Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 163410
تاریخ انتشار : 7 شهریور 1391 0:0
تعداد مشاهدات : 241

امام، انقلاب و بيداري اسلامي (قسمت چهارم و پایانی)

ابراهيم حاجی محمدزاده
ابراهيم حاجي محمدزاده جامعيت اسلام ناب گفتيم كه حضرت امام(ره) با اسوه قرار دادن روش قيام انبياء در قرآن و سيره ائمه معصومين يقظه (بيداري) و قيام عرفاني، را در دو زمينه فردي و اجتماعي، از ويژگي هاي عارفان مبارزه جو در عصر بيداري جهاني مي دانند: «... اتصال معنويات به ماديات و انعكاس معنويت در همه جهات ماديت از خصوصيات قرآن است كه افاضه فرموده است. قرآن درعين حالي كه يك كتاب معنوي، عرفاني به آن طوري است كه به دست ماها، به خيال ماها، به خيال جبرئيل امين هم نمي رسد، در عين حال يك كتابي است كه تهذيب اخلاق را مي كند، استدلال هم مي كند و وحدت را هم سفارش مي كند و قتال را هم سفارش مي كند و اين از خصوصيات كتاب آسماني ماست كه هم باب معرفت را باز كرده است تا حدودي كه در حد انسان است و هم باب ماديات را و اتصال ماديات به معنويات را و هم باب حكومت را و هم باب خلافت را و همه چيز را و ما كه اميد است از پيروان اسلام باشيم و از پيروان قرآن باشيم بايد همه ابعاد اين را در نظر داشته باشيم نه در نظر داشته باشيم، بلكه دنبالش باشيم تا حاصل بشود براي ما، مجاهده كنيم تا حاصل بشود براي ما. و اگر چنانچه ما با همان بعد ظاهري قرآن، به همان بعدي كه قرآن براي اداره امور بشر آمده است، براي رفع ظلم از بين بشر آمده است، يعني يك بعدش اين است كه ظلم را از بين بشر بردارد و عدالت اجتماعي را در بشر ايجاد كند. ما اگر كوشش كنيم و آنهايي كه تابع قرآن خودشان را مي دانند. مسلمين جهان اگر كوشش كنند تا اينكه اين بعد از قرآن را كه بعد اجراي عدالت اسلامي است در جهان پخش كنند. آن وقت يك دنيايي مي شود كه صورت ظاهر قرآن مي شود. و ما ملت ايران كه نهضت كرديم و دست ظالم را كوتاه كرديم بايد دنبال اين مطلب باشيم و تا آنجايي كه دست ظالمان را به كلي از كشور خودمان كوتاه كنيم و با هدايت اين نور ساير كشورهاي اسلامي و ساير مستضعفان جهان بيدار بشوند و خودشان را از تحت سلطه قدرت هاي بزرگ خارج كنند.... خداوند تعالي از نور معرفت خودش كه به وسيله قرآن القا شده است به ما هم بهره اي عنايت فرمايد و خداوند تعالي وحدت اسلامي اين ملت را حفظ بفرمايد و دولت هاي اسلامي را بيدار كند و ملت هاي اسلام را به هم پيوند بدهد...» (1) و در اندرزهاي اخلاقي و عرفاني (26 تير 1363) خطاب به فرزند دلبندشان مرحوم حاج احمدآقا خميني(ره) و تمامي محرومان و مستضعفان جهان كه همواره انقلاب اسلامي را در خدمت بيداري آنان مي دانست مي فرمايند: «... اميد است بتواني راهي طريق صالحان باشي. آنچه گفتم بدان معني نيست كه خود را از خدمت به جامعه كناركشي و گوشه گير و (كل بر خلق الله) و بار بر مردم كه سرآمد عارفان بالله و رستگاران از هر قيد و بند و وابستگان به ساحت الهي در قيام به همه قوي عليه حكومت هاي طاغوتي و فرعون هاي زمان بوده و در اجراي عدالت در جهان رنج ها برده و كوشش ها كرده اند به ما درس مي دهد و اگر چشم بينا و گوش شنوا داشته باشيم راه گشايمان خواهد بود «من اصبح و لم يهتم بامور المسلمين فليس بمسلم» (كسي كه صبح كند و به امور مسلمانان اهتمام نورزد مسلمان نيست).... يكتا موعظه خدا را با دل و جان بشنو و با تمام توان بپذير و در آن خط سير نما «قل انما اعظكم بواحده ان تقوموالله مثني و فرادي» ميزان در اول سير، قيام لله است هم در كارهاي شخصي و انفرادي و هم در فعاليت هاي اجتماعي در اين قدم اول موفق شوي كه در روزگار جواني آسانتر و موفقيت آميزتر است. مگذار مثل پدرت پير شوي كه يا در جا زني و يا به عقب برگردي و اين محتاج به مراقبه و محاسبه است. اگر با انگيزه الهي ملك جن و انس كسي را باشد. بلكه اگر بدست آورد، عارف بالله و زاهد در دنياست و اگر انگيزه نفساني و شيطاني باشد هرچه بدست آورد چه يك تسبيح باشد به همان اندازه از خداوند تعالي دور است و فاصله گرفته...» (2) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1) صحيفه امام ج 17 ص 434 (2) صحيفه امام ج 18 ص 511 * منبع: روزنامه کیهان، سه شنبه 7 شهریور 1391