Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 148597
تاریخ انتشار : 20 تیر 1389 0:0
تعداد مشاهدات : 170

انتفاضه؛ انقلاب سنگ (تاثيرات جهاني انقلاب اسلامي)

حسين منصوري
حسين منصوري وقوع انقلاب اسلامي ايران در دهه هاي پاياني قرن بيستم، قرني كه از آن به عصر پايان ايدئولوژي ها و پايان تاريخ تعبير مي شد، بسان موجي خروشان بر انديشه ها و نظريه هاي مادي گرايانه غربي و شرقي فرو آمد و بساطي نو در افكند. اين انقلاب كه بر خلاف ديگر انقلابهاي مدرن، از رويكردي ديني و معنوي برخوردار بود از اساس نگرش دنيامحورانه و مادي گرايانه حاكم بر نظام تعامل جهاني را به چالش كشانيد و موجي از اميد و شور در ميان ملل محروم جهان و جوامع اسلامي به وجود آورد. در مقالات قبل به برخي از مهمترين تاثيرات جهاني انقلاب اسلامي ايران از جمله «تغيير گفتمان انقلاب و تغيير در نظريه هاي سياسي غالب در جهان»؛ «تغيير معادلات سياسي جهان و فروپاشي نظام دوقطبي حاکم بر جهان»؛ «احياي ارزشها و انديشه هاي ناب اسلامي»؛ «مبارزه با صهيونيسم جهاني»؛ «بازتاب انقلاب اسلامي بر مبارزات شيعيان لبنان»، «تقويت هويت اسلامي مسلمانان»، «نقش ايران در مبارزه با رژيم صهيونيستي و نابودي اسرائيل» و «گرايش به بيداري و هويت اسلامي» اشاره نموديم. در مقالات قبل بيان شد كه انقلاب اسلامي ايران تاثير عميقي بر ملت مسلمان فلسطين در زمينه بازگشت به آموزه هاي ديني، اميدوار شدن به توانايي هاي خود و الگو قرار دادن نظام اسلامي توسط مبارزان فلسطيني، به جاي گذاشته است و علاوه بر آنكه توانسته الگوي مناسبي جهت شكل گيري حكومت هاي اسلامي ارائه دهد، باعث تغيير و تحول در ايدئولوژي جنبش هاي مبارزاتي بخصوص در سرزمين فلسطين گرديده است. پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و شكل گيري مقاومت اسلامي لبنان، از اوايل دهه 1980 به مرور زمان شور و شوق انقلاب و گرايش به اسلام و انقلاب اسلامي در مردم فلسطين احيا شد و جنبشهاي سياسي مذهبي مردمي جايگزين احزاب و سازمانهاي سياسي ملي و غير مذهبي در سرزمين هاي اشغالي گرديد. با گرايش مردم مسلمان فلسطين به اسلام روز به روز جنبش اسلامي در فلسطين جاي خود را در بين مردم باز كرد و از پشتوانه وسيع مردمي برخوردار گرديد. در اين مرحله جنبش اسلامي كوشيد مردم را عليه رژيم صهيونيستي و عوامل آن ساماندهي و بسيج كند. استفاده از سلاح سرد يك مرحله از اين حركت بود. در سال 1987 اولين جرقه انتفاضه و انقلاب فلسطين در داخل سرزمين هاي اشغالي زده شد و شعله آن دامن رژيم صهيونيستي را فرا گرفت و نيروهاي سياسي مذهبي موجود در فلسطين را تحت الشعاع قرار داد. انتفاضه از لحاظ لغوي يعني جنبش و حركتي كه همراه با نيرو و سرعت باشد. از نظر سياسي و اجتماعي، انتفاضه و قيام، عبارت است از رفتار و عملكرد معترضانه و شجاعانه مستمر مردم غير مسلح فلسطين در قبال رژيم غاصب اسرائيل. فلسطيني هاي معترض و خشمگين در مقابله با صهيونيست ها از سنگ استفاده كرده و با پرتاب آن از خود دفاع مي كنند. به همين جهت از انتفاضه به عنوان انقلاب سنگ نيز ياد مي كنند. شروع انتفاضه بزرگ كه از سال 1987 تا تابستان 1992 به طول انجاميد، معلول عواملي چون نااميدي فلسطينيان از سران عرب و كشورهاي عربي، ياس و نااميدي آنان از سازمانهاي سياسي فلسطين مثلاً ساف (سازمان آزاديبخش فلسطين) و سياست هاي سركوب گرانه و تداوم قتل عام و كشتار ملت بي گناه فلسطين و نيز پيروزي انقلاب اسلامي در ايران است. با پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1979 مبارزات مردم فلسطين عليه رژيم اسرائيل شكل تازه اي به خود گرفت. رهبر جنبش جهاد اسلامي در رابطه با نقش انقلاب ايران و تاثير آن بر مبارزات مردم فلسطين مي گويد: «هيچ چيز به اندازه انقلاب امام خميني نتوانست ملت فلسطين را به هيجان آورد و احساسات آنها را برانگيزد و اميد را در دلهايشان زنده كند. با پيروزي انقلاب اسلامي ما به خود آمديم و دريافتيم كه آمريكا و اسرائيل نيز قابل شكست هستند، ما فهميديم كه با الهام از دين اسلام مي توانيم معجزه كنيم و از اين رو ملت مجاهدمان در فلسطين، انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي را به ديده تقدير مي نگرند و امام خميني را رهبر جاويد تاريخ اسلام مي دانند»(جنبش هاي اسلامي در فلسطين، ابوعمر، ص1). قيام انتفاضه دولت آمريكا را بر آن داشت تا در سال 1991 با هدف تحميل صلح در منطقه كنفرانسي را در مادريد برگزار كند. نتيجه اين كنفرانس توافق ساف با صهيونيست ها و امضاي موافقت نامه اسلو در سال 1993 بود. مذاكرات اسلو كه در تماس ميان نمايندگان ساف و رژيم صهيونيستي در لندن پيگيري شد، نخستين سنگ بناي عملي روند به اصطلاح صلح بين بزرگ ترين تشكيلات فلسطينيان و رژيم صهيونيستي محسوب مي شود كه در آن به حق ايجاد تشكيلات خودگردان فلسطين در نوار غزه و منطقه اريحا در سرزمين هاي اشغالي و همچنين تضمين امنيت رژيم صهيونيستي از سوي فلسطينيان تاكيد شده است. شعله هاي انتفاضه با آغاز مذاكرات صلح اسرائيل- فلسطين به خاموشي گراييد ولي به دليل اينكه فلسطينيان نتوانستند از طريق مذاكره به حقوق خود برسند، پس از گذشت 7 سال انتفاضه دوم كه به نام انتفاضه قدس خوانده مي شود و به دنبال اعتراض مردم به ديدار شارون از مسجدالاقصي شكل گرفت. اوج گيري بحران مسجدالاقصي و واكنش اعتراض آميز توده هاي خشمگين فلسطين، دامنه بحران را از مرزهاي رژيم صهيونيستي فراتر برده و به عنوان معضلي بين المللي بيشتر كشورهاي منطقه و جهان را به واكنش واداشت. در اين ميان وجود علقه هاي ديني و نژادي، احساسات جهان اسلام و اعراب را بيش از ديگر مسائل برانگيخت به گونه اي كه تلاش براي پايان دادن به درگيري ها و اعاده شرايط مذاكره تا صلح به هدفي مشترك و جهاني تبديل شد و توسل به راهبردهاي منطقه اي و بين المللي در دستور كار سازمان ها و مجامع بين المللي قرار گرفت. موضوع انتفاضه و قيام عمومي مردم مسلمان فلسطين عليه اشغالگران بلاترديد متاثر از قيام اسلامي مردم مسلمان ايران بوده است. قيامي كه مردم ايران عليه استبداد شاه و سلطه استعمار آمريكا انجام داده اند. به تعبير تحليلگران غربي، انقلاب اسلامي زلزله اي بوده كه منطقه خاورميانه را شديداً تكان داده است. پيروزي خون بر شمشير و سرنگوني رژيم سر تا پا مسلح از سوي مردم ايران با دست خالي و بدون حمايت خارجي به عنوان الگويي موفق، سرمشق مسلمانان منطقه بويژه لبنان و فلسطين قرار گرفت. پيروزي انقلاب اسلامي باعث دلگرمي و تقويت روحيه اسلام گرايان گرديد و خوني تازه در رگهايشان جريان گرفت. منابع: - بازتاب جهاني انقلاب اسلامي، منوچهر محمدي، صص 2265-269 - تحولات خاورميانه پس از انقلاب اسلامي، مجيد صفاتاج، صص 77-79 * منب: روزنامه رسالت، یکشنبه 20 تیر 1389