Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 165922
تاریخ انتشار : 6 دی 1391 0:0
تعداد مشاهدات : 279

کلارا جانث سانتوس استاد دانشگاه در اسپانیا

سینمای ایران حرف همه مردم دنیا را بیان می کند

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اندیشه ها، آرمانها و ارزشهای آن تحولی شگرف در پیشبرد سینمای ایران داشته و موجب شده است سینمای آن تصویری از ارزشهای انسانی و مذهبی باشد که همگان به دنبال آن هستند زیرا همواره همه مذاهب از ارزشهای مشترک دفاع می کنند... مادرید – ˈکلارا جانث سانتوسˈ استاد دانشگاه در اسپانیا و مولف کتاب ˈسینمای ایرانیˈ ، سینمای ایران را یک ˈسینمای فرهیخته، اخلاقی و انقلابیˈ توصیف کرد که افکار و دیدگاههایی را مطرح می کند که خواسته همه مردم دنیا است. سانتوس که بتازگی کتاب خود را به عنوان نخستین کتاب به زبان اسپانیولی در باره سینمای ایران منتشر کرده است، روز سه شنبه در مصاحبه با ایرنا در مادرید گفت:ˈسینمای ایران، یک سینمای خلاق، دارای چشم اندازهای انسانی، اخلاق گرا، مودب، فرهیخته و دارای دغدغه مسایل اجتماعی و روزه زندگی مردم است که براحتی از سوی همه جوامع درک می شود و به همین دلیل، همه مردم جهان براحتی می توانند با فیلمهای آن رابطه برقرار کنند.ˈ وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اندیشه ها، آرمانها و ارزشهای آن تحولی شگرف در پیشبرد سینمای ایران داشته و موجب شده است سینمای آن تصویری از ارزشهای انسانی و مذهبی باشد که همگان به دنبال آن هستند زیرا همواره همه مذاهب از ارزشهای مشترک دفاع می کنند. وی محبت و دوستی، همزیستی مسالمت آمیز میان همه انسانها، و اعتقاد به اینکه انسان اشرف مخلوقات است را از جمله این ارزشها برشمرد. نویسنده کتاب سینمای ایرانی گفت: پس از انقلاب، جامعه ایران، متحول و تصویری که از زن ایرانی و شرقی داشت، دگرگون شده و در کنار آن، سینمای ایران هم توانسته است این واقعیتها را در مورد زنان و نقش شایسته و قابل احترام آنها در جامعه منعکس کند. وی تصریح کرد: اکنون در جامعه ایران زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، حوزه های کاری و رده های گوناگون مسئولیتهای اداری، دانشگاهی و علمی حضوری موثر دارند و سینما در شناساندن آنها به دیگران نقش خوبی ایفا کرده است. سانتوس گفت: سینمای ایران همچنین موجب شده است که نقش زنان در خود صنعت سینما بطور چشمگیری ارتقا یابد، به گونه ای که اگر در گذشته، زنان فقط به عنوان بازیگر در فیلمها حضور داشتند، اکنون می توان آنها را در زمینه های گوناگون تولیدات سینمایی اعم از بازیگر، کارگردان، نویسنده، تهیه کننده و دیگر بخشهای آن مشاهده کرد. این پژوهشگر و استاد دانشگاه تصریح کرد: زن در جامعه ایران نقش بسیار مهمی دارد و سینما می تواند و باید به رسالت خود در زمینه انعکاس این تحولات و جایگاه آنان بخوبی عمل کند. وی با اشاره به فیلمهای مختلف سینمای ایران از جمله فیلم ˈجدایی نادر از سیمینˈ خاطرنشان کرد: مسایلی مانند مهاجرت، اختلافات خانوادگی، تفاوت ارزشها، معلولیت و مانند آن که در فیلمهای ایران مطرح می شود، مشکلاتی جهانی است ودر حال حاضر، دغدغه مردم در همه کشورها به شمار می رود. به همین دلیل، سینمای ایران یک زبان جهانی دارد. نویسنده کتاب سینمای ایرانی گفت: با وجود این، فیلمهای سینمای ایران توزیع مناسبی در عرصه بین المللی ندارد و به دلیل فقدان شبکه های توزیع گسترده نتوانسته است در میان مردم کشورهای مختلف بخوبی شناخته شود. وی ادامه داد: کاری که کارگردانان ایرانی در فستیوالها و جشنواره های بین المللی انجام داده اند، یک گام بزرگ است اما هنوز این کمبود وجود دارد که دیگر ایرانیها برای حضور سینمای خود در شبکه های توزیع فیلم در کشورهای خارجی کار کنند. سانتوس تصریح کرد: به همین دلیل، ایجاد شبکه های جدید توزیع فیلمهای سینمایی، یکی از چالشها و قدمهای بزرگی است که باید برای سینمای ایران برداشته شود. این کارشناس سینما، فقدان تحقیقات و انتشارات در باره سینمای ایران در اسپانیا را یادآور شد و اظهارداشت: اکنون خلا بزرگی در این زمینه در جامعه ما وجود دارد، به گونه ای که به نظر می رسد سینمای ایران یک ناشناخته بزرگ در این کشوراروپایی است. وی با اشاره به مطالب کتاب خود در این زمینه گفت: بررسیها نشان می دهد با وجود آنکه سینمای ایران بطور متوسط سالانه 70 فیلم تولید می کند اما در طول یک قرن اخیر تاکنون فقط 27 فیلم ایرانی در چرخه سینماهای اسپانیا به نمایش درآمده و میزان تماشاگران آنها نیز اندک بوده است به گونه ای که فقط یک فیلم بیش از یکصدهزار تماشاگر داشته است. این استاد دانشگاه، دلیل این وضعیت را عدم توزیع مناسب و فقدان شناخت عمومی از سینمای ایران در اسپانیا دانست و بر لزوم تلاش برای افزایش شناخت مردم از آن تاکید کرد. سانتوس گفت:ˈ اگر امروز تقریبا همه مردم اسپانیا امپراتوری پارس و تاریخ آن را می دانند به لطف ادبیات و مطالعات صورت گرفته در این زمینه و اطلاع رسانی خوبی است که در کتابها و منابع مختلف صورت گرفته، اما متاسفانه در باره تاریخ معاصر ایران اطلاع رسانی جامعی در این کشور غربی صورت نگرفته و سینمای آن نیز بخوبی معرفی نشده است.ˈ وی یادآور شد: اگرچه سینمای ایران از طریق فستیوالهای مطرح به مردم معرفی شده و کسب جوایز معتبر موجب شده است برخی شرکتها اقدام به ترجمه و توزیع برخی فیلمهای آن در سطح جهانی کنند اما باید در نظر داشت آنچه موجب بقا و غنای سینما می شود، صنعتی کردن آن و ورود آن به شبکه های تجاری است تا فیلمهای ایرانی را روی پرده سینماهای دیگر کشورها ببرد. سانتوس گفت: برای پرکردن این خلا علاوه بر ارتباط با شبکه های توزیع باید شناخت عمومی را از سینمای ایران بالا برد و در این جهت، برگزاری دوره هایی در قالب هفته فیلم، انتشار کتاب و تبلیغات رسانه ای موثر از آن باید مورد حمایت جدی قرار گیرد. وی پیشنهاد کرد در دوره های معرفی فیلمهای ایرانی در دانشگاهها و شهرهای مختلف اسپانیا و دیگر کشورها بازیگران و دست اندرکان سینمای ایران شرکت کنند تا کسانی که برای دیدن و تحلیل فیلمها حضور می یابند ضمن آشنایی با آنها و اندیشه هایشان، درک بهتری از سینمای ایران، فرهنگ و صنعت آن بدست آورند. سانتوس انتشار کتاب ˈسینمای ایرانیˈ را گامی در جهت پاسخ دادن به همین نیاز دانست و گفت که در طول این کتاب تلاش کرده است سینمای ایران را از جهات گوناگون از جمله ریشه های فرهنگی آن،سینمای پس از انقلاب و نقش زن در سینمای ایران را به عنوان عناصر مهمی که می تواند به خوانندگان کتاب و بینندگان فیلمها شناخت بدهد، معرفی کند. کلارا جانت سانتوس دارای مدرک دکترای ارتباطات سمعی و بصری از دانشگاه کمپلوتنسه مادرید است. این روزنامه نگار و پژوهشگر مقیم اسپانیا، استاد رشته های مجازی دانشگاه آئوتونامای بوکارامانگای کلمبیا نیز هست و تاکنون مقالات بسیاری در باره فناوریهای نوین مرتبط با سینما و تجزیه و تحلیل فیلمهای سینمایی منتشر کرده است. سانتوس با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در مادرید و دانشگاههای اسپانیا ظرف یکسال اخیر سه دوره هفته فیلم ایران در دانشگاههای کمپلوتنسه، گرانادا و مالاگا در این کشور برگزار کرده و علاوه بر کتاب ˈسینمای ایرانیˈ، کتاب ˈروزنامه نگاری متعهد: خبرنگار و رفتگرˈ را بر مبنای تحلیل فیلم ˈنارنجی پوشˈ داریوش مهرجویی به زبان اسپانیولی به چاپ رسانده است. کتاب ˈسینمای ایرانیˈ سانتوس که 23 آذرماه در مراسمی در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید معرفی شد، سینمای ایران را از ابعاد مختلف تاریخی، هنری و تحلیلی مورد بررسی قرار داده و دیدگاههای شماری از کارگردانان، سینماگران و کارشناسان ایرانی و اسپانیایی را در مورد آن به چاپ رسانده است. دکتر ˈآلبرتو الناˈ استاد دانشگاه کارلوس سوم، دکتر ˈفرانسیسکو گارسیا گارسیاˈ و ˈماریو راخاسˈ از همکاران اسپانیایی و ˈفرشاد زاهدیˈ، ˈ گیتا گرکانیˈ و ˈسمیه قاضی زادهˈ از جمله کارشناسان ایرانی تهیه مطالب این کتاب معرفی شده اند. مصاحبه با افرادی نظیر ˈداریوش مهرجوییˈ، ˈبهمن فرمانفرماˈ و ˈلیلا حاتمیˈ، ارایه فهرست فیلمهای تاریخ سینمای ایران از آغاز قرن بیستم تا سال 2012 و اطلاعات مربوط به فیلمهای مرتبط با ایران و فرهنگ ایرانی از دیگر ویژگیهای این کتاب است. کتاب ˈسینمای ایرانیˈ با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مادرید توسط انتشارات ˈآیکن 14ˈ اسپانیا در 280 صفحه منتشر شده است