Index
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 165623
تاریخ انتشار : 21 آذر 1391 0:0
تعداد بازدید : 208

جلوه های انقلاب اسلامی در فیلیپین (بخش سوم)

بازتاب انقلاب اسلامی در خاور دور (محمد حاجی پور) به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دستاوردهای انقلاب اسلامی به نقل از خبرگزاری فارس: شیعه در فیلیپین، اثر مستقیم ایدئولوژیکی انقلاب اسلامی ایران است، از اینرو فقط بیست سال از عمر آن می گذرد. به واسطه اینکه مسلمانان این کشور در اقلیت هستند، شیعیان را می توان اقلیت در اقلیت نامید. فیلیپین مجمع الجزایری است با بیش از 7.000جزیره بین اقیانوس آرام و ویتنام و در مسیر راه های دریایی بین آمریکا و آسیا واقع شده و به منزله پل ارتباطی بین چین و اندونزی به شمار می رود. حدود 5% از جمعیت 86 میلیونی این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند.با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شاهد تاثیر دامنه انقلاب اسلامی در جنوبشرقی آسیا و از جمله در فیلیپین هستیم. به هنگام خلع محمدرضاشاه و همزمان با انقلاب اسلامی ایران، مارکوس دیکتاتور خودکامه فیلیپین که با وضع حکومت نظامی در سپتامبر1972و منحل کردن کنگره و اعمال سرکوب تظاهرات سیاسی و سانسور جراید و رادیو و تلویزیون قدرت خود را تحکیم بخشیده بود، بر اریکه قدرت تکیه زده بود. این دو رژیم از اوایل دهه هفتاد روابط خود را بیش از پیش گسترش داده بودند. بسیاری از مسلمانان فیلیپین سرنگونی شاه را غضب الهی بر حاکمان ملحد و نشانی محتمل از سرنوشت مارکوس می دانستند. علمای مسلمان فیلیپین حمایت خود را از روحانیون مذهبی ایران بیان داشتند. با پیروزی انقلاب اسلامی شاهد سرازیر شدن آثار مذهبی ایرانی به این کشور هستیم. *شواهدی بر تاثیر انقلاب اسلامی ایران پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومتی در ایران با نام اسلام و دعوت جهانی رهبر آن به اتحاد مسلمانان و همه مظلومان جهان در برابر ظلم و ستم و استبداد و بی عدالتی غرب بی تردید در بیداری، امید و اعتماد به نفس مسلمانان بدون توجه به ملیت یا تمایلات سیاسی آنها نقش به سزایی ایفا کرده است. یکی از نشانه های مشهود از تاثیر انقلاب اسلامی بر مسلمانان فیلیپین اسم گذاری فرزندان فیلیپینی می باشد به گونه ای که با پیروزی انقلاب اسلامی برخی از مسلمانان فیلیپینی نام کودکان خود را خمینی، روح الله گذاردند. *ایجاد آگاهی سیاسی دانشمندان مسلمان فیلیپینی پیش از انقلاب اسلامی ایران نیر با افکار طراحان معاصر احیاگری اسلامی مثل سید جمال، عبده و اقبال آگاه و با مطالعه آثار آنها به خوبی با اصول اندیشه اسلامی و سیاسی آشنا گشته بودند؛ با این وجود انقلاب ایران باعث ارتقای سطح این آگاهی شد. کتاب حکومت اسلامی اثر امام خمینی توانسته است نظریه ولایت فقیه امام را در اذهان عمومی در فیلیپین جای دهد و انقلاب اسلامی ایران را به کانون خیزش جهانی اسلامی مبدل سازد. از دیگر نشانه های آگاهی سیاسی در میان مسلمانان می توان به این نکته اشاره کرد که اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس جهت همبستگی مسلمانان جهان با مردم فلسطین در مبارزه با رژیم صهیونیستی با استقبال مسلمانان فیلیپین مواجه شده است. به طور کلی بعد از رحلت امام و اتمام جنگ، نفوذ ایران در جنبش سیاسی مسلمانان فیلیپین دگرگون شد. در سال 1979که جبهه ملی برای استقلال تلاش می کرد در بین اعضا کنفرانس اسلامی جز ایران حامی ای نداشت، اما از دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی ایران به نفع موضع سازمان کنفرانس اسلامی مبنی بر خودمختاری در چارچوب قانون اساسی فیلیپین رای داد و همکاریهای نزدیکتر دیپلماتیک سیاسی، اقتصادی با فیلیپین بر تعهد ایدئولوژیکی او بر حمایت از جبهه ملی ارجعیت یافت. *آشنایی با تشیع و پذیرش آن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسلمانان فیلیپین به سوی شیعه گرایش یافتند و رمز پیروزی انقلاب اسلامی را قرائت شیعی از اسلام یافتند و زمینه های این گرایش خود از آنجا نشات می گرفت که سادات که شیعه و علائق شیعی داشته اند اسلام را به این کشور آورده اند. به طورکلی شیعه در فیلیپین، اثر مستقیم ایدئولوژیکی انقلاب اسلامی ایران است، از اینرو فقط بیست سال از عمر آن می گذرد. به واسطه اینکه مسلمانان این کشور در اقلیت هستند، شیعیان را می توان اقلیت در اقلیت نامید. منبع:مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه دارد... * منبع: خبرگزاری فارس، سه شنبه 21 آذر 1391