميم گيري ها و از جمله انتخاب مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي بود كه متاسفانه عملي نشد و در نهايت هرگونه تعاملي با بخش دولتي سينما، عقيم ماند و به نتيجه اي نرسيد. ميرطهماسب افزود: انجمن مستندسازان در سال گذشته تلاش كرده است تا خلاء بي توجهي دولت به سينماي مستند را با آموزش و نمايش آثار مستند در خانه سينما جبران كند كه خانه سينما با اين طرح همكاري خوبي با انجمن در نمايش آثار مستند در يكشنبه هاي هر هفته داشت. ميرطهماسب سپس با اشاره به اتفاقات تلخي كه براي مستندسازان از جمله خودش رخ داده اظهار اميدواري كرد كه در سال جديد شاهد اين اتفاقات تلخ نباشيم و هرچه زودتر مشكل بازداشت جعفر پناهي ،فيلمساز پر آوازه سينماي ايران حل و فصل شود. وي در ادامه با انتقاد از ساختار حقوقي خانه سينما نوع ارتباط و تعامل هييت مديره با اصناف را يكسويه دانست و گفت: شيوه صحيح اينست كه انرژي و حركت خانه سينما از سوي اصناف به هيات مديره منتقل شود تا اثربخشي بيشتري داشته باشد. اين فرآيند به استقلال صنوف در خانه سينما كمك بيشتري مي كند. يكي از دغدغه هاي هميشگي ما اين است كه انجمن مستندسازان را به شكل مستقل ثبت كنيم و يك هويت ثابت صنفي به آن بدهيم. به نظر ميرطهماسب همه اصناف بايد در جهت استقلال صنفي خود حركت كنند. * صفري: خانه سينما بايد منابع مالي مستقل از دولت داشته باشد پروين صفري رئيس انجمن طراحان لباس و صحنه به عنوان سخنران دوم، مهمترين مشكل اصناف سينمايي را عدم استقلال منابع مالي ذكر كرد.به گفته وي بحث امنيت شغلي و بيمه بيكاري به عنوان دغدغه اصلي سينماگران به خاطر فقدان منابع مالي مستقل به نتيجه نرسيده است. صفري دو راه حل را براي استقلال حرفه اي و تامين منابع مالي خانه سينما پيشنهاد داد: 1- انجام فعاليت هاي درآمدزا در خانه سينما از طريق دريافت حق عضويت از اصناف 2- دريافت دو درصد فروش بليط فيلم ها بطور مستقيم و واريز ان به خانه سينما كه در حال حاضر به حساب وزارت ارشاد واريز مي شود. براي اين كار بهتر است يك كميته كارشناسي تشكيل شود تا راه كارهاي عملي اين پيشنهاد را بررسي و از مجامع حاكميتي دنبال كند. رئيس انجمن طراحان از تهيه كنندگان و كارگردان ها تقاضا كرد تا براي تحقق كيفيت بصري و قابل قبول در طراحي صحنه ولباس از اعضاي رسمي اين صنف در استفاده كنند. وي همچنين از وزارت ارشاد تقاضا كرد تا هنگام صدور پروانه ساخت حتما درج نام طراحان در مجوزها ضروري شود. صفري با اشاره به عدم مهارت هاي عملي در فارغ التحصيلان رشته هاي طراحي از وزارت علوم درخواست كرد تا با همكاري خانه سينما و تشكيل كلاسهاي آموزشي از سوي انجمن طراحان ، به كارآمدي بيشتر و رشد خلاقيت هاي حرفه اي اين افراد كمك كند تا نيروهاي حرفه اي تر وارد بازار كار شوند. وي در راستاي اعتلاي حرفه اي طراحان صحنه از خانه سينما خواست تا با تشكيل كارگاه هاي عملي بستر رشد و به روز شدن اعضاي اين انجمن را فراهم آورند. * آذين: مهارت و دستمزد سينماگران درجه بندي و نرخ بندي شود محمدصادق آذين از سوي انجمن مديران توليد به سخنراني پرداخت و گفت : مديران توليد به دليل ارتباط اقتصادي با اكثر صنوف سينماي بيش از ديگران با مشكلات و مسائل سينماگران آشنا هستند به همين دليل من معتقدم كه نبود امنيت شغلي و دغدغه هاي معيشتي اكثر صنوف سينمايي را آزار مي دهد. وي در همين راستا بر ضرورت آيين نامه مشخص و قانوني در تعيين نرخ دستمزدها تاكيد كرد و توصيه نمود تا در توليد يك فيلم از اعضاي رسمي اصناف سينماي استفاده شود. وي شيوه مديريت سينما در كشور ما را مديريت هيئتي نامگذاري كرد كه با مديريت علمي و هنري صنعت سينما فاصله زيادي دارد. آذين تصريح كرد: براي حرفه اي شدن سينما بايد به استاندارهاي جهاني توليد فيلم نزديك شويم و مهارت ها و دستمزدها را درجه بندي كنيم. وي با انتقاد از خانه سينما به دليل توجه بيشتر به برخي از اصناف، مثل انجمن بازيگران، بر ضرورت نگاه جامع نگر تر و عنايت به همه اصناف تاكيد كرد. * اسكندري: چهره پردازان به مواد گريم نياز دارند عبدالله اسكندري رئيس انجمن گريم و چهره پردازان محور سخنان خود را مشكلات اين صنف درتهيه مواد و ابزارهاي لازم كار گريم قرار داد و اظهار داشت: قبل از تاسيس خانه سينما ، بنياد سينمايي فارابي بخشي از ابزار كار ما را از خارج تهيه و وارد مي كرد. اما بعد از تشكيل خانه سينما اين فرايند بدون متولي رها شد . وي با اشاره به اينكه چهره پردازان براي انجام وظايف حرفه اي خود علاوه بر مهارت به ابزار روزآمد هم نياز دارند و ازآنجا كه بازرگانان به دليل عدم صرف اقتصادي وارد اين حوزه نمي شوند از مديريت خانه سينما درخواست كرد كه راه كاري براي حل اين مشكل بيانديشد و از چهره پردازان حمايت كند. اسكندري با بيان اين كه ايران در عرصه گريم حرف اول را در منطقه مي زند، ابراز نگراني كرد كه ادامه اين روند و نبودن ابزار و وسايل كار، موجب توقف اين موفقيت مي شود و افزود : در حال حاضر بسياري از همكاران جوان ما از وسايل آرايشي براي گريم استفاده مي كنند كه كارايي لازم را ندارد. اسكندري در بخش ديگري از سخنان خود به نحوه برخورد برخي از تهيه كنندگان به بخش گريم در فيلم ها اشاره كرد و گفت : چند وقت پيش يكي از تهيه كنندگان به من گفت فلاني گفته كه من گريم فيلم تورا مجاني انجام مي دهم، تو براي ما چه مي كني؟! متاسفانه اين نگاه تحقير آميز به ديگر حرفه هاي سينمايي به كل اعتبار سينما لطمه مي زند و من از تهيه كنندگان محترم خواهش مي كنم كه به همه مشاغل سينمايي به ديده احترام بنگرند. * استقلال خانه سينما با تشكيل سازمان نظام سينمايي ميسر مي شود محمدمهدي عسگرپور مدير عامل خانه سينما به عنوان آخرين سخنران اين گردهمايي به ارائه گزارش عملكرد سالانه خانه سينما پرداخت. وي در ابتداي سخنان خود گفت : همه ما كم و بيش با آسيب هاي آشكار سينما آشنا هستيم و لازم است تا با گردهمايي و مشورت بيشتر اصناف در جهت شناخت و درمان آن بكوشيم. وي ضمن اشاره به كاستي هاي بخش دولتي در حمايت و هدايت سينما تصريح كرد كه نبايد همه مشكلات را به گردن دولت بياندازيم و از پذيرش مسوليت هاي حرفه اي و صنفي خودمان شانه خالي كنيم. ما براي رسيدن به استقلال حرفه اي بايد بيش از آنكه از وزارت فرهنگ و ارشاد و معاونت سينمايي انتظار داشته باشيم بايد خودمان تلاش كنيم تا با همفكري هم به راه كارهاي برسيم كه هرچه بيشتر و عملي تر هويت و استقلال حرفه اي جامعه اصناف سينمايي را تضمين كند. وي ادامه داد: يكي از اين راهكارها، تعريف روشن و دقيق از مطالبات و نيازهاي صنفي است تا بتوانيم در طرح مسائل خود و دفاع از اعتبار صنفي پاسخ علمي و معتبر به مراجع قانوني و رسمي بدهيم. عسگرپور در ادامه به نتايج نيازسنجي انجام شده از 23 صنف خانه سينما اشاره كرد و گفت: نتايج بدست آمده به ترتيب الويت 1-امنيت شغلي،2- مسكن و بيمه اجباري و بيكاري ،3- فعاليت آموزشي و حرفه اي به عنوان مهمترين نيازهاي صنفي اعضاي اصناف سينما شناخته شده است. وي همچنين به آيين نامه پيمان جمعي كار (مروت نامه) اشاره كرد و افزود كه تا حدود زيادي مي تواند خلاء قانوني و حقوقي در حوزه سينما را جبران كند. وي ضمانت اجرايي اين مروت نامه را در درجه اول منوط به همكاري تهيه كنندگان و خود دست اندركاران سينما دانست و اضافه كرد كه متاسفانه منافع اقتصادي موجب شده است تاكنون همدلي و همكاري لازم ميان تهيه كنندگان با ساير نيروها و منابع توليد بر سر اجراي اين مروت نامه شكل نگيرد. * عسگرپور: شوراي صدور پروانه ساخت، تنها جايي كه حضور خانه سينما به رسميت شناخته شده است مدير عامل خانه سينما با انتقاد از خلاء و نبود قواعد و تعاريف قانوني و رسمي در حوزه سينما و محدود شدن آن به چند آيين نامه محدود و سليقه اي، گفت: تنها جايي كه حضور خانه سينما در تصميمات به عنوان نمايندگان سينما به رسميت شناخته شده شوراي صدور پروانه فيلمسازي (پروانه ساخت) است كه دو نماينده از خانه سينما مي توانند درآن حضور داشته باشند كه اين كار هم محصول تلاش و همت مرحوم سيف الله داد بود. يادش پر آوازه باد. عسگرپور در بخش ديگري از گزارش خود به گزاره هايي از مفاد سازمان نظام سينماي اشاره كرد و اقداماتي را كه تاكنون در راستاي تحقق اين ساختار جديد انجام شده به طور اجمالي برشمرد. * رونمايي از طرح جامع نظام اطلاعاتي اصناف سينمايي وي در همين خصوص از طرح جامع نظام اطلاعاتي اصناف سينمايي كه به صدور و اداره كارت نظام سينمايي منجر شده است، رونمايي كرد و افزود در مرحله نخست براي 2000 نفر از اعضاي پيوسته خانه سينما كارت نظام سينمايي صادر شده است. وي گفت: صدور اين كارت مقدمه اي است براي تحقق آن پيمان نامه جمعي كار كه بتوانيم در مناسبات صنفي و حرفه اي توليد با مراكز و نهادهاي دولتي و ميان خودمان ، روشمند و شفاف و شرافتمندانه عمل كنيم. وي تصريح كرد : در صورت تصويب "پيش نويش قانون تشكيل سازمان نظام سينمايي و حمايت از حقوق آثار سينمايي " ، مناسبات اقتصادي اصناف با پروژه هاي سينمايي و مراكز دولتي ، ساماندهي مي شود و از سوي ديگر پيگيري حمايت از حقوق مادي و معنوي مالكان آثار نيز تضمين مي گردد و تصويب اين پيش نويس به سود همه اصناف سينمايي است. مدير عامل خانه سينما در ادامه افزود: در سال گذشته 2800 نفر از اعضا تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار گرفتند و 2040 نفر بيمه عمر و حادثه شدند و 2700 نفر تحت نظام بيمه تكميلي درمان قرار گرفتند. وي توضيح داد كه بانك فيلمنامه خانه سينما در خردادماه به بانك آثار سينمايي تبديل مي شود تا همه آثار موثر در توليدات سينمايي را ثبت و حمايت كند. عسگرپور يكي از موفقيت هاي صنفي خانه سينما در سال 88 را عملكرد كمي و كيفي شوراي صنفي نمايش دانست و از طرح اكران اذان تا اذان در ماه رمضان به عنوان يك طرح موفق در بخش اكران و نمايش ياد كرد. وي همچنين از موفقيت ديگر خانه سينما در سال گذشته حضور پررنگ در مجامع بين اللملي سينما را عنوان كرد و افزود : در سالهاي گذشته صرفا با مساعدت بنياد سينمايي فارابي اين امكان فراهم مي شد اما اكنون خانه سينما با سايت و خبرنامه ماهانه انگليسي خود در مجامع وجشنواره هاي معتبر جهاني ، شناخته شده و صاحب كرسي است و از جايگاه قابل قبولي برخوردار است. وي دريافت نمايندگي ثبت isan را نمونه اي ديگر از اين موفقيت ها در سال گذشته دانست و اظهار داشت: اين موسسه با اعطاي شماره جهاني به مواد و توليدات سمعي و بصري، مثل شماره شابك در كتاب مي ماند كه براي آثار صوتي و تصويري هويت و شناسنامه جهاني صادر مي كند و در مجامع داراي كاركرد حق كپي مي تواند موثر باشد. محمد مهدي عسگرپور در پايان ضمن آرزوي موفقيت براي سينما و خانواده سينما تبراز اميدواري كرد كه امسال با توجه بخش حاكميت به موضوع امنيت شغلي و تامين اجتماعي شاهد تاسيس صندوق بيمه َبيكاري سينماگران باشيم.