Index
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 155844
تاریخ انتشار : 4 تیر 1390 0:0
تعداد بازدید : 239

ما به زنان ایرانی غبطه می خوریم

عفاف الحکیم رئیس شاخه زنان حزب الله خانم عفاف الحکیم از فعالان فرهنگی لبنان گفت: زن در ايران شريك مرد است و مرد در هركاري كه انجام مي دهد با همسرش مشورت مي كند و نظر او را مي خواهد و اين در لبنان و به طور كلي در جهان عرب زياد به چشم نمي خورد. وی که مسئولیت شاخه زنان حزب الله و چند تشکل اجتماعی در لبنان را بر عهده دارد در گفتگو با خبرنگار بین الملل حوزه نیوز به فعالیت های بخش خواهران حزب الله اشاره کرد و گفت فعالیت های ما بر اساس نیاز سنجی از مخاطبین انجام می گیرد و طوری رفتار می کنیم تا مسلمانان و غیر مسلمانان را جذب کنیم. عفاف الحکیم از تشکل ها و مجموعه های اجتماعی و فرهنگی تحت اشرافش سخن گفت و ابراز داشت:تعدادی از خانواده های نیازمند را شناسایی کرده ایم و ضمن کمک های رفاهی به آنها،آموزش دینی هم میدهیم. وی افزود:تا حد امکان برای دختران دانشجو که از شهرهای دیگر آمده و در بیروت تحصیل می کنند خوابگاه فراهم می کنیم. این فعال فرهنگی لبنان گفت:با زنانی که در جریان مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی نقش آفرینی کرده اند مصاحبه می کنیم و این گفت و گو ها تبدیل به داستان می شود. وی خاطر نشان کرد: من این جمعیت های فرهنگی و اجتماعی را به تنهايي و بدون كمك مالي از حزب الله تأسيس كردم ولي در اختيار حزب الله قرار دادم. عفاف الحکیم با اشاره به نقش امام خمینی در احیای جایگاه زن مسلمان در دنیای معاصر گفت: امام خميني مي گويد ما هرچه داريم از عاشورا داريم و ما مي گوييم ما هر چه داريم از امام خميني داريم. اين نهضت عظيمي كه در لبنان به وقوع پيوست،محصول انديشه هاي امام و پيروي از او و تمسك به ولايت فقيه بود. وی استقامت زنان لبنانی در مواجهه با صهیونیست ها را ستود و تاکید کرد: زن لبناني در مقابل سازمان اطلاعات آمريكا سيا و موساد و ديگر مراكز تسليم نشد و مي داند كه او نيز از هستي مؤمنين و مسلمانان لبنان دفاع مي كند همان طور كه همسرش و پسرش و برادرش دفاع مي كنند. رئیس شاخه زنان حزب الله از حجاب به عنوان یک نماد در برابر استکبار یاد نمود و با ذکر خاطره ای از یکی از دوستان خود در جنوب لبنان و مواجهه اش با صهیونیست ها گفت: در آن جریان،صهیونیستها به این بانوی محجبه گفته بودند که حجاب تو حجاب خمینی است. وی با اشاره به رفت و آمدهای بانوان ایرانی و لبنانی و دیدارهایشان با یکدیگر تاکید کرد:این رفت و آمدها باید تبدیل به تنظیم نظام نامه هایی برای تعامل جدی بین مراکز ایران و لبنان شود. آنچه در پی می آید متن کامل گفت و گو با خانم عفاف الحکیم است که سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه،تقدیم خوانندگان ارجمند می دارد: * شما از فعالترین بانوان لبنان در عرصه های فرهنگی به شمار می روید.لطفا به اجمال به فعالیتهای خود اشاره کنید. - عفاف الحكيم؛ مسؤول بخش مركزي خواهران حزب الله و مؤسس سه جمعيت به نام هاي «الأمومة و الطفولة»، «التكافل الإجتماعي» و «الرابطة اللبنانية الثقافية» هستم.گاهی در برخي از مجلات اسلامي مطلب مي نويسم و در بعضی از کنفرانس های ملی و بین المللی مشارکت دارم. * مهم ترین فعالیت های شما در بخش خواهران حزب الله چیست؟ فعاليت هاي زيادي داريم بر اساس نيازسنجی انجام مي گیرد.به عنوان نمونه يكي از تلاش هاي ما تهيه و انتشار ماهنامۀ «ريحانة» است که محتواي آن اسلامي است و در محدوده وسيعي منتشر می شود.يك پايگاه اينترنتي داريم كه به چند زبان فعالیت می کند.از دیگر فعاليت هاي ما برگزاري نشست هايي در قالب كنفرانس هاي داخلي در لبنان است و در مجموع به فعاليت هاي بانوان در تمام مناطق لبنان توجه داریم و رصد می کنیم.بخش خواهران حزب الله در هر منطقه،محله و خياباني حضور دارد و به صورت مستمر فعاليت هاي بسياري را مانند برگزاري مراسم جشن به مناسبت ولادت هاي اهل بيت(ع) و مراسم عزا به مناسبت شهادت هاي اهل بيت عليهم السلام سازماندهي مي كند.همچنين ما دوره هاي متعدد علمي، بهداشت و سلامت، آشنايي با محيط زيست و تربيتي براي مادران داريم و اين دوره ها را در سراسر لبنان از طريق بخش خواهران حزب الله برگزار مي كنيم. * روش تولید و انتشار محتوا در نشريه ريحانه و سایت اینترنتی چگونه است؟ - سعي ما بر اين است به گونه اي باشد مسلمان و غير مسلمان،آن را خريداري كنند.اين مجله در كنار به روز بودن و طرح مباحث علمي،بيانگر ديدگاه زنان حزب الله و حامل تفكر شيعي و تفكر اهل بيت عليهم السلام خواهد بود، اما به گونه اي كه حساسيت هاي طرف هاي ديگر را برانگیخته نکند.در خصوص پايگاه اينترنتي هم در نظر داريم به يك سايت جهاني تبديل شود. يعني زنان از نقاط مختلف دنيا با ما ارتباط برقرار كنند به خصوص می خواهیم ارتباط خوبی با زنان لبنانی خارج از کشور برقرار کنیم.مي دانيد كه تعداد زيادي از لبنانيان مهاجر در آفريقا،آمريكاي مركزي،آمريكاي جنوبي و غير آن زندگي مي كنند كه تلاش خواهيم كرد با آن ها ارتباط برقرار كنيم تا گزيده اي از انديشه هاي اهل بيت عليهم السلام را به آنان منتقل كنيم و حضرت زهرا عليها سلام و حضرت زينب عليها سلام را به آن ها بشناسانيم.بايد از آنچه در اين زمينه ها كسب كرده و ياد گرفته ايم به آن ها هم ياد بدهيم. * میزان حضور بانوان حزب الله در بخش های مختلف لبنان چگونه است؟ - زنان حزب الله در همه جا حضور دارند. در عرصه فعاليت هاي تبليغي،آموزشگاه هاي زيادي هست كه علوم ديني را آموزش مي دهند. همچنين چندين حوزه علميه در بيروت و بعلبك داريم و این روند را در سایر مناطق ادامه خواهیم داد. * بسيار خوب،درباره جمعیت هایی که تاسیس کرده اید بفرمایید. - جمعيت «التكافل الإجتماعي» را سابقا تأسيس كردم و فعاليت هاي آن اجتماعي است و به نيازمندان رسيدگي مي كند.ما هر صبح جمعه براي خانواده هاي نيازمند كلاس ديني داريم و پس از شنيدن درس به هريك از آن ها سهميه غذايي مي دهيم كه يا سبزيجات است، يا گوشت و يا مواد غذايي ديگر. در ماه رمضان اين سهميه غذايي را هر روز به آن ها مي دهيم. ما به خانه هاي اين خانواده ها رفته ايم و فهميده ايم كه فقير و نيازمند هستند، لذا هر جمعه آن ها را جمع مي كنيم تا دروس ديني فرا بگيرند و پس از آن سهم اجتماعي شان را بگيرند.از فعاليت هاي ديگرمان در اين جمعيت، تهيه خوابگاه دانشگاهي براي دانشجويان دختر است. يعني دختراني كه از جنوب يا از بقاع مي آيند و خانواده هايشان در بيروت زندگي نمي كنند، براي اينكه در دانشگاه تحصيل كنند با مشكل مواجه مي شوند. لذا تلاش كرديم خوابگاهی براي دانشجويان دختر داشته باشيم تا در طول مراحلي كه مشغول تحصيل در بيروت هستند به منظور آرامش خاطر خانواده ها، پذيراي آن ها باشد.البته اسرائيل در جنگ سي و سه روزه اين مکان را را ويران كرد، ولی ساختمان جدیدی ساخته شد. جمعيت ديگر،جمعيت «الرابطة الثقافية» است كه فعاليت بسيار مهمي در آن داريم و يك مركز آموزشي زن و خانواده و كودك است. برنامه اي داريم با موضوع تاريخ نقش زن در مقاومت، يعني درباره هر مادر يا هر زني كه در مقابله با تجاوز صهيونيست ها نقشي داشته داستان تهيه مي كنيم.يعني با آن ها صحبت مي كنيم و صحبت هايشان را ضبط مي كنيم و سپس آن را به يكي از خواهران نويسنده مي دهيم و آن را در قالب داستان مي نويسد، تا از نقش اين زنان بزرگ و مهم كه توسط آنان به مقابله با اسرائيل رفتيم سندي براي تاريخ و آينده باقي بماند.ما همچنين سايتي در اينترنت داريم بنام «مُمَحضات» كه مي توانيد از آن بازديد كنيد و فعال است. جمعيت ديگري به نام «الأمومة و الطفولة» داريم كه در آن فعاليت هايي براي مادران و كودكان انجام مي دهيم و همچنين يك نمايشگاه سالانه داريم كه مادران مي آيند و حرفه هاي بسياري در آن تعليم مي بينند. * اين سه جمعيت تحت نظر حزب الله فعاليت مي كنند؟ - خير. من آن ها را به تنهايي و بدون كمك مالي از طرف حزب الله تأسيس كردم، ولي در اختيار حزب الله قرار دادم. * چه انگیزه ای به شما توان می دهد تا اینگونه در سطح وسیعی فعالیت کنید؟ - ما با دشمنان زيادي روبرو هستيم و در چنین شرایطی فعالیت فرهنگی،باعث خوشحالي است. بايد قوي تر و بالاتر از دشمن باشيم تا بتوانيم به حول و قوه الهي همه اهدافمان را پياده كنيم. * نقش امام خميني را در يافتن جايگاه حقيقي زنان مسلمان چگونه ارزيابي مي كنيد؟ - امام خميني مي گويد ما هرچه داريم از عاشورا داريم و ما مي گوييم ما هر چه داريم از امام خميني داريم. اين نهضت عظيمي كه در لبنان به وقوع پيوست، اين مقاومت عظيم اسلامي كه تأثير بزرگی بر جهان عرب و اسلام و تمام جهان برجاي گذاشت، همه محصول انديشه هاي امام و پيروي از او و تمسك به ولايت فقيه بود و حرکت در مسیر ولایت فقیه بود که حزب الله و مقاومت را به اين پيروزي هاي والا نايل كرد. * همكاري شما با مراكز ايراني چگونه است؟ - متأسفانه تاكنون در سطح بانوان يك زيربناي اساسي براي همكاري ميان زنان لبناني و زنان ايراني ايجاد نكرده ايم.ما دائما به ايران مي رويم و من خودم عضو مجمع جهاني اهل بيت و مجمع جهاني تقريب مذاهب هستم و در برخی كنفرانس ها در ايران شركت كرده ام، ولي يك برنامه و هماهنگي مستمر ميان زنان لبناني و زنان ايراني وجود ندارد و اين هماهنگي بايد شكل بگيرد و ما براي ايجاد اين فعاليت هماهنگ بين زنان لبناني و ايراني تلاش مي كنيم، زيرا زنان لبناني و ايراني هردو افكار امام خميني را دارند و در راستاي اين افكار فعاليت مي كنند پس بايد يك همكاري عميق و ريشه دار ميان زنان لبناني و زنان ايراني شكل بگيرد تا بتوانيم يك نمونه و ايده آل به جهان عرب و جهان اسلام ارائه دهيم و ابعاد و اهميت ارتباط با ولي فقيه و تربيت بر اساس تفكرات شيعي و انديشه هاي اهل بيت عليهم السلام را به آنان بنمايانيم. * حمایت حزب الله از برنامه های شما و همینطور توجه به جایگاه اصیل زنان در لبنان چگونه است؟ - بدون شك جناب سيد حسن نصر الله نقش ویژه ای در این زمینه داشته است تا زنان جايگاه خود را باز يابند.زيرا انديشه هاي سيد حسن نصر الله همان انديشه هاي امام خميني و انديشه هاي اهل بيت سلام الله عليهم است. از اين رو زن لبناني در مقابل سازمان اطلاعات آمريكا سيا و موساد و ديگر مراكز تسليم نشد، چراكه از درون غير قابل نفوذ است و مي داند، او نيز از هستي مؤمنين و مسلمانان لبنان دفاع مي كند، همان طور كه همسرش و پسرش و برادرش دفاع مي كنند. زن لبناني در اين موقعيت جانانه دفاع مي كند و به همين دليل جهان در برابر استقامت و تحمل زن در طول جنگ شگفت زده و حيران شد. همه اين فجايعی كه آمريكا و اسرائيل در جنگ سي و سه روزه خواستند در خاك لبنان ایجاد کنند به شكر خدا با صبر و تحمل عظيمي مواجه شد. ما در حال حاضر در عرصه مقاومت اساسي در برابر اين دشمن وحشي،زنان بزرگي داريم. * با این توصیف زنان نیز در صف مبارزه با صهیونیست ها قرار داشته اند. - دقیقا همینطور است.ما معتقديم بيشترين چيزي كه اسرائيل را به خشم مي آورد، خانواده است.شما ويرانگري هاي وحشيانه اسرائيل را در منطقه جنوب و ضاحيه و بقاع و مناطق ديگر را دیده اید.گويا هدف اسرائيل تنها انتقام گرفتن از نیروهای مقاومت نيست،بلكه مي خواهد از خانواده مقاومت،از مادر مقاومت، از پدر مقاومت و از فرزندان مقاومت انتقام بگيرد از همین رو خانه ها را بر سر صاحبانش ويران مي كرد، زيرا حس مي كرد كودك کوچک مانند جوان بزرگ دشمن اوست و براي مقابله با او مقاومت مي كند.از اين رو انتقام در واقع انتقام از خانواده مقاومت بود.به شكر خدا خانواده هاي ما در حال حاضر با جریان مقاومت هستند. * همانطور که استحضار دارید،غرب با تهاجم فرهنگی به دنبال سست کردن عقاید مذهبی و فرهنگ حجاب در کشورهای اسلامی است،در چنین شرایطی یک زن مسلمان چگونه می تواند با حجاب خودش به عنوان یک سلاح در برابر دشمن استفاده کند؟ - يكي از دوستانم در جنوب برايم تعريف می كرد، وقتي اسرائيل در سال 1982، وارد خاك لبنان شد، وقتي تانك هاي اسرائيلي وارد شهرش شدند، و من به گونه اي به برادران خبر دادم كه اسرائيل وارد شهر شده است. برادران مقاومت به او مأموريت داده بودند كه مواظب اين سلاح ها باشد و آن ها را به مکان دیگری جابه جا كند. او وظيفه خود را انجام داد و مي گفت، وقتي كارش تمام شد و به خانه برگشت، سربازان اسرائيلي را ديد كه جلوي خانه اش رسيده بودند و تانک ها و زره پوش هاي زيادي جلوي خانه بود.می خواسته وارد خانه اش شود كه يك افسر اسرائيلي جلو آمده و با دست بر سر او کوبیده و به او گفته كه من مي دانم اين حجاب، حجاب خميني است و تو كه اين حجاب را مي خواهي بايد بداني جوانان اين منطقه كجا هستند.بايد مكانشان را به ما بگويي. دستش را به مدت چهار ساعت بسته بودند تا محل جوانان را به آن ها بگويد. اسرائيل با اين ديد به حجاب نگاه مي كند و از رشد چشم گير حجاب در جهان عرب و جهان اسلام بي نهايت خشمگين است. امروزه حجاب تيري در دلهای دشمنان است و ما بايد کاملا هوشيار باشيم. * به عنوان یک زن لبنانی ، نظرتان راجع به زن ایرانی چیست؟ - زنان ايراني در خانه هاشان عزيزند و ما در اين خصوص به آن ها غبطه مي خوريم، زيرا آن ها در خانه خود محترمند.پدر در خانه احترام زيادي براي دخترانش قائل است و آن ها را عزيز مي دارد و موقعيت خوبي دارند. * مگر زنان لبناني مورد احترام نيستند؟ - هستند ولي نه در اين حد. زن در ايران شريك مرد است. مرد در هركاري كه انجام مي دهد با همسرش مشورت مي كند و نظر او را مي خواهد و اين در لبنان و به طور كلي در جهان عرب زياد به چشم نمي خورد.به همين دليل زن ایرانی در خانه اش عزيز و مورد احترام است و در مراحل تحصيل و علم آموزي نيز به همين شكل ادامه مي دهد و همچنين وقتي به مراكز ديگر راه پيدا مي كند دولت از او حمايت مي كند و بدين ترتيب مراحل را يكي پس از ديگري در عزت و احترام سپري مي كند و فرصت هاي بسياري در زمينه نوآوري در اختيار دارد و اگر ابتكاري از خود نشان ندهد به اين معناست كه تنبل است، زيرا در ايران فرصت هاي زيادي در اختيار زن قرار مي گيرد. * ميزان شناخت شما از حوزه هاي علميه خواهران در ايران تا چه حد است؟ - من به جامعة الزهراء قم رفته ام و در گذشته حوزه شهيد مطهري در تهران را دیده ام ولي همانطور که عرض شد، ارتباط منسجمی وجود ندارد و فقط در حد يك ديدار بوده است.من معتقدم وقتي ما و زنان ايراني سر يك ميز مي نشينيم بايد كاغذ و قلم به دست بگيريم و بگوييم، بايد فلان كار را انجام دهیم. اين يعني كار. نه اينكه من فقط به خواهر ايراني ام سلام كنم و او نيز به من سلام دهد. اين كافی نيست. * به عنوان آخرین سوال بفرمایید که برنامۀ غرب برای استثمار زنان را چگونه تحلیل می کنید؟ - ما مي گوييم زن مسلمان عزيز است،لذا وقتي مي گوييم زن در ايران عزيز است، منظورمان اين است در خانواده اش عزيز است، از طرف دولت عزيز است و اين يعني اسلام. ايران چيز جديدي نياورده و تنها اسلامي را كه در گذشته نبود آورده است. يعني امام خميني اسلام را براي ما آورد و زندگي ما را بهتر كرد.لذا معتقديم زني كه در فضاي اسلامي پرورش مي يابد، در خانه، جامعه، دانشگاه ها و حوزه هاي علميه ، عزيز و محترم و محفوظ است، اما در غرب اینگونه نیست. انسان وقتي برخي از مشكلات زنان در غرب را مي شنود، گريه اش مي گيرد. زن غربي كار مي كند؟زحمت مي كشد فقط براي اينكه مقداري پول به دست بياورد تا زندگي اش را بچرخاند. مثلا در اسپانيا زني كه بچه كوچكي دارد، وقتي مي خواهد به دانشگاه يا سر كار برود و بچه اش را نزد مادرش بگذارد بايد به مادرش اجرت بپردازد. در آنجا از معنويات خبري نيست، از اخلاق خبري نيست، در اين جامعه براي ابعاد روحي و معنوي برنامه اي وجود ندارد.منشأ اين مشكلات خود غرب است كه امورِ مربوط به زنان را در اين مسير قرار داده و اميد رهايي جوامع غربي از اين مشكلات وجود ندارد، مگر توسط اسلام، مگر زماني كه حقيقت امر را بشناسند. لذا ما مسؤوليت بزرگي بر دوش داريم. و در برابر خدا مسووليم. بايد اسلام را به زنان غربي بشناسانيم، آن ها را از طریق رسانه های ارتباط جمعی و اینترنت با انديشه اهل بيت عليهم السلام آشنا كنيم. گفت و گو: حسن صدرایی عارف * منبع: خبرگزاری حوزه نیوز، شنبه 4 تیر 1390