Index
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 152876
تاریخ انتشار : 25 دی 1389 0:0
تعداد بازدید : 169

پروفسور آلكساندر پروخانوف سردبير هفته نامه روسي زافترا

ايران سرزمين معنويت و روحانيت است

ايرانيان توجه خاصي به معنويت، زندگي روحاني و جهان ابدي دارند و به همين دليل مي توان گفت سرزمين معنويت و روحانيت است... مسكو - يك نويسنده روس در مقاله اي ضمن تشريح مشاهدات خود از زندگي ايرانيان، ايران را سرزمين معنويت و روحانيت توصيف كرد. پروفسور آلكساندر پروخانوف سردبير هفته نامه روسي زافترا به سفر خود به ايران و بازديد از شهرهاي تهران و قم پرداخته و نوشته است: ايرانيان توجه خاصي به معنويت، زندگي روحاني و جهان ابدي دارند و به همين دليل مي توان گفت سرزمين معنويت و روحانيت است. وي به مشتركات فراوان ايرانيان و روس ها اشاره كرده افزوده است: روسيه در دوره هايي از تاريخ هزار ساله خود به ايران امروزي شباهت بسيار داشته است. سردبير هفته نامه روسي زافترا با بيان اينكه اشتراك ميان ايران و روسيه به همسايگي و مجاورت ژئوپلتيكي ختم نمي شود، نوشت: تمايل باطني و عرفاني به برقراري عدالت، درك اين واقعيت كه هدف و معناي تاريخ بشري آن است كه در اين زندگي دنيوي، ملكوتي بنا شود كه خداوند متعال طرح آن را بر بشريت نازل كرده است، از اشتراكات ايرانيان و روس ها است. به گزارش ايرنا از مسكو، پروخانوف كه تيتر مقاله خود را انسان هاي جهان ابدي برگزيد، در صفحه نخست هفته نامه زافترا از مشاهدات خود از مسجدي در شهر قم نوشت: حضور در مسجد، تاثير روحاني عميقي بر من گذاشت. داخل يك مسجد، هزاران آيينه بزرگ و كوچك در برابر چشمان من نقش و نگارهاي تصور ناپذيري را تشكيل داده و مانند جريان آب به سمت بالا حركت مي كردند كه در اين شرايط براي لحظاتي حالت روحاني عميقي را تجربه كردم. سردبير هفته نامه زافترا نوشت: در آن شرايط ، من در مورد حكومت مذهبي ايران كه توسط امام خميني (ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران تشكيل شد، فكر كردم. اين كشور آينده درخشاني را به بشريت نشان داده است و توجه فلاسفه، متفكرين، فيزيكدانان، زيست شناسان، نقاشان، مبتكران و مخترعان جهان را به اين آينده جلب مي كند. وي نوشت: ايران درهاي آينده را نه تنها براي افراد آينده نگر، بلكه براي همه بشريت گشوده است و اگر جهان از مرحله كنوني بحران معنوي عبور كند، شاهد بهبودي خواهد بود. پروخانوف در اين مقاله نوشت: در ايران شناخت دنياي ابدي، فقط به برخي افراد، فيلسوفان، عارفان و در مدارس يا دانشگاه ها محدود نمي شود، دولت و مردم ايران در شناخت دنياي ابدي علاقه گسترده اي دارند. اين نويسنده روس كه به نگارش مقالات فلسفي در روسيه شهرت دارد، نوشت: فلسفه مذهبي كه بخشي از فلسفه حكومت در ايران است، دنيا را به عنوان ذره اي ناچيز از جهان به مراتب بزرگ تر و باعظمت تر تلقي مي كند كه در آن حقيقتي ديگر، عظيم و چند بعدي وجود دارد و مانند يك بلور الهي مي درخشد. وي در اين مقاله نوشت: اين حقيقت الهي فقط سايه ضعيفي بر دنياي ما انداخته و شبيه به انعكاس ناكامل دو بعدي است و نمي تواند گوياي زيبايي هاي شگفت انگيز جوهر بلورين نخستين باشد. نويسنده روس با انتقاد از جهان بيني مادي غرب نوشت: انسان هاي معاصر كه به اسارت ذهنيت عقلاني غرب در آمده اند، واقعيت هاي دنيوي را به عنوان تنها واقعيت ممكن تلقي مي كنند. در واقع، آنها اين واقعيت را مي سازند و به آن اميد مي بندند. پروخانوف افزود: آنها تصور مي كنند كه با توجه به اين واقعيت مي توان به اهداف شخصي و سياسي دست يافت، ولي ناقص بودن اين واقعيت دنيوي را ناديده گرفته و غافل از آن هستند كه اين فقط سايه اي از حقيقت الهي است.