Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 154314
تاریخ انتشار : 14 فروردین 1390 0:0
تعداد مشاهدات : 261

حسن سامب سردبير روزنامه «lomotin» سنگال

انقلاب اسلامي مفهوم «شهيد» را در جهان زنده كرد

مفهوم «شهيد» بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، بر زبان ها افتاد و ملت ها بعد از جنگ ايران و عراق، فهميدند كه معناي «شهيد» با قهرمان فرق مي كند...
خبرگزاري فارس: سردبير روزنامه «daylin news» تانزانيا معتقد است: مفهوم «شهيد» بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، بر زبان ها افتاد و ملت ها بعد از جنگ ايران و عراق، فهميدند كه معناي «شهيد» با قهرمان فرق مي كند. به گزارش خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا»، شهادت يكي از عناصر اصلي تفكر اسلامي است كه از صدر اسلام در مقاومت هاي جريان حق در برابر جريانات باطل، بر كام جريانات حق نشست؛ خداوند در آيه 154 سوره بقره خطاب به مردم فرمود «وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبيلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاء وَلَكِن لاَّ تَشْعُرُونَ». اين آيه حجت را بر جهادگران و مقاومت كنندگان جبهه حق تمام مي كند و عنوان مي كند كه كشته شدگاني كه در مسير الهي و متعالي جان خود را از دست داده اند، مرده نيستند بلكه زنده اند و در نزد خدواند روزي مي خورند. واژه «شهيد»، رازهاي زيادي را در خود پنهان داشته كه فقط مخلصان مي توانند از آن بهرمند شوند؛ شهادت براي مخلصان پايان نيست بلكه آغاز است؛ تولدي ديگر، در جهاني فراتر از آنكه عقل زميني به ساحت قدس آن راه يابد. در نقاط مختلف جهان مشاهده شده كه درگيري هايي بين سربازان جبهه حق و باطل صورت گرفته، هر دو جبهه پايداري كرده و كشته شدند؛ هر كدام از اين جريانات بر كشته شدگان خود ارج نهاده و به آنها احترام مي گذارند. در اين راستا فرصتي پيش آمد تا در برنامه اي كه خبرنگاران و نويسندگان كشورهاي خارجي حضور داشتند، درباره عنوان «شهيد» گفت وگو و گزارشاتي بگيريم. * شهدا به خاطر هدف مقدس خود در حافظه اجتماع ماندگار مي شوند حسن سامب سردبير روزنامه «lomotin» سنگال در اين باره اظهار داشت: كشور سنگال مدت ها در استعمار فرانسه بود؛ برخي از مسلمانان و رهبران مذهبي مجبور شدند كشور را ترك كنند و برخي ديگر به مبارزه و جهاد براي بيرون كردن استعمارگر از كشور بپردازند. وي ادامه داد: «الحاج عمرتال» رهبر ديني مسلمانان و شخصيت به خصوصي بود كه مردم را دعوت به مبارزه مسلحانه با استعمار مي كرد؛ او به مردم گفت كه عليه استعمارگر و به نام اسلام به پا خيزند و با آنها مبارزه كنند. سردبير روزنامه «lomotin» سنگال بيان كرد: الحاج عمرتاج شخصيت شناخته شده اي است كه مورد علاقه مردم است به طوري كه در اين مبارزه حتي پيكر او مفقود شد؛ شهيد الحاج عمرتاج در حافظه اجتماعي سنگال باقي مانده است زيرا وي هنوز به عنوان شهيد در بين مردم شناخته مي شود. وي ادامه داد: فرانسوي ها هم با اسلام مخالفت مي كردند و مي خواستند سنگال را مستعمره خود قرار دهند اين افراد با كارهايي كه انجام دادند از لحاظ فرهنگي، اجتماعي و ديني در خاطر مردم جاودانه شدند و خانواده شهدا در جامعه ما مورد احترام هستند و لغت «شهيد» براي ملت سنگال لغتي محترم است. * شهدا براي برقراري صلح شهيد شدند «يان وي» سردبير نشريه داخلي و خارجي چين بيان داشت: هر جنگي در وضعيت سياسي و اجتماعي جهان تأثير دارد چرا كه دنيا به دنبال صلح است؛ كساني كه دوستدار صلح هستند، نمي خواهند شاهد جنگ و كشته شدن عده اي از انسان هاي بي گناه باشند. وي ادامه داد: كساني كه در راه دفاع از وطن جان خود را از دست مي دهند، قابل احترام هستند زيرا آنها براي برقراري صلح شهيد شدند. * شهدا هميشه در تاريخ خواهند ماند رامان سوشن كو، خبرنگار آژانس خبري ملي اوكراين در خصوص جايگاه كشته شدگان در كشور اوكراين، خاطرنشان كرد: مردم اوكراين مانند مردم ايران به كساني كه در جنگ كشته مي شوند، احترام مي گذارند و از آنها به عنوان قهرمان ملي كشور ياد مي كنند، چرا كه مردم مي دانند كه آنها بزرگ هستند كه از آنها كم پيدا مي شود برخي از آنها داوطلبانه در جنگ حضور يافتند. وي اضافه كرد: پدربزرگ هاي بنده به نام هاي "ايوان دانكو " و "سوشن كو " در جنگ جهاني دوم شهيد شدند و از همان قهرمان محسوب مي شوند. سوشن كو درخصوص احترام گذاشتن به خانواده شهدا، گفت: براي شهداي اوكراين مراسم هايي بزرگداشتي برگزار مي شود و حتي مجسمه هاي آنها در داخل ميدان ها شهر است و شهدا هميشه در تاريخ كشور خواهند ماند. خبرنگار آژانس خبري ملي اوكراين اضافه كرد: در اوكراين افراد خيلي محدودي مخالف شهدا و دفاع بودند كه از آنها به خوبي ياد نمي شود؛ ملت اوكراين به كساني كه به مقبره شهدا و قهرمانان ملي احترام نمي گذارند احترام نمي گذارد. وي گفت: در جنگ جهاني دوم، اوكراين بايد از سرزمين خود دفاع مي كرد؛ آنهايي كه موافق دفاع بودند قهرمان ملي هستند و كساني كه مخالف دفاع بوده اند به عنوان خائن وطن شناخته مي شوند و اين يك تمايز بين كشته شدگان جنگ است. * شهيد با ايثار خود به كشور آزادي مي بخشد راجر بونگوس خبرنگار نشريه الكترونيكي «آفريك ريداكشن» فرانسه در اين گفت وگو در خصوص عنوان شهيد، گفت: شهيد دو معنا دارد در يكجا به معناي شجاعت افراد براي اجتماع است و معناي دوم به معنوي بودن شهيد مي پردازد. وي ادامه داد: خداوند در مورد شهيد مي فرمايد «شهيد هيچ وقت نمي ميرد و در جامعه زنده است»؛ شهدا كساني هستند كه با ايثارگري و از جان گذشتگي، كلمه آزادي را به معناي كامل به كشورشان مي بخشند. * شهيد قابل احترام است ولي درباره اهداف شهدا چيزي نمي دانم خبرنگار سرويس خارجي روزنامه هانكيوره از كره جنوبي بيان داشت: در كشور كره جنوبي به خاطر عدم عقايد مذهبي عنواني به نام «شهيد» وجود ندارد. وي ادامه داد: بنده چند مقاله در مورد شهادت در اسلام خوانده ام. من به شهدا احترام مي گذارم و آنها عقايد و دلايل خودشان را داشتند كه به شهادت رسيدند ولي من درباره اهداف آنها چيزي متوجه نمي شوم. خبرنگار سرويس خارجي روزنامه هانكيوره كره جنوبي خاطرنشان كرد: واژه «دارسا» در كره جنوبي عنواني مشابه عنوان «شهيد» است در كره جنوبي اين عنوان به كساني اطلاق مي گيرد كه در زمان استعمار كره جنوبي توسط ژاپن در دفاع از وطن و در حملات كشته شده اند. * مؤمنان به واسطه كارهايشان مزد شهادت مي گيرند محمد الفاتح، خبرنگار خبرگزاري «سونا» سودان اظهار داشت: شهدا راهي را كه انتخاب كردند به دنبال منافع و مقصدهاي مادي نبودند و مسير آنها فقط راهي الهي بوده است؛ هدف شهدا، آنها را به خدا مي رساند و آنها خواستند جان خود را فدا كنند و روحشان به طرف خداوند پرواز كند. وي با بيان اينكه شهدا با خدا معامله كردند، خاطرنشان كرد: مؤمن كسي است كه به راه خودش ايمان دارد و نمي خواهد چيزي را جايگزين ايمانش كند؛ «شهيد»، مؤمني است كه با نفس خود مبارزه كرده و جانش را فدا كرده است در واقع شهادت نتيجه كار مؤمنان است. محمد الفاتح بيان داشت: شهيد مسير خود را كه مسيري الهي است، پيدا مي كند و در رسيدن به اهداف تلاش مي كند كه شهادت نتيجه آن كارهايي است كه شهيد انجام داده است. * معتقدم امام خميني (ه) شهيد اعظم هستند حسين رضا، سردبير نشريه نواي اسلام پاكستان درباره جايگاه شهيد، گفت: در پاكستان مفهوم ذهني شهيد وجود دارد؛ در سطح عموم و اهل تسنن كسي كه براي ملت خود بجنگند و كشته شود اين فرد «شهيد» است و در ديدگاه عمومي شيعه اگر فردي در ترورهاي فرقه اي كشته شوند، «شهيد» محسوب مي شود. وي ادامه داد: نظر شيعه اين است كه اگر كسي فعالانه در جامعه شيعه فعاليت كند و در راه خدا قدم بردارد و بعد كشته مي شود، به شهادت رسيده است و اگر هم كشته نشود و از دنيا برود، باز هم شهيد محسوب مي شود و بدين جهت ما امام خميني (ره) را شهيد اعظم اطلاق مي كنيم، زيرا ايشان در راه خدا و پيشرفت جامعه شيعه قدم برداشتند. * شهيد به واسطه انتخاب مسير الهي، مقام بالاتري از قهرمان دارد جعفر جسيري، سردبير روزنامه daylin news تانزانيا بيان داشت: تمام جوامع اسلامي يا غيراسلامي قهرمانان خود را با عناوين مختلف ياد مي كنند؛ كشور تانزانيا قهرمانان زيادي دارد كه آنها در جنگ بزرگي عليه استعمارگران آلماني حضور داشتند. وي ادامه داد: مفهوم «شهيد» زماني كه انقلاب اسلامي ايران پيروز شد، بر زبان ها افتاد، گرچه كتاب هاي تاريخي بسياري در مورد شهيد نوشته شده است ولي مردم نمي دانستند كه «شهيد» يعني چه؟ جسيري گفت: ملت ها بعد از جنگ ايران و عراق، فهميدند كه «شهيد» با قهرمان فرق مي كند؛ اكنون مردم از شهيد و قهرمان صحبت مي كند و مي دانند كه يك معنايي را مي دهند ولي كمي تفاوت بين اين دو واژه است. سردبير روزنامه daylin news تانزانيا اضافه كرد: قهرمان كسي است كه در جنگ يا مبارزه اي حضور مي يابد و اين كار را براي مردم انجام مي دهد ولي شهيد كسي است كه در راه خدا جانش را فدا مي كند. وي ادامه داد: شهادت چيزي نيست كه فرد به خاطر مادي گرايي به آن برسد و در شهادت كار براي عروج معنوي و اصلاحات است كه اين امر زيربناي خيلي محكمي است. * جان باختگان جنگ و خانواده هايشان در ويتنام مورد احترام هستند تاي با تان، نويسنده ويتنامي، در گفت وگو با خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: ويتنام سال ها درگير جنگ بود و مردم اين كشور براي دفاع از استقلال وطن خود با فرانسوي ها و آمريكايي ها جنگيدند؛ ما نيز به كساني كه در مسير دفاع از وطن جنگيدند و كشته شدند، احترام مي گذاريم ولي چون ويتنام كشوري مذهبي نيست، عنوان «شهيد» معناي مذهبي ندارد. اين توريست و نويسنده ويتنامي بيان داشت: در ويتنام مراسم يادبود و بزرگداشت براي كشته شدگان برگزار مي شود و در آن مراسم به بيان حسن خلق و ابعاد شخصيتي آنها مي پردازيم؛ گاهي اوقات نيز در مراسم بزرگداشت، نام خيابان يا ميداني را به نام يكي از اين جان باختگان مسير پايداري انتخاب مي كنيم.