Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 155606
تاریخ انتشار : 11 خرداد 1390 0:0
تعداد مشاهدات : 129

بزرگترين دستاورد امام(ره) جمهوري اسلامي است

حجت الاسلام والمسلمين حاج سيدحسن خميني، جمهوري اسلامي را دستاورد بزرگ‎ ‎امام خميني(ره) دانست و گفت: علت غايي خلقت، بعثت، تشكيل حكومت ديني و همچنين‎ ‎پيدايش پيامبر، تكميل مكارم اخلاق در جامعه است‎. به گزارش ايسنا‎‎،‎ يادگار امام(ره) كه در ديدار با رئيس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در حرم‎ ‎مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي سخن مي گفت، افزود: روزي ما در منزل امام(ره‎) ميزبان رهبري معظم انقلاب بوديم و ايشان جمله حكيمانه و بسيار خوبي داشتند و‎ ‎فرمودند: «همين قدر كه خداوند اين توفيق را به ما داد كه در روزگاري زندگي كنيم كه‎ ‎امام(ره) زندگي مي كرد، لطفي از الطاف خدا به همه ما بوده است». ‎ وي افزود: به گفته رهبري اگر سال ها بعد ما مي آمديم و براي ما تعريف مي كردند ‎كه چنين مردي در چند سال پيش در ايران بوده، غبطه مي خورديم كه چرا ما در فضايي كه‏‎ ‎آن بزرگمرد رهبري مي كرد، پيرو نبوده ايم‎. ‎ يادگار امام(ره) خاطرنشان كرد: بي شك بزرگترين دستاورد و ميراث امام(ره) ‎جمهوري اسلامي است و به هر نحوي كه نگاه كنيم، نظام مقدس اسلامي ميراث امام(ره) به‎ حساب مي آيد. اين شاكله حكومت و نظام اسلامي در قالب تئوري معروف امام (ولايت فقيه‎) در قانون اساسي شكل گرفته و داراي روح و جوهره خاص خود است كه همه ما آن را‎ ‎مي شناسيم و درباره آن سخن بسيار شنيده ايم‎. ‎ وي ادب را از جمله مكارم اخلاق بيان كرد و گفت‎: ‎همه كساني كه با حضرت امام(ره) مرتبط بودند، ايشان را يك انسان به شدت مؤدب و مبادي‎ ‎به آداب مي دانستند. همسر مكرم امام هم در پايبندي به آداب اجتماعي نمونه و الگوي‎ ‎بي نظيري بود و فضاي خانه امام(ره) به گونه اي بود كه همه به شدت به اين ادب‎ ‎اجتماعي مقيد بودند‎. ‎ حجت الاسلام والمسلمين حاج سيدحسن خميني در ادامه به ذكر خاطراتي از حضرت امام(ره) پرداخت و گفت: زماني كه‎ ‎حضرت امام(ره) به رحمت خدا رفتند، من 17 ساله بودم و در 10 سال دوره انقلاب كه ايشان‏‎ ‎در قيد حيات بودند، ما در يك خانه با ايشان زندگي مي كرديم و من روزي چند بار خدمت ايشان‎ ‎مي رسيدم. ما تقريبا در طول اين 10 سال در منزلمان آشپزخانه روشن نداشتيم و هميشه‏‎ ‎بر سر سفره حضرت امام(ره) بوديم، اگر هم اين گونه نبود، ايشان در خانه ما حضور‎ ‎مي يافتند. وي يادآور شد: ما از زماني كه سن كمتري داشتيم و توپ در بغل ما بود يا در حياط‎ ‎دوچرخه بازي مي كرديم مرتبا امام را در حياط مي ديديم. نظم زندگي ايشان به گونه اي‎ ‎بود كه سه نيم ساعت در روز قدم مي زدند و ما در اين ساعت ها معمولا با ايشان در‎ ‎حياط مواجه مي شديم. تقريبا اتفاق نمي افتد كه ايشان من را در حياط ببينند و نگويند‏‎ ‎كه «حسن برو آخوند شو‎«. ‎ يادگار امام(ره) اضافه كرد: حضرت امام(ره) آنقدر مبادي به آداب بودند كه‎ ‎حتي با وجود انس حضور با ما، من و برادران كوچكترم را شما خطاب مي كردند. ايشان‎ ‎زماني كه بر سر سفره غذا حاضر مي شدند تا زماني كه خانم سر سفره حضور نمي يافتند، لب‎ ‎به غذا نمي زدند. امام(ره) معمولا براي ناهار غذاي جداگانه اي داشتند و آبگوشت‎ ‎مي خوردند و البته گوشتش را به ما مي دادند. ‎ وي با اشاره به احترام حضرت امام(ره) نسبت به آيت الله پسنديده گفت: 12 بهمن‏‎ ‎وقتي هواپيماي حضرت امام(ره) در فرودگاه مهرآباد به زمين نشست، آيت الله پسنديده از‎ ‎امام(ره) خواستند كه پيش از ايشان از هواپيما پايين بروند، اما امام(ره) به ايشان ‎مي گفتند كه شما بايد جلوتر برويد. نهايتا تصميم بر اين شد كه آيت الله پسنديده پيش‎ ‎از ايشان پايين برود و در ماشين بنشيند و بعد ابوي ما بالا برگردد و همراه حضرت‎ ‎امام(ره) از هواپيما پايين بيايد. اين نشاندهنده عمق احترام امام به آيت الله‎ ‎پسنديده بود. حتي بعد از اين هم همه را توجه مي دادند كه هيچ كس حق ندارد به‎ ‎گونه اي سخن بگويد كه ايشان ناراحت شود‎. يادگار امام(ره) گفت: مطمئناً مرگ براي همه حق است، اما آنچه در يادها‎ ‎مي ماند اخلاق و در رأس آن ادب است. من قرائن زيادي دارم كه امام(ره) در زندگي فردي‎ ‎و اجتماعي خود پا روي اخلاق نگذاشتند و اين براي همه ما درس بزرگي است‎. حجت الاسلام والمسلمين حاج سيدحسن خميني در پايان تصريح كرد: لزومي ندارد اگر با هم اختلافي داريم از‏‎ ‎محدوده ادب پا بيرون بگذاريم، بلكه مي توانيم مؤدبانه با يكديگر سخن بگوييم، چراكه‎ ‎آنچه جامعه ما را به تكامل مي رساند، ادب متقابل است. ‎ پس از سخنان حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني، رئيس و‎ ‎نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نماز جماعت ظهر و عصر را به امامت يادگار‎ ‎امام(ره) اقامه كردند‎. سخنان رئيس مجلس رئيس مجلس شوراي اسلامي هم در سخناني كه پس از اداي احترام نمايندگان مجلس به مقام شامخ حضرت امام(ره) ايراد شد، دليل اصلي محرك بودن جريان‎ ‎و فكر امام خميني(ره) را اصالت مبناي اين فكر و باز كردن همه وجوه فكر اسلامي توسط‎ ‎ايشان بيان كرد. دكتر علي لاريجاني با تاكيد بر اين كه امروز‎ ‎در محضر روح ملكوتي حضرت امام(ره) هستيد كه اساس و پايه يك تحول در دنياي امروز را‎ ‎رقم زد، افزود: در گذشته آنچه كه از معارف اهل بيت(ع) ظهور و بروز داشت، حيثيت فردي‎ ‎بود و در ايران و خارج از ايران جنبه فردي بر جنبه هاي ديگر غلبه داشت‎. وي ادامه داد: با توجه به اين مساله، شرايط در حوزه تفكر اسلامي، تفكري در قفس‎ ‎بود كه در بعد سياسي و اجتماعي بروز پيدا نمي كرد‎. لاريجاني با بيان اين كه كار بزرگ امام خميني(ره) اين بود كه قفس تصنعي براي‎ ‎تفكر اسلامي را شكست و اين تفكر نشاط جديدي به خود گرفت، خاطرنشان كرد: با اين حركت‎ ‎تفكر اسلامي بال و پر گرفت و شروع به حركت در قلمروهاي اسلامي كرد. البته چند فرقه‎ ‎و جريان با اين تفكر مخالفت داشتند كه از جمله آنها جريان التقاط تفكر چپ گرايانه ‎و جريان التقاط گرايش هاي غربزده بود‎. رئيس مجلس اين تفكرات را حتي در سال هاي اخير داراي بروز و ظهور توصيف كرد كه در‎ ‎اين چارچوب با ولايت فقيه مي جنگند‎. وي گرايش سوم در اين خصوص را تحجر دانست كه امام(ره) با آن مبارزه كرد و‎ ‎اين در واقع آفت ريشه تفكر اسلامي است‎. وي گفت: اين سه جريان با تفكر امام(ره) تخالف داشتند، اما اصالت فكر امام اين‎ ‎بود كه نشاط فكر اسلامي را در ابعاد سياسي و اجتماعي رشد دهد كه براساس مكاتب و‎ ‎حوزه هاي علميه تحت عنوان اسلام جواهري نام برده مي شود‎. ‎ رئيس مجلس با تاكيد مجدد بر اين كه امام(ره) در شئون مختلف اجتماعي و سياسي‎ ‎اين تفكر را گسترش داد، افزود: علت مهمي كه جريان فكر امام توانست حركت ايجاد كند،‎ اصالت مبناي فكر ايشان و باز كردن همه وجوه فكر اسلامي توسط امام(ره) بود‎. وي ادامه داد: امام(ره) به اين تفكر پر و بال دادند و با جمود و تحجر و غربگرايي‎ ‎مبارزه كردند‎. ‎ لاريجاني در پايان گفت: بايد به اين مساله توجه كنيم و امروز فرصتي است تا در محضر امام ميثاق مجددي با اين فكر ببنديم و بتوانيم اين تفكر ناب را پيگيري كنيم.