Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 162002
تاریخ انتشار : 3 تیر 1391 0:0
تعداد مشاهدات : 83

پیشرفت ایران اسلامی در زمینه بازی های رایانه ای سبب نگرانی غربی ها شده است

تهران - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازی های رایانه ای را از جمله رسانه های تاثیرگذار در دنیای معاصر دانست و گفت: پیشرفت ایران اسلامی در زمینه بازی های رایانه ای سبب نگرانی كشورهای غربی شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دستاوردهای انقلاب اسلامی به نقل ازخبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدمحمد حسینی روز شنبه در نشست خبری دومین جشنواره و نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای تهران گفت: بازی های رایانه ای یكی از رسانه های تاثیرگذار در دنیای معاصر است و مسوولان و مردم باید با این رسانه بیش از پیش آشنا شده و فرهنگ سازی لازم در زمینه استفاده صحیح از بازی های رایانه ای انجام شود. وی با بیان آنكه كودكان ونوجوانان مخاطبان اصلی بازی های رایانه ای هستند، یادآور شد: بازی های رایانه ای تاثیر بسزایی بر روی این قشر از جامعه دارد و چنانچه تصویر ناشایست از ایران اسلامی در قالب یك بازی رایانه ای به كودكان و نوجوانان ارایه شود، تاثیرات منفی این امر بر آنان دیده خواهد شد. ** بازی های رایانه ای غربی نقد شوند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار نقد بازی های رایانه ای تولید شده در كشورهای غربی شد و گفت: این بازی ها كه به صورت هدفمند تولید می شوند باید از سوی رسانه ها نقد شده و در مقابل، بازی های رایانه ای بومی قابل توجهی تولید شود. حسینی با بیان آنكه تفریح و نشاط را نمی توان از زندگی كودكان و نوجوانان جدا كرد، ادامه داد: ترویج مبانی فرهنگی و هویت اسلامی ایرانی از طریق بازی های رایانه ای با نگاه ویژه به قشر كودك و نوجوان امكانپذیر است. وی تاكید كرد: فعالان عرصه بازی های رایانه ای و حتی دانش آموزان كشور خلاقیت های لازم را برای تولید بازی های درخور توجه دارند و دومین نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران فرصتی برای شناسایی این افراد خلاق و در عین حال معرفی آثار ایرانی به مخاطبان است. ** جریان سازی فرهنگی و استفاده از بازی های بومی ضروریست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به لزوم ایجاد جریان سازی فرهنگی و استفاده از بازی های بومی اشاره كرد و گفت: باید فضایی فراهم شود تا نگاه اذهان عمومی به بازی های رایانه ای تولید داخل جلب، و فعالیت های فرهنگی در این زمینه ساماندهی شود. حسینی با بیان آنكه نمایش توانمندی متخصصان ایرانی از اهداف برگزاری دومین جشنواره و نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای تهران است، تاكید كرد: تشویق سازندگان بازی های رایانه ای بومی و ایجاد فضای رقابت سالم میان تولید كنندكان، موجب ترغیب فعالان این عرصه می شود. ** ایران قطب بازی سازی رایانه ای در جهان اسلام است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان آنكه ایران اسلامی قطب بازی سازی رایانه ای در جهان اسلام است، افزود: تنوع و كیفیت محصولات ارایه شده برای حضور در نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای نشان می دهد ایران قطب بازی سازی در منطقه و در میان كشورهای جهان اسلام است و تلاش بر این خواهد بود تا به سطح كشورهای ممتاز جهان در زمینه تولید بازی های رایانه ای دست یابیم. حسینی گفت: نمایندگانی از 11 كشور اروپایی و آسیایی از جمله كشورهای مسلمان در دومین نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران حضور دارند و از افراد متخصص برای برپایی كارگاه های آموزشی تخصصی در زمینه تولید بازی استفاده خواهد شد. وی یادآور شد: نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران فرصتی برای معرفی تولیدات داخلی است و هدف فقط تبلیغ محصولات غیر ایرانی در این رویداد فرهنگی نخواهد بود. به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران از تجربیات كشورهای دیگر در عرصه تولید بازی استفاده خواهد شد و تولیدات ملی در این زمینه با محصولات دیگر كشورها مقایسه می شود. وی همچنین ارتقا دانش فنی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری را از اهداف برگزاری نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران دانست و ابراز امیداوری كرد، خانواده ها با حضور در این نمایشگاه از نزدیك با فرهنگ استفاده صحیح از بازی های رایانه ای و نظام رده بندی سنی این محصولات آشنا شوند. وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی افزود: بازی های رایانه ای وارداتی ممكن است معایبی همچون تقویت حس پرخاشگری، خشونت، ایجاد روحیه انزوا طلبی در كودكان و تنبل شدن نسل جوان را در پی داشته باشد و وظیفه ما آن است در این زمینه به درستی فرهنگ سازی كنیم. ** بازی های رایانه ای بر اساس اتفاقات روز دنیا تولید شوند حسینی همچنین به تولید بازی های رایانه ای بر اساس بسیاری از اتفاقات روز دنیا همچون بیداری اسلامی و مقاومت مردم فلسطین و لبنان در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی تاكید كرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: استقبال فعالان عرصه بازی سازی از دومین نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران نسبت به سال گذشته 100 درصد رشد داشته است كه این نشان از ظرفیت های بالای بازی های رایانه ای در كشور دارد. حسینی به افزایش چهار برابری فضای نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران نسبت به دوره گذشته اشاره كرد و افزود: ابتكارات خوبی برای این دوره از نمایشگاه بازی های رایانه های در نظر گرفته شده است و آثار تولید شده از سوی دانش آموزان نیز در این رویداد فرهنگی قابل توجه خواهد بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم اطلاع رسانی صحیح درباره تولیدات ملی در زمینه بازی های رایانه ای تاكید كرد و یادآور شد: با حمایت رسانه ها و بویژه رسانه ملی، چرخه عرضه و تقاضای بازی های رایانه ای داخلی تنظیم و تولید كنندگان انگیزه بیشتری برای حضور فعال در ساخت بازی ها خواهند داشت. ** شگردهای دشمن در عرصه بازی های رایانه ای فاش شود حسینی گفت: در عرصه سینما دو سال است كه در كنار برگزاری جشنواره فیلم فجر، نشست هایی درباره نقد هالیوود و حضور صهیونیست در سینمای دنیا برگزار می شود كه در زمینه بازی های رایانه ای نیز باید این كار انجام شده و شگردهای دشمن در ارایه پیام های خود در قالب بازی های رایانه ای بر ملا شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: غرب با تولید برخی بازی های رایانه ای، مسلمانان را تروریست و نیروهای غربی را فرشته نجات دنیا معرفی می كنند و وظیفه آن است در این باره به مردم اطلاعات دقیق داده شود تا بدانند جنگ نرم یك واقعیت است. ** نهادهای فرهنگی از ساخت بازی های رایانه ای حمایت كنند وی خواستار حمایت تمامی نهادهای فرهنگی از ساخت بازی های رایانه ای بومی شد و گفت: مسوولان بنیاد ملی بازی های رایانه ای معتقدند كه نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران در شمار پرمخاطب ترین جشنواره های دنیا محسوب می شود و این درحالیست كه در حال حاضر ایران اسلامی در بحث تولید بازی رایانه ای پیشگام است و محصولات برخی كشورها قابل قیاس با تولیدات كشور نیست. حسینی گفت: بسیاری از كشورها درهای سرزمین خود را بر محصولات خارجی باز كرده اند و بدنبال ترویج فرهنگ اصیل نیستند؛ اما به این باور رسیده ایم كه باید در این عرصه روی پای خود بایستیم. ** ایران جزو 5 كشور تولید كننده بازی های رایانه ای در آسیا است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان آنكه ایران اسلامی در آسیا جزو پنج كشور برتر تولید بازی های رایانه ای به شمار می رود، تاكید كرد: ایران اسلامی پس از چین، ژاپن، هند و كره جنوبی در این زمینه پیشتاز بوده و تولیدات ملی ایران قابل رقابت با تولیدات این كشورها است. حسینی با بیان آنكه سرمایه گذاری كلانی در عرصه تولید بازی های رایانه ای در كشور نشده است، گفت: پیشرفت های حاصل در این زمینه با توجه به محدودیت های موجود نشان از ظرفیت بالای كشور در زمینه تولید بازی های رایانه ای دارد. ** نمایشگاه تهران از بزرگترین رویدادهای فرهنگی دنیا در زمینه بازی های رایانه ای است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استقبال مخاطبان از نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران، این رویداد فرهنگی را به عنوان یكی از بزرگترین نمایشگاه های بازی های رایانه ای در دنیا قلمداد كرد. حسینی سپس در ادامه این نشست در پاسخ به خبرنگاران درباره علت برگزاری نمایشگاه در مصلای امام خمینی(ره) در تهران، افزود: علت اصلی برگزاری این نمایشگاه در مصلای امام خمینی (ره)، به خاطر قرار داشتن آن در مركز شهر و دسترسی راحت برای بازدید كنندگان به آن است. وی افزود: بطور قطع اگر مكان مناسب تری برای برگزاری نمایشگاه آماده شود از آن استفاده خواهیم كرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره برنامه های وزارت ارشاد برای ساماندهی اوقات فراغت كودكان و نوجوانان گفت: فعالیت های مختلفی برای ساماندهی اوقات فراغت كودكان و نوجوانان در نظر گرفته شده، تا بتوان از فرصت و فراغت آنها برای برخی از كارها استفاده كرد. به گفته حسینی، تا كنون 13 هزار و 300 كانون فعال در كشور، اوقات فراغت جوانان را ساماندهی می كنند. وی همچنین درباره برنامه های وزارت ارشاد برای برپایی نمایشگاه قرآن كریم گفت: موسسات قرآنی با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند جهت حفظ و روخوانی در ماه مبارك رمضان از این نمایشگاه استفاده كنند و تا كنون موسسات فرهنگی زیادی از وزارت فرهنگ مجوز دریافت كرده اند تا بتوانند در این زمینه فعالیت كنند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره آنكه چرا رسانه ملی به عنوان یك نهاد ملی به برخی مسایل، نگاه مادی دارد، گفت: رسانه ها باید حمایتی جدی از تولیدات داخلی در عرصه فرهنگ و هنر داشته باشند و در همین راستا همكاران صدا وسیما نیز آثار ارایه شده فرهنگی را به نحو احسن تبلیغ می كنند كه از آن جمله می توان از حمایت صدا وسیما در رونمایی از بازی رایانه ای میرمهنا اشاره كرد. حسینی همچنین درباره تعامل وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری برنامه های مختلف برای دانش آموزان مناطق محروم گفت: شورای عالی آموزش و پرورش و وزارت ارشاد تفاهمنامه ای منعقد كرده اند كه بر اساس آن از بازی های مورد تاكید وزارت ارشاد برای دانش آموزان استفاده می شود. وی در پاسخ به اینكه مراحل ارائه مجوز و فعالیت بازی های آنلاین خارجی در ایران به چه نحو است، گفت: مشكلات بسیاری با توزیع كنندگان بازی در ایران داریم و به این علت سعی داریم با ارائه مجوز به اكثر بازی های خارجی در كنار آن به شش بازی داخلی نیز مجوز دهیم؛ در بازی ها باید محدودیت فرهنگی كشور رعایت شود و متن بازی نامه مناسب باشد. حسینی تاكید كرد: باید تلاش كرد تا اذهان مخاطبان را به ایده های قرآنی متوجه كرد و با كسب ایده از سوی مخاطب آنها را به بازی تبدیل كنیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: نخستین بازی رایانه ای كه روشندلان كشور هم توانستند از آن استفاده كنند، بازی آسمان دژ بود كه دو سال پیش از آن رونمایی شد و مورد اقبال مخاطب قرار گرفت. حسینی سپس به معضلات موجود در عرصه بازی های رایانه ای اشاره كرد و یادآور شد: نقطه چالشی صنعت بازی، كپی رایت است كه در بازی های خارجی بیشتر دیده می شود و مسوولین با حمایت از بازی رایانه ای داخلی به كپی بازی های خارجی برای كمك در تولید بازی های داخلی احتیاج دارد. وی ادامه داد: بیش یكصد بازی داخلی در بازار وجود دارد، اما موسسات، پخش بازی های خارجی را در راس كار خود قرار داده اند، از این رو باید مراكز ارائه بازی را بیشتر ترویج داد تا دیگر شاهد این معضل نباشیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توزیع بازی های ایرانی در خارج از كشور تاكید كرد: تا به حال حدود 150 هزار نسخه از بازی گرشاسب توزیع شده است و برای توزیع بازی طلای سیاه با چند كشور اروپایی قرارداد بسته شده، در حالیكه در پخش داخلی ضعف توزیع وجود دارد. حسینی در پاسخ به این پرسش كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا به حال چه حمایتی از مصرف كننده و تولید كنندگان در عرصه بازی های رایانه ای داشته، گفت: به خاطر كمبود بودجه، بن خرید در دستور كار برای حمایت از مصرف كننده قرار نداشته است اما در عین حال قیمت بازی های رایانه ای داخلی را كاهش داده ایم تا استفاده از این نوع آثار فرهنگی در كشور فرهنگسازی شود. وی توضیح داد: در نمایشگاه امسال 12 متر فضای رایگان به تولید كنندگان متقاضی برای حضور در نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران اختصاص داده شده است و 40 بازی داخلی نیز در پنج نمایشگاه خارجی به منظور حمایت از تولید ملی شركت داده خواهد شد تا تولیدكنندگان این آثار با آخرین فناوری های تولیدی در این زمینه آشنا شوند. حسینی گفت: سال گذشته استقبال مخاطبان از نخستین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران ما را شگفت زده كرد و برج میلاد قابلیت گنجایش این حجم مخاطب را نداشت و بدون شك امسال تعداد بازدیدكنندگان از نمایشگاه بازی های رایانه ای افزایش خواهد یافت. وی یادآور شد: فضای استفاده از گیم در ایران بسیار بزرگ است و می توان گفت در رده پنجم بازدیدكنندگان در دنیا قرار دارد و این نمایشگاه یكی از بزرگترین نمایشگاه های دنیا است. دومین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران 6 تا 10 تیرماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود.