Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 166079
تاریخ انتشار : 18 دی 1391 0:0
تعداد مشاهدات : 232

علی فاضل کارگردان عراقی

سینمای ایران بهترین سینمای خاورمیانه است

سینماگران عرب برای به دست آوردن راه حل های خلاقانه چون آن چیزی که ایرانی ها پس از انقلاب اسلامی به آن دست یافتند، تلاش نکردند بلکه در عرصه جذابیت های نادرست و گیشه و تقلید باقی ماندند...
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دستاوردهای انقلاب اسلامی به نقل از خبرگزاری فارس: یک کارگردان عراقی با بیان اینکه سینمای ایران بهترین سینمای خاورمیانه است گفت: سینماگران عرب برای به دست آوردن راه حل های خلاقانه چون آن چیزی که ایرانی ها پس از انقلاب اسلامی به آن دست یافتند، تلاش نکردند. به گزارش خبرگزاری فارس، علی فاضل کارگردان عراقی متولد عراق است که در عرصه تلویزیون و سینما به کار کارگردانی می پردازد و فیلم های مستند و داستانی و همچنین برنامه های تلویزیونی را به دو زبان کردی و عربی برای شبکه های عراقی تهیه و کارگردانی کرده است. وی در گفت وگو با خبرنگار فارس در بغداد درباره چگونگی رسیدن به جایگاه جهانی با اشاره به موفقیت فیلم های ایرانی در عرصه های جهانی نحوه ورود ایران به این عرصه را شناخت سینمای ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی دانست و گفت: جوانان انقلابی پس از انقلاب با به دست گرفتن سینما فرزندی را به دنیا آوردند که خیر بود. فاضل با بیان اینکه تجربیات جوانان انقلابی در سینما، موجب توجه جمهوری اسلامی به سینما شد، افزود: سینما به عنوان مرغی که تخم طلا می گذارد برای ایران مهم است چراکه این سینما توانسته است جایگاهی برای معرفی انقلاب باشد و علاوه بر آن برای بسیاری از هنرمندان ایجاد اشتغال کند. * نظام های سیاسی و دینی در جهان عرب اجازه رشد به سینمای عرب نمی دهند این کارگردان عراقی در پاسخ به این که سینما در خاورمیانه چگونه می تواند از این پیشرفت سینمای ایران استفاده کند، تصریح کرد: سینمای خاورمیانه جستجو برای هویت ویژه خود را با تاثیرپذیری از سینمای ایران آغاز کرده است اما این آرزو با مجموعه ای از مشکلات از جمله طبیعت نظام های سیاسی و جریان های دینی مواجه است به ویژه آن که سینما مانند سریال نیست چراکه سینما نیازمند شکستن موانع و رسیدن به بالاترین جایگاه های نظام ها در هر زمان و مکان است ولی کیان های دینی و نظام های سیاسی که در خاورمیانه بر اوضاع تسط دارند اجازه چنین چیزی نمی دهند. وی افزود: سینماگران عرب برای به دست آوردن راه حل های خلاقانه چون آن چیزی که ایرانی ها پس از انقلاب اسلامی به آن دست یافتند، تلاش نکردند بلکه در عرصه جذابیت های نادرست و گیشه و تقلید باقی ماندند. * طبیعت در سینمای ایران نقش مهمی دارد فاضل همچنین با اشاره به جایگاه طبیعت ایران در موفقیت در عرصه سینما، گفت: برخی بر این نظریه هستند که سینما عبارت است از مکان و مکان و مکان و در سینمای ایران این نظریه تحقق یافته است و تمام فیلم هایی که از ایران در اسکار یا دیگر جشنواره ها نامزد شده است طبیعت ایران یکی از شاخصه های آن بوده است. وی افزود: در ایران طبیعت سحر کننده و مناطق فقیرنشین و مدرن در فیلم ها در کنار هم قرار دارند اما در کشورهای عربی اینگونه نیست؛ مثلا در لبنان هرچند طبیعت وجود دارد اما مناطق مدرن دیده نمی شود و مثلا در لبنان این امر وجود دارد که شاهد افزایش فعالیت های سینمایی در این کشور هستیم.