Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 157874
تاریخ انتشار : 22 آبان 1390 0:0
تعداد بازدید : 321

مجری تلویزیون مصر: سینمای ایران به رغم تمامی محدودیت ها با مرزشكنی به تعالی رسیده است

تهران - حنان عبدالعزیز شومان مجری برنامه های سیاسی تلویزیون مصرگفت: سینمای ایران به رغم همه چالش ها و مشكلات و محدودیت های بسیار سینمایی است كه توانسته در سطح جهان اسلام، مرزشكنی كرده و متعالی شود. به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وی در ارزیابی سینمای پس از انقلاب در ایران افزود:سینمای پس از انقلاب در ایران از شكوفایی بسیار خوبی برخوردار شد و فیلم هایی كه در ایران تولید می شوند با دنیا تفاوت هایی دارند. مجری برنامه های سیاسی تلویزیون مصر ادامه داد: با وجود اینكه در ایران سالانه تعداد زیادی فیلم های كمدی سطح پایین و به اصطلاح آثار تجاری نیز ساخته می شود، اما این روند در سراسر دنیا وجود دارد و عمده فیلم های تولید شده در هالیوود و بالیوود را نیز آثاری با موضوع های معمولی كه به اصطلاح تجاری و عامه پسند هستند،تشكیل می دهد. شومان به پایین بودن تعداد فیلم های تولید شده در ایران در مقایسه با هالیوود و بالیوود اشاره كرد و افزود: این مساله امری طبیعی و مرسوم در سینمای دنیاست. این مجری تلویزیون مصر به محتوای آثار سینمایی ایران اشاره كرد و گفت: تلخی و سیاهی و اندوهگین بودن بیش از حد در محتوای فیلم هایی با موضوعاتی خاص و قوی، نقدهایی است كه بر سینمای ایران وارد است. شومان علت این امر را متاثر از فرهنگ خاص جامعه، چالش ها و مشكلات اجتماعی و هنجارهای اجتماعی دانست و در خصوص ارزیابی خود از فیلم های ایرانی نمایش داده شده در سطح دنیا تصریح كردكه با وجود تولیدات محدود آثاری با موضوعات شاخص در ایران، ساخته و به دنیا معرفی شده است . این روزنامه نگار مصری در تشریح جایگاه سینمای مصر نیز گفت: سینمای مصر، بیش از صد سال قدمت دارد، یك دوره طلایی داشته كه این دوره، به انقلاب سال 1952 در زمان جمال عبدالناصر بازمی گردد. وی ادامه داد: همین انقلاب سبب شد كه سینمای مصر گام های بلندی در این زمینه بردارد و در واقع پس از روی كارآمدن عبدالناصر، به دلیل سیاسی بودن او و همراهی تمام ملت با وی، سینمای مصر نیز متاثر از جهان عرب شد اما پس از فوت عبدالناصر، سینمای مصر به بن بست رسید. شومان با بیان اینكه در همه جای دنیا سینما متاثر از سیاست است و مصر نیز این دوره را طی كرده است، در خصوص دوران ركود و رخوت، همزمان با حكومت انورسادات و حسنی مبارك افزود: با توجه به قرارداد كمپ دیوید، فضای سینما، از حالت انقلابی خارج شده و چون حكومت مصر این گونه فكر می كرد كه اراضی خود را پس گرفته انگیزه ای برای ادامه كار نداشت. وی توضیح داد: به همین دلیل سینما در مصر از مباحث قبل فاصله گرفته و به سوی مضامین تجاری و كم اهمیت پیش رفت .