Index
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 149064
تاریخ انتشار : 30 تیر 1389 0:0
تعداد بازدید : 101

شيخ راغب حرب در خطبه نماز جمعه لبنان

با انقلاب اسلامي ايران به قدرت و عزت گذشته مان دست يافتيم

در عصر حاضر از زماني كه فجر انقلاب اسلامي ايران طلوع كرد ،به خوبي ملاحظه كرديم كه همه حجاب ها و موانع سست تر از لانه عنكبوت هستند. تارهاي عنكبوتي را دريديم و به قدرت و عزت گذشته مان دست يافتيم...
خبرگزاري فارس: شيخ راغب حرب در يكي از خطبه هاي نماز جمعه خود مي گويد: در عصر حاضر از زماني كه فجر انقلاب اسلامي ايران طلوع كرد ،به خوبي ملاحظه كرديم كه همه حجاب ها و موانع سست تر از لانه عنكبوت هستند. تارهاي عنكبوتي را دريديم و به قدرت و عزت گذشته مان دست يافتيم. در شرايطي كه شيعيان جنوب لبنان تا چند دهه پيش مراسم عزاداري سرور شهيدان را سنتي و بي روح برگزار مي كردند، و بسياري از شعارها و آيين هاي عاشورايي را تعطيل كرده بودند، و اهداف اصلي قيام امام حسين (ع) را وارونه و بي روح جلوه داده بودند، و رژيم صهيونيستي پس از اشغال جنوب و به منظور تحكيم سلطه خود مي كوشيد از اين عامل بهره برداري كند، شيخ الشهيد راغب حرب بيدرنگ اين خطر را شناخت و به شدت در برابر آن ايستاد. با فرا رسيدن ماه محرم الحرام چندين خطبه نماز جمعه را به تشريح ابعاد اين خطر اختصاص داد و به روشنگري شيعيان لبنان و هشدار نسبت به پيامدهاي توطئه دشمن پرداخت.به منظور آگاه نمودن خوانندگان به چگونگي برپايي آيين هاي عاشورايي در لبنان و آشنايي هرچه بيشتر با ديدگاه هاي اين شهيد بزرگ، بخشي از خطبه هاي نماز جمعه او را به استحضار مي رساند: **در آستانه دهه محرم الحرام قرار داريم. سالگرد شهادت سرور آزادگان جهان فرار رسيده است. شايسته است همگي از درهاي گشوده وارد مكتب انسان ساز ابا عبدالله الحسين (ع) شويم... در آيين هاي عزاداري هنگامي كه به سخنان سرورمان از زمان خروج از مكه تا قبل از شهادت در سرزمين كربلا گوش مي دهيم، احساس مي كنيم در برابر مسئوليت هاي سنگيني قرار گرفته ايم. يكي از مسئوليت هاي سنگين ما اين است كه هنگام شنيدن بيانات حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) همه ابعاد سياسي و اخلاقي و فقهي و اجتماعي خطبه هاي ايشان را خوب بررسي نمايم، و آن را ملاك عمل و رفتار خود قرار دهيم. سرور شهيدان وظايف انسان مسلمان را در شرايطي كه نسبت به مردم به حق عمل نمي كنند و از باطل پرهيز نمي كنند روشن كرده است. در اين جايگاه فرصت بيان همه جوانب و ابعاد انقلاب بزرگ عاشورا را ندارم. اما فرازهايي از سخنان آن بزرگوار را گزينش كرده ام و مي كوشم حاضران را به ارزش ها و ابعاد اين انقلاب آشنا نمايم. يكي از بيانات امام را هنگام خروج از مدينه منوره براي شما بازگو مي كنم. در آن هنگام برخي از صاحبنظران و دلسوزان به سراغ امام آمدند و به ايشان توصيه كردند مدت زمان كوتاهي از انظار پنهان شوند و به يزيد بن معاويه بهانه ندهند. برخي از اين افراد به امام پيشنهاد كردند به سرزمين يمن بروند و خود را ميان مردم آن سرزمين پنهان نمايند. اما سرور آزادگان جهان با اين پيشنهادات و توصيه ها مخالفت كرده و شجاعانه روي موضع شان پايدار ماندند. هنگامي كه وليد بن عتبه فرماندار يزيد بن معاويه در مدينه منوره، امام حسين (ع) را احضار كرد و ايشان را به بيعت با يزيد فراخواند، امام بي درنگ او را از اين امر نكوهش كرده و به او گفت: "بدان اي وليد... ما فرزندان خاندن نبوّت و سرچشمه رسالت و پايگاه نزول وحي هستيم... خداوند رحمت خود را با ما آغاز نمود و پايان مي دهد... يزيد مردي گناهكار، شرابخوار و قاتل بيگناهان است... كسي مانند من با فردي همچون يزيد بيعت نمي كند... ". امام حسين (ع) در موضع ديگري به ياران خود چنين گفت: "به خدا سوگند اگر در لانه جانوري از جانوران بيابان پنهان شوم، مرا بيرون خواهند آورد و به قتل خواهند رساند ". اين سخنان گويا و پر معني، ميزان روشنگري و آينده نگري سرور بزرگمان را نشان مي دهد. اين بيانات نشان مي دهد كه امام حسين (ع) تا چه اندازه از حركت جامعه و حركت رويارويي ميان كفر و ايمان شناخت داشته است. بنابر اين از ديدگاه امام مسئله خروج از مكه و مدينه و يا پنهان شدن در يمن هرگز مطرح نبوده است. مسئله به شيوه رويارويي ميان اسلام وكفر و نفاق ارتباط داشته است. چرا كه امام حسين (ع) نماد اسلام راستين و پاسدار ارزش هاي والاي اسلام بوده است. در حالي كه منافقان و گمراهان با سياست هاي فريبكارانه شان، قدرت و حكومت اسلامي را در دست گرفته و بر دستورات رسول الله (ص) خط بطلان كشيده اند. بنابراين هرگز امكان ندارد اسلام راستين را با نفاق حاكم در همه عصرها و همه مكان ها پيوند داد. امكان ندارد اسلام و نفاق با يكديگر تلاقي كنند. مسئله اين نبود كه امام (ع) در كدام سرزمين مي خواهد زندگي كند. مسئله اصلي اين است كه امويان امام را بر سر دو راهي قرار دادند. يا با آنان بيعت كند و در برابر گفتار و كردار شان سكوت نمايد، يا اين كه كشته شود. سرورمان حسين بن علي (ع) در ظهر عاشورا ديدگاه خود را چنين بيان كرد: "مردم آگاه باشيد... زنازاده فرزند زنازاده ما را در برابر دو گزينه قرار داده است... كشته شدن يا سازش نمودن... هرگز در برابرشان سر تسليم فرود نمي آورم... زندگي ذلت بار را نمي پذيرم... رسول اكرم (ص) و مردم مؤمن خواري و ذلت ما را نپسندند ". احاديث و روايات ماندگار از قيام امام حسين بن علي (ع) دورنماي راه انقلابي مان را ترسيم مي كنند. بيانات سرور آزادگان جهان نشانه راه ماست. اين بيانات نشان مي دهد كه ياران با وفاي امام حسين (ع). اين نخبگان برگزيده كه از نظر شرعي و اعتقادي معصوم نبودند. و از بندگان پرهيزكار و اولياي رستگار خداوند متعال بودند. اين افراد اندك كه تعدادشان از 72 تن فراتر نبود، با امام همگام و همراه شده و سرنوشت خود را با سرنوشت ايشان گره زدند. در بهشت نيز در كاخ هايي در مجاورت امام شان زندگي جاودان خواهند داشت. به درستي راهي كه امام حسين (ع) پيمود كوتاه ترين راه رسيدن به معشوق بود. از سرنوشتي كه بر ايشان تحميل كردند هرگز شانه خالي نكرد، و اين سرنوشت را با سعه صدر پذيرا شد. در اين ميان جريان رفاه طلب و فرصت طلبي وجود داشت كه راه مذاكره و سازش با يزيد را در پيش گرفت. اين جريان هر چند با اصول و مباني انقلاب و لزوم دگرگوني وضع موجود موافق بود. اما تمايل داشت بدون فداكاري و جهاد در راه خدا و نثار جان و مال و فرزند، قدرت را دو دستي تقديم او كنند. اين جريان بر خلاف راهي كه امام حسين (ع) پيمود راه و روش ديگري را برگزيد. راه گريستن و عزاداري را در پيش گرفت. در حالي كه امام حسين (ع) راه سرخ شهادت و مرگ خونين را انتخاب كرد. زماني كه امام تصميم گرفت از مدينه به سمت كربلا حركت كند، عبد الله بن عمر به سراغ امام آمد و كوشيد ايشان را از اين حركت باز دارد. امام حسين (ع) به فرزند عمر گفت : "اي پدر عبد الرحمن از خدا بترس و از نصرت من خوداري مكن ". امام حسين (ع) با اين سخن مي خواهد به ما بگويد كه گريه شيوه شكست خوردگان است. گريه كار افراد غير مسئول است. گريه خشم خدا را نسبت به ستمگران فرو نمي نشاند. ظلم و بي عدالتي زمامداران را از دوش بندگان خدا بر طرف نمي كند. در آن شرايط افراد غير مسئول و بي تفاوت خود را پشت كف دستشان پنهان مي كردند. در حالي كه شايسته بود با نوك انگشتان شان، مشكلات و نابساماني هاي جامعه را نشانه گيري كنند. با وجودي كه امام حسين (ع) با منطق روشن و دليل گويا به آنان فهماند كه زمان حركت و مقصد حركت مشكل اصلي نيست. اما افراد ساده انديش و رفاه طلب به محض حركت امام حسين (ع) به سمت كربلا بي درنگ به سراغ فرماندار يزيد بن معاويه در مدينه رفته و از او خواهش كردند به امام در صورت تجديد نظر در قيام و انقلاب خود امان نامه دهد تا به مدينه بازگردد. اين افراد گمان مي كردند با دريافت امان نامه امتياز بزرگي از فرماندار مدينه گرفته اند. با شتاب براي امام پيام فرستاده و از محضر ايشان خواستند به مدينه باز گردد. امام در يك جمله كوتاه به آنان پاسخ داد : "هر كسي به ما بپيوندد شهيد مي شود. و هر كسي بازماند به پاداش آخرت نايل نشود... والسلام ". ما دوست داريم مراسم تعزيه خواني برپا داريم. براي سرورمان حسين بن علي (ع) گريه كنيم. اما آنگونه كه حبيب بن مظاهر براي امام گريه كرد. اين يار وفادار و معلم قرآن براي امام حسين (ع) خون گريه كرد و سرانجام در روز عاشورا و پيشاپيش ايشان به شهادت رسيد. بي ترديد كساني كه بدون قيد و شرط با خدا معامله مي كنند و كساني كه به طور مشروط با خداوند معامله مي كنند متفاوتند. حبيب بن مظاهر اسدي و مسلم بن عوسجه از آن دسته ياراني بودند كه بدون قيد و شرط با خدا معامله كردند. ياران امام همواره چنين مي گفتند: "به خدا قسم اگر در دنيا زندگي جاودان داشتيم، بدون شك مرگ در ركاب امام را ترجيح مي داديم. زندگي پس از امام حسين (ع) ارزشي ندارد ". يكي ديگر از ياران گفته بود: "اگر هفتاد بار كشته شوم و بدنم را تكه تكه كنند، هرگز امام را تنها نمي گذارم ". اين مردان وفادار، مراتب عشق و دوستي راستين خويش را به رسول الله (ص) و خاندان ايشان به اثبات رساندند. بنابراين اگر براي امام حسين (ع) مراسم عزاداري برپا مي كنيم بايد شيوه عزاداري درونمان را متحول سازد و در فكر و عقل مان آگاهي و شناخت برانگيزد. براي رويارويي با وضع دشوار موجود بايد از راهكارها و خط مشي خاندان رسول الله پيروي كنيم. بايد قلب و روح مان را با عشق اهل بيت (ع) سيراب كنيم. اگر توانستيم اين دو خواسته را تأمين نمائيم، هيچ كسي نخواهد توانست ما را از مسير اصلي گمراه كند. دشمن اشغالگر قادر نخواهد بود ما را فريب دهد. اكنون ميان مردم شايع كرده اند كه اسرائيل در صدد است در جنوب لبنان ارتشي متشكل از جوانان شيعه و مسيحي تشكيل دهد. گفته اند يك ارتش كربلائي كه اسرائيلي ها فرماندهي آن را بر عهده خواهند داشت به وجود خواهند آورد!!؟ اين حركت نشان مي دهد كه دشمن مي خواهد از دريچه عشق و دوستي مان به اهل بيت (ع) ما را فريب دهد و گمراه كند. من به شما اطمينان مي دهم كه در برابر اين توطئه آرام نخواهيم نشست. با آن مقابله خواهيم كرد، آنگونه كه پيش از اين نيز در برابر طرح هاي مشابهي ايستادگي كرديم. هرگز با دشمن و عوامل او با هر عناويني كه داشته باشند همكاري نخواهيم كرد. هرچند كه هويت لبناني و شيعي داشته باشند. از نظر كارشناسي، شيعيان اهل بيت (ع) را خوب مي شناسم. آنان مردمي راستگو، امانت دار و بااخلاص هستند. از دشمنان خدا و پيامبر خدا صادقانه بيزاري و نفرت دارند. در موضع سازش ناپذيرشان پايدار هستند. من به شما بگويم هرگاه صادقانه از مكتب عاشورا پيروي كرديم وبه فراخواني حسين بن علي (ع) لبيك گفتيم آنگاه مي توانيم عزت و سربلندي خود را باز يابيم. انقلاب پيشتاز حسيني، چگونه زيستن و چگونه شكستن قيد و بندها و راه هاي دگرگوني وضع موجود را به همه مسلمانان آموخت. امسال همچون سال گذشته خداوند به ما توفيق داده هم گام با قيام عاشورا حركت كنيم. با اين انقلاب خونين ارتباط واقعي داشته باشيم. با جان و دل و فكر آزاد خويش در فضاي درس هاي آموزنده مكتب عاشورا زندگي كنيم. همگي شما آگاه هستيد كه مردم جنوب لبنان تا چند سال پيش مراسم عزاداري سرور شهيدان را سنتي و بي روح برگزار مي كردند، مردم همانگونه كه بسياري از شعارها و آيين هاي اسلامي را بايكوت و تعطيل كرده بودند، اهداف اصلي قيام امام حسين (ع) را نيز بايكوت و بي روح كرده بودند. در عصر غربت اسلام آيين هاي حج و عمره و طواف و توقف در مسجد الحرام بايكوت و بي روح شده بود. نقش قيام و انقلاب امام حسين (ع) در شرايطي بي روح و بي جان شده بود كه زمامداران نادان و ناآگاه حاكميت خود را بر امور و سرنوشت امت اسلامي گسترش داده بودند. در نتيجه حاكميت جاهليت مردم با يك سري آيين هاي بي محتوا و تهي به قيام عاشورا برخورد مي كردند كه هيچ سودي براي جامعه نداشت. امام حسين (ع) سرور شهيدان با قيام خونين خود همه قيد و بندها را دريد و روح تازه به كالبد اسلام محمدي دميد. آگاهي و شناخت را به مغزها بازگرداند. اسلام اصيل را آنگونه كه پيامبر عظيم الشأن ارائه داده بودند احيا كرد. از روزي كه نور الهي با رسالت رسول الله (ص) در كره زمين درخشيد، انسان ها از قيد بندگي رهايي يافتند. حصارها را شكستند و حيات تازه اي را آغاز كردند. از لحظه اي كه اين خورشيد تابناك در فجر صادق طلوع كرد همه حقايق آشكار شدند. دروغ گفتن ها و نيرنگ بازي ها و نگراني ها از بين رفتند. از روزي كه پيامبر اكرم (ص) ابلاغ رسالت حيات بخش اسلام را تكميل كرد و به مسلمانان عزت و كرامت بخشيد، دنيا دگرگون گشت. در دوره هايي كه مسلمانان قرآن را كنار گذاشتند و از عمل به آن خوداري كردند، به ذلت و خواري و بندگي بيگانگان كشيده شدند. در عصر حاضر از زماني كه فجر انقلاب اسلامي ايران طلوع كرد به روشني ملاحظه كرديم انديشه هاي پوچي كه بر ديدگان مان سرپوش گذاشته بودند و مانع انديشيدن مان در شگفتي هاي هستي و آفرينش مي شدند از بين رفتند. دوباره به قلّه هاي علم و تمدن و آگاهي و شناخت راه يافتيم. به خوبي ملاحظه كرديم كه همه حجاب ها و موانع سست تر از لانه عنكبوت هستند. تارهاي عنكبوتي را دريديم و به قدرت و عزت گذشته مان دست يافتيم. جهان اسلام و امت هاي مسلمان كه روزگاري احساس ضعف و ناتواني مي كرده اند، امروز قدرت و صلابت خود را باز يافته اند. در برابر قدرت هاي بزرگ دنيا قد علم كرده اند. امروزه بسياري از اروپائيان اسلام را بهترين پزشك و شفا بخش بسياري از مشكلات معاصر مي خوانند. امروزه اسلام براي بسياري از مشكلات صعب العلاج تمدّن غرب راه حل دارد. اكنون كه كار انديشيدن در آيات كلام الله مجيد را آغاز كرده ايم، احساس مي كنيم بسياري از شعارها و آيين هاي گذشته مان را به شيوه نادرست برگزار مي كرده ايم. اكنون درك مي كنيم كه برپايي نمازهاي جمعه و جماعات مفاهيم ارزشمندي دارد. حج و توقف در مشعر الحرام مفاهيم پر محتوا دارد. اكنون با شركت در نمازهاي جمعه و آيين حج مي توانيم به اوضاع و مشكلات خويش رسيدگي كنيم. اگر مردم هر شهر و كشوري بخواهند جداگانه به مشكلات شان رسيدگي كنند سودي نخواهند برد. اكنون به رغم خواست منافقان و كافران همه پرده ها و حجاب ها را پاره كرده ايم، و به ارزش هاي خويشتن بازگشته ايم. اكنون حج و ساير عبادات جمعي به نحو مطلوب برگزار مي شود. صداي اسلام راستين را در مراسم حج به گوش جهانيان مي رسانيم. آنكونه كه حسين بن علي (ع) در صحراي عرفات به گوش مسلمانان رساند. اكنون شناخت شعارهاي عاشورا را آغاز كرده ايم. روزي پيامبر اكرم (ص) به حضرت زهرا (س) فرمود: "خداوند چنين تقدير كرده كه مردماني تا روز قيامت براي فرزندت حسين عزاداري كنند ". سخن رسول الله (ص) اين پيام را به ما مي رساند كه با بر پايي آيين هاي عزاداري سرور شهيدان با هر گونه گمراهي و كجروي و ارتداد مبارزه كنيم. امروزه مفهوم اين پيام را خوب شناخته ايم كه حسين بن علي (ع) ايثار و فداكاري را به اوج رساند و كودك شير خوارش را در راه خدا تقديم كرد. با اين وصف احساس مي كنم بسياري از مسائل را پوست كنده شناخته ايم و به شناخت اين مفاهيم ادامه خواهيم داد. اكنون اعلام مي كنم كه ديدگاههاي گذشته مان را كنار گذاشته ايم از اين پس با آيين هاي عزاداري سرور شهيدان به شيوه عاطفي برخورد نمي كنيم. از رفتارها و هنجارهاي نادرست و انديشه هاي كهنه چشم پوشي خواهيم كرد. شما داستان "فله " را شنيده ايد. داستان "فله " از اين قرار است كه مردم پس از پايان آيين هاي عزاداري ظهر عاشورا و پس از شهادت امام حسين (ع) دنبال كار روزمره شان مي رفتند. لباس سياه عزاداري را از تن شان در مي آورند. من به اين قشر سنتي جامعه مي گويم كه عزاداري سرور شهيدان پايان يافتني نيست. ياد و نام امام حسين (ع) بايد هميشه در دل و جان ما زنده بماند. دهه عاشورا بايد مانند ابري باشد كه بر همه روزهاي سال مان سايه بيفكند. ياد و خاطره شهيدان بزرگ مان را زنده نگه دارد. شايسته است آيين هاي عاشورا براي فرزندان مان الگو و سرمشق باشد تا حسين (ع) را اسوه و سرمشق خود قرار دهند. شايسته است فرزندان مان با تمام جزئيات و رويدادهاي عاشورا آشنا شوند. اگر نتوانيم داستان گمراه كننده "فله " را از اذهان فرزندان مان دور كنيم چه كسي مي تواند اين كار را انجام دهد؟ آيا مدارس دولتي اين كار را مي كنند؟ شما از وضع مدارس دولتي و برنامه هاي آموزشي آن آگاهي داريد. آن ها درباره تاريخ ميلاد و حيات و شهادت امام حسين چيزي به فرزندان مان نمي آموزند. شايد از تاريخ سزارها و فراعنه و امپراتوري هاي روم و اهرام مصر و سفرنامه ادونيس شناخت بيشتر داشته باشند. چرا كه متون و برنامه هاي آموزشي مدارس لبنان يكدست در غرب تهيه و چاپ شده و با رنگ و بو و روح فرهنگ غربي آميخته شده است. براي برخورد با اين نقيصه چه راه حلي وجود دارد؟ مهمترين راه حل اين است ذهنيت "فله " را دور بيفكنيم و شعارهاي راستين عاشورا را جايگزين نمائيم. بايد عاشورا را مدرسه انسان سازي قرار دهيم. شايسته است درس هاي مكتب عاشورا و قيام سرور شهيدان در مسجد و مدرسه و حسينيه ها تدريس شود. بايد ميزان وفاداري و عشق خود را به رسول الله (ص) و اهل بيت ايشان ثابت كنيم. چرا كه خداوند اين خاندان را از هر گونه آلودگي پاك گردانيده است. بايد در هر مناسبتي ياد و نام حسين (ع) و ديگر ائمه اطهار زنده بماند، فرزندان مان بايد با جزئيات تاريخ و فرهنگ شان آشنا شوند. در سال هاي گذشته كه در سايه درخشش فرهنگ غربي به سر مي برده ايم سيره امام حسين (ع) و قيام عاشورا را در مسائل ساده بيان مي كرديم. با گوش خود شنيده ام كه برخي افراد كه مراسم عزاداري برگزار مي كرده اند از تعزيه خوانان مي خواستند مصيبت امام حسين را بازگو نكنند. ولي من امروز مصيبت ها و زخم هاي سرور شهيدان را يكي يكي بازگو مي كنم. شمشيرها و نيزه هايي را كه به تن ايشان اصابت كردند يكي يكي شمارش مي كنم. به شما مي گويم كه چگونه امام حسين را بقتل رساندند و سپس با سم اسب ها پيكر پاك ايشان را لگدكوب كردند. من اكنون فرياد خونخواهي امام حسين و لزوم انتقام از قاتلان ايشان را سر مي دهم. ما همواره از خداوند مي خواهيم قاتلان و مردمي كه به جنگ با امام حسين (ع) رفتند و يا مردمي كه راضي شدند لعن و نفرين كند. معني نفرين چيست؟ ممكن است كساني بپرسد كه خداوند عمر بن سعد و حرمله بن كاهل و شمر بن ذي الجوشن را مجازات كرد و به سزاي كردارشان رساند. بنابراين نفرين و لعن بيهوده است! من به آنان مي گويم آنگونه كه اسلام به ما آموخته است ما خط مشي و رفتار دشمنان ابا عبد الله الحسين (ع) را لعن و نفرين مي كنيم. ما امت و قومي را كه تسليم زمامداران ظالم شدند و جوانان خود را براي عزيمت به كربلا و جنگ با سرور شهيدان بسيج كردند لعن و نفرين مي كنيم. نشانه هاي اين لعن و نفرين ها در زيارت عاشورا روشن است. هنگامي كه مي گويم بايد از قاتلان امام حسين(ع) انتقام گرفت، منظورم اين است كه از خط و مشي و راهكار امويان انتقام بگيريم. آنگونه كه ابراهيم الاشتر قاتلان امام حسين را احضار كرد و از آنان خواست جنايت خود را بازگو كنند. اكنون نيز بايد از جنايتكاران معاصر كه امت اسلام را عقب مانده نگه داشته اند و به فرزندان امت ظلم مي كنند انتقام بگيريم. به فرزندان مان بياموزيم كه هر روز عاشور است و هر سرزميني كربلاست. ويژه نامه پاسداشت مبارزات مقاومت اسلامي لبنان در سالگرد جنگ 33 روزه خبرگزاري فارس