Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 150530
تاریخ انتشار : 7 شهریور 1389 0:0
تعداد مشاهدات : 131

احمد احمد نعينع قاري برجسته مصري: ايران اهميت و احترام بسياري براي قرآن قائل است

خبرگزاري فارس: احمد احمد نعينع، قاري برجسته مصري در پاسخ به سؤال خبرنگار پايگاه خبري اسلام آنلاين مبني بر اين كه چه كشورهايي به قرآن اهميت مي دهند و قداست آن را حفظ مي كنند، گفت: ايران اهميت زيادي براي قرآن قائل است. به گزارش خبرگزاري فارس، «احمد احمد نعينع» نمونه اي نادري از يك قاري و پزشك است كه در اثر يك جرقه در دوران كودكي استعدادش توسط پدرش كشف مي شود. وي هنگامي كه صداي «مصطفي اسماعيل» را مي شنود، تحت تأثير آن قرار مي گيرد و از آن تقليد مي كند. نعينع با اينكه در دانشكده پزشكي قبول شده است، قرآن را ترك نكرده و ده شيوه قرائت قرآن را نزد «ام السعد» فرا گرفته و ده سال آخر عمر مصطفي اسماعيل را با او گذرانده است. «احمد احمد نعينع» قاري برجسته مصري در گفت وگو با پايگاه اسلام آنلاين با اشاره به اينكه در سه سالگي علاقه شديدي به شنيدن قرائت قرآن داشته است، گفت: به ياد مي آورم هنگامي كه سه سال داشتم، اگر سوره اي از قرآن را جلوي من يك بار مي خواندند، آن را حفظ مي كردم. وي افزود: آن زمان به پاي قرائت قرّاي مشهوري كه به شهرمان مي آمدند، مي رفتم و به گونه اي بود كه مي توانستم قرائت آنها را تا حد زيادي تقليد كنم. نعينع ادامه داد: بعد از مدتي پدرم متوجه اين شده بود كه من يك چهارم قرآن را بدون آنكه خواندن و نوشتن بدانم، فرا گرفته بودم، بنابراين پدرم مرا به نزد يكي از شيوخ شهرمان برد و بعد از ورود به مدرسه و در شش سالگي كل قرآن را حفظ كردم. وي با اشاره به تلمّذ نزد «شيخ امين هلالي» از قاريان مشهور مصر تصريح كرد: ابتدا صداي استاد خود را دوست داشتم اما بعد از آنكه از راديو صداي «محمد رفعت» و «ابوالعينين شعيشع» را شنيدم، به تلقيد از آنها پرداختم. نعينع افزود: اما در همان ايام، مصطفي اسماعيل به يكي از روستاهاي نزديك آمده بود كه براي شنيدن قرائت او به آن جلسه رفتم و او را ديدم، قرائت او من را بهت زده كرد و خشوعش مرا جذب كرد و فكر مي كنم اين جلسه بود كه اصرار من را براي اينكه قاري باشم، بيشتر كرد. در عين حال وي قرائت قرآن را هويت خود دانست و در پاسخ به اين سؤال كه چگونه بين قرائت قرآن و پزشكي به عنوان دو شغل اشتراك و هماهنگي ايجاد مي كنيد، گفت: قرائت قرآن براي من هويت است و من به آن به صورت يك حرفه نگاه نمي كنم و فكر نمي كنم هويت مانع حرفه گري شود. نعينع افزود: در جسد انسان آيات الهي بسياري وجود دارد و اين آيات اتفاقا من را به تأمل درباره خداوند و قرائت بيشتر قرآن ترغيب مي كند. اين قاري بين المللي قرآن مجيد ادامه داد: حفظ قرآن همچنين من را بسيار در آموختن پزشكي كمك كرده و به من ملكه حفظ، تفكر و بينش در همه چيز داده است. * فراگيري قرائت هاي ده گانه نزد «ام السعد» احمد نعينع در بخش ديگري از اين گفت وگو از زني به نام «ام السعد» ياد كرد و گفت: ام السعد از مشهورترين زنان در دنياي قرائت قرآن بود. تنها زني كه تخصص قرائت هاي ده گانه را داشت و در طول نيم قرن اجازه قرائت هاي ده گانه را مي داد؛ تنها زني كه قاريان و حافظان قرآن به سوي او مي آمدند تا از او اجازه قرائت ها ده گانه را بگيرند. وي افزود: ام السعد زني نابينا بود كه زندگي خود را وقف حفظ و تجويد قرآن كرده بود. نعينع ادامه داد: وي صدها مجوز قرائت هاي ده گانه را ارائه كرد تا صدها حافظ و قاري قرآن قرائت هاي عاصم، نافع ابوعمرو، حمزه، ابن كثير، الكسائي، ابن عامر، ابوجعفر، يعقوب و خلف را كه پيشينه آن به پيامبر (ص) مي رسد، ادامه دهند. اين قاري قرآن به چگونگي آموختن قرائت ده گانه اشاره و تصريح كرد: به مدت ده سال هر روز قبل از رفتن به دانشگاه به مدت 2 ساعت پيش او مي رفتم تا اجازه قرائت را گرفتم. نعينع در پاسخ به اين سؤال كه از چه زماني به شهرت دست يافتي،گفت: روزي دكتر «احمد السيد درويش» رئيس جمعيت مسلمانان جوان صداي من را شنيد و من را به جمعيت قاريان قرآن كريم برد و من برابر شيخ محمد غزالي، شيخ حسن هامون و شيخ احمد حسن الباقوري قرائت كردم و سپس در اسكندريه معروف شدم و از آن به بعد حدود ده سال در مسجد سيد السماك در اسكندريه قرائت كردم. وي افزود: بعد از آن مدتي نزد انور سادات بودم و در سال 1982 اولين بار در كويت قرائت كردم و بعد از آن در چندين مسابقه قرآن شركت كرده و براي اولين بار در سال 1985 در هند مقام اول مسابقات را كسب كردم. نعينع ادامه داد: همچنين در سال 1986 در برونئي و در سال 1987 در مالزي مقام اول را كسب كردم و در سال 1995 به مراكش رفتم و اما درسال هاي بعد به عنوان داور در مسابقات قرآن از جمله 2 بار در ايران و يكبار در مالزي شركت كردم. وي همچنين به بزرگترين مراسم قرائت قرآن كه در آن قرائت كرده نيز اشاره كرد و گفت: آن مراسم در يك مسابقه بين المللي در هند بود و در يكي از ميادين اصلي هند قرائت كردم. اين قاري بين المللي قرآن در توصيف اين قرائت گفت: اين ميدان با طول 12 و عرض 8 كيلومتر، مشجر بود و مردم اين ميدان را مفروش كرده بودند و بلندگوهاي بسياري در ميدان بود، حدود 10 ميليون نفر در آن ميدان جمع بودند به گونه اي كه وقتي بر محل قرائت نشستم، انتهاي شنوندگان و مستعمان نامعلوم بود و هنگام قرائت تحسين مردم بزرگترين تحسيني بود كه ديدم، به گونه اي كه آن امكان را مي لرزاند و گويا روز محشر است! * نعينع در كنار مصطفي اسماعيل احمد نعينع در بخش ديگري از اين گفت وگو با اشاره به تأثير «مصطفي اسماعيل» قاري برتر مصري بر زندگي شخصي اش گفت: هنگام كه شروع به قرائت كردم، از او تقليد مي كردم و بسيار خوب قرائت هاي او را گوش مي كردم. وي افزود: اولين بار كه با او روبرو شدم هنگامي بود كه در دانشكده پزشكي دانشجو بودم و مردم درباره قرائت من مي دانستند لذا يكي از دوستانم از من خواست به مكاني بروم و قرائت قرآن داشته باشم. نعينع ادامه داد: هنگامي كه وارد شدم، مصطفي اسماعيل قرائت مي كرد، پس از او مرا براي قرائت صدا زدند و من خيلي نگران بودم، ولي او مرا به قرائت قرآن تشويق كرد. وقتي قرائتم تمام شد، ايستاد و مرا تشويق كرد و تشكر كرد و به شام دعوتم كرد. وي از ادامه ملاقات هايش با مصطفي اسماعيل گفت و تاكيد كرد: پس از آن روز نزديك به ده سال همراه او بودم به گونه اي كه پايه هاي قرائت قرآن را در آنجا مستحكم كردم. اين قاري بين المللي ادامه داد: او به من كيفيت قرائت صحيح و طريق اداي آن و همچنين مقامات موسيقي در تجويد و ترتيل هنگام ارائه كلمات دشوار بدون ايجاد اخلال در قرائت را آموخت. نعينع افزود: مصطفي اسماعيل همچنين به من ايجاد روح در قرائت و دستيابي به احساس شنونده و مستمع و كنترل حروف و گذشتن آسان از آنان را به من آموخت. وي با اشاره به آخرين روزهاي زندگي مصطفي اسماعيل گفت: 8 سال با او بودم و هنگامي كه به كما رفت، او را به همراه دوستان به بيمارستان منتقل كرديم و تا لحظه مرگ نزد او بودم. اين قاري بين المللي در پاسخ به اينكه آيا از اينكه او را مقلد مي خوانند ناراحت است يا خير، گفت: ما قرائت گذشتگان را گوش داديم و غير از آنچه كه آنان خواندند، قرائت كرديم و بايد بگويم تقليد ابتداي اضافه كردن و نوآوري است. وي افزود: من از گذشتگان همچون شيخ رفعت، مصطفي اسماعيل و الشعشاعي تاثير گرفتم همانگونه كه آنان از گذشتگانشان تاثير پذيرفته بودند. نعينع در ادامه با تاييد ضمني روي آوردن مردم به قراء خليج و قرائت ترتيل گفت: قاريان حرم نبوي و مكه به خاطر اين اماكن شريفه مورد احترام هستند اما قرائت مصري در بالاترين درجه قرار دارد. وي افزود: ما به طريقه «تحقيق» قرائت مي كنيم كه در آن آرامي و تندي خاصي با رعايت قوانين وجود دارد و اين قرائت در مقام آموزش به شنونده اجازه مي دهد تا در قرآن تأمل كند و آن را باز كند و از تفسير آيات مطلع شود. نعينع ادامه داد: پس از اين نوع قرائت، «ترتيل» است و سپس قرائت «حدر» است كه از ترتيل سريع تر بوده و سپس زمزمه كه قرائتي است كه تو مي شنوي و ديگران نمي شنوند. * ايران اهميت زيادي براي قرآن قائل است وي در بخش ديگري از اين گفت وگو در پاسخ به اين سؤال كه چه كشورهايي به قرآن اهميت مي دهند و قداست آن را رعايت مي كنند، گفت: ايران اهميت زيادي براي قرآن قائل است. اين قاري قرآن افزود: كيپ تاون، ژوهانسبورگ و تركيه در چند سال اخير و كشورهاي خليج فارس به قاريان قرآن اهميت مي دهند و اين نه از دوست داشتن قاريان بلكه از علاقه شان به قرآن است. نعينع همچنين تاكيد كرد: من هر كس كه قرآن را سالم و با رعايت قوانين و احكام بخواند، دوست دارم، چراكه قرائت او جلسه را به مكاني براي آرامش و رحمت مبدل مي كند، گويي قرآن از قلب قاري خارج شده و با عبور از گوش ها، قلب مردم را اشغال مي كند.