Index
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 146764
تاریخ انتشار : 30 اردیبهشت 1389 0:0
تعداد بازدید : 173

بسيج اراده يك ملت براي پويايي و سازندگي

مجيد زندي مجيد زندي گاهي عده اي بسيج مردمي را نهادي مترادف با سازماني نظامي فرض مي كنند كه وظيفه مقابله با هجوم دشمنان را در مرزها دارد در حاليكه بسيج مردمي با حضوري آرماني ميتواند ملتي را به سمت و سوي تلاش و مجاهدت در همه زمينه هايي كه يك ملت نياز دارد و ميخواهد در آن عرصه ها به موفقيت برسد سوق دهد. اين عرصه ها مي توانند علاوه بر نظامي و امنيتي سياسي اقتصادي علمي اجتماعي فرهنگي ورزشي امور مربوط به معنويت و...باشند. اين ايام كه همزمان با سالروز فرمان تاريخي حضرت امام خميني (ره ) براي تشكيل « بسيج مستضعفين » است بيشتر از هرزمان ديگر چنين سئوالي را با خود دارد كه اصلا هدف تشكيل بسيج مستضعفين چه بوده است سئوالي كه حقيقتا هنوز براي بسياري از افراد به درستي تشريح نشده است . نكته اصلي در اين ميان آن است كه بدانيم فرمان تشكيل بسيج مستضعفين قبل از هجوم ارتش بعث عراق به ايران از سوي امام (ره ) صادر شده كه نشان مي دهد رويكرد اصلي آن رهبر فقيد بسيار گسترده تر از يك بعد نظامي بوده است . بسيجي كه مورد نظر امام در همان روزهاي نخست پيروزي انقلاب مطرح شد بسيج مردمي براي حركت و تلاش يك ملت براي حفظ آرمان ها و بدست آوردن خواسته هايي بود كه براي آن قيام كرده است . اگر بيشتر به حافظه تاريخي خود رجوع كنيم عمق بخشي انقلاب اسلامي و حفظ دستاوردهاي انقلاب و در كنار آن آغاز دوران سازندگي و محروميت زدايي همبستگي و تقويت نيروهاي انقلابي را از جمله اهداف اصلي شكل گيري نيروهاي مقاومت مردمي مي بينيم كه در قالب گروههاي مختلف صنفي و سازماني مي توانست آينده انقلاب اسلامي را بيمه كند. پس بسيج دهها ميليوني مورد نظر امام (ره ) بسيار وسيعتر از به دست گرفتن سلاح جنگي بوده است . اگر چه يكي از هدف هاي بسيج مستضعفين هم مي توانست مقابله با دشمن خارجي باشد كه در 8 سال جنگ تحميلي با حضور نيروهاي مردمي در كنار ارتش و سپاه قدرت حقيقي ملت ايران براي مقابله با دشمن متجاوز آشكار كرد و دشمن خود را در مقابل اراده ملت ايران خوار و ذليل ديد و دقيقا با درك اين مساله از سوي حاكمان سلطه بود كه كمك هاي تسليحاتي بلوك شرق و غرب سيل دلارهاي نفتي حاكمان مرتجع حمايت هاي اطلاعاتي و امنيتي امريكا و شوروي براي نجات ارتش بعث سرازير شد تا آنها را از شكست حتمي نجات دهند. اگر در دوران دفاع مقدس نيروي مقاومت بسيج علاوه بر حمايت هاي نظامي از نيروهاي مسلح وظيفه روحيه بخشي به آنها راهم بر عهده گرفت ; در هر دوره ديگري هم مي تواند با بسيج هدفدار نيروهاي مردمي در ابعاد مختلف ميدان دار شود و اگر روزي اين ميدان داري در ابعاد توليد علم هم شكل بگيرد جايي براي تعجب وجود نخواهد داشت زيرا بسيج مردمي بسيار فراتر از يك نهاد نظامي است . همچنانكه اين حضور مي تواند حوزه هاي ورزشي و سياسي و سازندگي هم فراگيرد. امروز پنجم آذر سالروز تشكيل چنين نهادي مردمي است بسيج اراده هاي مردمي كه مي تواند بدنه فعال جامعه و سرمايه و موتور حركت يك ملت باشد و دست يابي به اهداف ملي را با تمركز و سازماندهي افكار انديشه ها و حركت ها آسانتر سازد. چنين نيروي بالقوه اي در ميان ملت مي تواند علاوه بر مقابله با تهاجم خارجي به تهديدات اشرار نيز پاسخ دهد و با تهديد كنندگان امنيت ملي نيز به مقابله برخيزد. اين نيروي بالقوه مي تواند در مقابل تهديدات سياسي و به اصطلاح تهديدات نرم و جنگ سرد دشمن هم قد علم كند و با عمق بخشي به ارزش هاي مورد قبول ملت سطح معنويت و بصيرت آحاد افراد جامعه را براي هميشه هوشيار نگه دارد چرا كه هر ملتي كه از امروز و آينده خود غافل باشد محكوم به شكست است ; شكستي كه مي تواند حتي بدون حملهاي نظامي به مرزهاي آن به وقوع بپيوندد. در چنين روزي و در راستاي موقعيت فعلي بسيج يقينا ما هم سئوال ها و دلنگراني هاي داريم همچنانكه ملت نيز مي خواهد بداند اكنون بسيج نيروهاي مردمي به سمت چه افقي چشم دارد . سردار علي محمد نائيني معاون فرهنگي ـ اجتماعي نيروي مقاومت بسيج و دبير ستاد بزرگداشت هفته بسيج در پاسخ به اين سئوال ما كه نقش و جايگاه فعلي بسيج در كشور چيست مي گويد : نيروي مقاومت بسيج كه در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي با لطف الهي و همت حضرت امام (ره ) با توجه به نيازي كه ايشان براي آينده انقلاب پيش بيني كرده بود. تاسيس شد. متاسفانه آن زمان كه دولت موقت و پس از آن بني صدر حاكم بودند امر بسيج جدي گرفته نشده بود اما امام با هوشمندي خودشان انقلاب اسلامي را به متن جامعه گره زدند. به تعبير ديگر مي توان گفت حضرت امام با تاسيس بسيج بنيان هاي مردم سالاري ديني را در كشور ايجاد كردند. انقلاب اسلامي كه با كمك پروردگار و انديشه الهي حضرت امام از متن جامعه شكل گرفته بود با تشكيل بسيج و تعريفي كه آن بزرگوار براي بسيج 20 ميليوني در همه عرصه ها اعلام كرده و چشم اندازي كه براي بسيج و همزمان با عنوان بسيج جهان اسلام گفته بودند انديشه انقلاب اسلامي را به متن جامعه گره زده و استمرار انقلاب اسلامي را به بدنه جوان و فعال جامعه سپردند. وي مي افزايد : تا زمانيكه تهاجم سراسري ارتش بعث عراق بر ضد جمهوري اسلامي شروع نشده بود بسيج قدرت خود را به خوبي ظهور و بروز نداد. امام با انديشه الهي هوشمندي و مديريت والايي كه داشت بسيج همه جانبه ملت براي مقابله با تهاجم خارجي را خواستار شد . در اين شرايط مي توانيم بگوئيم كه قدرت اصلي جمهوري اسلامي يا توان رزم اصلي نظام در دوران 8 ساله دفاع مقدس بسيج نيروهاي مردمي بود كه دشمن خود را در مقابل كل ملت ايران مي ديد در حاليكه قبل از آن درك لازم را براي برآورد اين توان نداشت و به آن فكر نكرده بود. كه اتفاقا از ديد نظامي عامل اصلي شكست دشمن در جنگ را هم از همين زاويه مي توان ديد كه برآورد درستي از قدرت ايران نداشتند. سردار نائيني ادامه مي دهد : بنابراين ما مي توانيم بگوئيم كه در دوراني كه انقلاب اسلامي قبل از وقوع جنگ تحميلي درگير مسايل امنيتي و درگيريهاي داخلي بود بخش قابل توجهي از فعاليت هاي سياسي و امنيتي نظام در مواجهه با ضدانقلاب و براندازيهاي پيچيده سياسي ـ امنيتي در 20 ماه قبل از جنگ با همكاري نيروهاي مردمي انجام مي شد و پس از آن در جنگ تحميلي قدرت اصلي نيروهاي مردمي نمود پيدا كرد. وي مي افزايد : بعد از دفاع مقدس ما وارد يك جنگ همه جانبه و پيچيده اي به نام جنگ سرد شديم كه رهبر معظم انقلاب با ادبيات مختلفي اين جنگ جديد را تبيين كردند. ازجمله يورش و تهاجم فرهنگي ناتوي فرهنگي جنگ رواني دشمن و... از تعبيرات ايشان براي معرفي شرايط موجود بود همچنانكه در استراتژي امنيت ملي آمريكا ما به وضوح جنگ نرم يا جنگ سرد را با الگو و مدلي 45 ساله بر ضد شوروي ديديم . بنابراين ما پس از دوران دفاع مقدس در ميدان نبرد با نظام سلطه جهاني قرار داشتيم منتها شيوه و روش ها تغيير كرده بود. معاون فرهنگي ـ اجتماعي نيروي مقاومت بسيج مي گويد : پس از پيروزي انقلاب اسلامي جنگ سياسي ـ امنيتي جنگ تحميلي 8 ساله نظامي به نام جنگ سخت را از سرگذرانديم و پس از آن جنگ نرم دشمن بر ضد انقلاب اسلامي ايران آغاز شد كه تاكنون هم ادامه دارد. وي ادامه مي دهد : نخبگان جامعه ما دستگاهها و نهادهاي فرهنگي كارگزاران سياسي و نيروهاي مسلح ما ازجمله سپاه و بسيج متاسفانه در ابتدا اين دغدغه هاي رهبري را نتوانستند به درستي درك كنند و ادراك درستي از شرايط جديد كشور پس از دفاع مقدس وجود نداشت در حاليكه براساس اساسنامه بسيج و براساس خواسته امام (ره ) و رهبر معظم انقلاب بسيج پاسدار انقلاب اسلامي و دستاوردهاي ارزشي آن است و براي آن لفظ مطلق هم آمده است . در آنجا امام خميني (ره ) نگفتند دفاع نظامي و امنيتي از انقلاب ; زيرا اين وظايف خود مسئول مستقلي دارد. مسئوليت دفاع از مرزها به عهده ارتش و سپاه است مسئوليت تامين امنيت داخلي هم برعهده نيروي انتظامي است . وي مي گويد : اما هرجا به اقتضا ضرورت پيدا كند نيروي مقاومت مسئوليت دارد. براي تامين امنيت هرجا كه لازم باشد وارد مي شود در حاليكه مي دانيم دستاوردهاي انقلاب اسلامي فقط با لشكركشي نظامي و عبور دشمن از مرزها و كودتا به مخاطره نمي افتد . سردار نائيني معتقد است : بعد از جنگ تحميلي باورهاي امام ارزش هاي انقلابي به مقابله كشيده شد بسياري در داخل كشور نيز اعلام مي كردند دوران فكر و انديشه جهاد شهادت و بسيجي به سر رسيد و متاسفانه ما در آن دوران به ناگاه دچار غفلت شديم در حاليكه مي بايست متناسب با جنگ نرم استكبار جوانان داخل را سازماندهي مي كرديم و با توليد محصول كارآمد و موثر و با شناخت دقيق بازيگران جنگ نرم با تهاجم فرهنگي همانند جنگ گرم آرايش خود را حفظ و مقابله مي كرديم كه نمي توان كتمان كرد ما ناكارآمد بوديم . وي بااشاره به جايگاه فعلي بسيج در عرصه هاي علمي فرهنگي سياسي و اجتماعي مي گويد : ما كم كم جاي خود را پيدا كرديم و با هوشمندي مقام معظم رهبري و حركت خوبي كه انجام شد سطح بصيرت و شناخت سياسي و انقلابي بسيجيان افزايش پيدا كرده است . اگر ما بسيج را به عنوان بستري براي دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامي با كاركردهاي مختلف سياسي فرهنگي اجتماعي نظامي دفاعي علمي اقتصادي ورزشي و امنيتي تعريف مي كنيم معناي آن به تعبير رهبري اين است كه هرجا كه خلايي بود آنجا بايد بسيج حضور معنادار و فعالي داشته باشد. وي مي گويد : بنابراين ماموريت بسيج به تنهايي ماموريتي نظامي و امنيتي نيست به همين دليل است كه بسيج وارد عرصه سازندگي شده يا به فكر توليد علم افتاده است . ما اكنون 50 هزار نخبه بسيجي داريم كه در سراسر كشور به عنوان افراد ممتاز و نخبه شناخته شده اند و در عرصه نويسندگي و اهل قلم بيش از 7 تا 8 هزار بسيجي اهل قلم سازماندهي شد كساني كه اثر دارند و در نمايشگاه شركت مي كنند و هر سال مورد ارزيابي قرار مي گيرند و نفرات برتر آنها هم معرفي و تقدير مي شوند. سردار نائيني مي افزايد : در چنين شرايطي است كه رهبر معظم انقلاب جنبش نرم افزاري را اعلام مي كنند تا رويكرد بسيج براي دهه هاي آينده مشخص شود. بسيج هنگامي روي به فعاليت فرهنگي آورده بود كه دستاوردهاي دفاع مقدس زير سئوال مي رفت جايگاه بسيج در جنگ تحميلي به مسخره گرفته مي شد كه بسيج با حضور در اين عرصه و با طرح « راهيان نور » بسترهاي لازم را براي حضور بيش از 2 ميليون نفر در سال را در مناطق عملياتي جنوب و غرب كشور فراهم كرد كه اكنون مورد غبطه سازمانهاي مختلف است . وي مي گويد : بسيج با طرح يادواره ها و كنگره هاي سرداران و شهداي هر استان براي هر استان دهها اثر هنري و ادبي فاخر را توليد كرد و عجيب خواهد بود كه بگويم در هر كنگره اي 100 كتاب خاطره و زندگينامه شهدا و تحليل عمليات هاي جنگي به زبانهاي مختلف منتشر مي شود ضمن آنكه در كنار آن كارها توليدات تصويري نمايشنامه نويسي برپايي نمايشگاههاي عكس هم پديد مي آيد كه يك استان را تحت تاثير خود قرار مي دهد. وي بااشاره به علاقمندي و اعتماد مردم به برنامه هاي فرهنگي بسيج مي افزايد : با برپايي شب هاي آفتابي در شرق تهران در طول يك ماه ـ كه تمديد هم شد ـ به دليل حضور گسترده مردم هر شب بالغ بر 1000 نفر علاقمند پشت درهاي پادگان لشكر 27 مي ماندند خانواده هايي كه مي آمدند و در برنامه هاي مختلف نمايشي شركت مي كردند يا مجموعه كارهايي كه در بنياد روايت فتح ما انجام مي شود علاوه بر برنامه هاي مختلف تلويزيوني كتاب هايي كه در اين بنياد چاپ مي شود بعضا چندين بار تجديد چاپ مي گردد كه نشان مي دهد جامعه پذيراي چنين كتاب هايي است . وي مي افزايد : سخن من بدين معنا نيست كه ما توانستيم به همه نيازهاي انقلاب و نسل جوان و نوجوان پاسخ دهيم يا خود را با همه شرايط جديد آماده سازيم اما آنچه كه هست اين است كه ما يك نيروي مقاومت بسيج داريم و يك بسيج دهها ميليون نفري ملت ايران . نيروي مقاومت بسيج و بسيج سازمان ها و ازجمله بسيج سازندگي سازمان تحقيقات و توليد علم و سازمان فرهنگي ورزشي و... بسترساز است يعني بسترهاي لازم را براي همت و تلاش در سطح كشور فراهم مي سازد اما تنها زماني بسيج دهها ميليوني شكل مي گيرد همه وزارتخانه ها و سازمانها همانند نيروي مقاومت بسيج تحقق بسيج دهها ميليوني را رسالت خودشان بدانند بسيجي فقط براي نيروي مقاومت بسيج نيست اين بسيج بدنه فعال جامعه است كه حدومرز نمي شناسد. معاون نيروي مقاومت بسيج مي گويد : ممكن است بسياري از مردم و جوانان كشورمان بسيجي باشند اما عضو نيروي مقاومت بسيج نباشند همچنانكه نيروي مقاومت بسيج هم وظيفه مقابله با تهديدات نظامي امنيتي را به تنهايي برعهده ندارد ضمن آنكه مسئوليت جنگ فرهنگي نيز تنها برعهده بسيج نيست . بسيج قرار است با حضور در بطن جامعه نگاههاي مسئولان اجرايي و قانونگذاري را حساس كند بسيج با ساختار اطلاعاتي و فرهنگي كه دارد از حركات دشمن آگاهي بخشي مي كند زيرا در متن و بطن جامعه قرار دارد در حاليكه همه دستگاههاي اجرايي كشور وظيفه دارند فرهنگ مقاومت ايثار و شهادت و پايداري را در جامعه ترويج كنند. وظيفه همه رسانه هاست كه در اين زمينه با روحيه اي بسيجي به مسايل و مشكلات نگاه كنند و در كنار آن رفتار مسئولان و كارگزاران نظام هم بايد همانند نگاه يك بسيجي مروج فرهنگ از خودگذشتگي و مردم دوستي و كار براي خدا باشد. اين نگاه و رفتار فقط براي بسيجيان نيروي مقاومت نيست رفتار همه مسئولان بايد به گونه اي باشد كه آمادگي هاي لازم دفاعي را در همه زمينه هاي سياسي اقتصادي و اجتماعي داشته باشيم . وي مي افزايد : در اين نظرگاه بسيج برآوردكننده شرايط موجود است و با توليدات و محصولات فرهنگي خودش فرهنگ بسيجي را همانند دوران دفاع مقدس به متن جامعه مي آورد و حوزه هاي مختلف را هدف خود مي شناسد اما مسئوليت ورود تنها مربوط به جاهايي است كه امنيت ملي در تهديد باشد اين حوزه هم مي تواند گسترده باشد و هم در بستر سرزميني و هم در بستر سياسي و امنيتي قابل تسري است . سردار نائيني در پايان مي گويد : بسيج هر جا احساس كند كه دستاوردهاي اساسي كشور و نظام در معرض تهديد قرار دارد و به مخاطره افتاده است وارد مي شود. براي او تفاوتي ميان لشكركشي نظامي دشمن يا ناتوي فرهنگي و اقتصادي و علمي وجود ندارد اگرچه اين رسالت رسالت كاري وزارتخانه ها و سازمانهاي ديگر را نقض نمي كند و دخالتي هم در كارهاي آنها نخواهد داشت . بسيج مردمي به عنوان اراده اي ملي مي تواند افق و چشم انداز حال و آينده يك ملت را ترسيم كند تا همه ملت ميدان دار حركت به سوي تعالي پيشرفت و سازندگي مادي و معنوي باشند . عده اي بسيج را نهادي صرفا نظامي و امنيتي معرفي مي كنند اين نگاه به بيراهه رفتن است زيرا بسيج مردمي بسيج اراده ملتي است كه مي تواند به همه حوزه هاي نظامي سياسي اقتصادي فرهنگي مذهبي و حتي ورزشي و توليد علم سوق داده شود . سردار علي محمد نائيني معاون فرهنگي ـ اجتماعي نيروي مقاومت بسيج : بعداز دوران دفاع مقدس استكبار جهاني پس از وارد يك جنگ همه جانبه و پيچيده اي به نام جنگ نرم با ايران شد كه همه حوزه هاي فرهنگي اقتصادي اجتماعي و سياسي را پوشش مي دهد و تنها روحيه اي بسيجي مي تواند همانند دوران جنگ تحميلي در مقابل اين هجوم گسترده مقاومت نمايد .ماموريت بسيج تنها ماموريتي نظامي و امنيتي نيست بسيج اكنون به عرصه سازندگي و توليد علم وارد شده تا حدي كه 50 هزار نخبه بسيجي سازماندهي شدند و در حوزه هاي علمي و تحقيقاتي فعاليت مي كنند . بسيج فكري و اجرايي ملت ايران را بايد از نيروي مقاومت بسيج جدا كرد براي بسيج دهها ميليوني مورد نظر امام (ره ) همه سازمان ها وزارتخانه ها و ارگان ها بايد همانند نيروي مقاومت بسيج به صورت تشكيلاتي بسترهاي لازم را براي فعاليت منسجم و هماهنگ فراهم كنند. * منبع : روزنامه جمهوری اسلامی، سه شنبه ٥ آذر ١٣٨٧، ص٧