Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 175018
تاریخ انتشار : 24 شهریور 1393 0:0
تعداد مشاهدات : 65

ادگاردو (سهیل) اسعد، فعال‌ترین مبلغ اسلام در آمریکای جنوبی

انقلاب ایران، تعریف جدیدی از «مقاومت» در آمریکای لاتین طرح کرد

با پیروزی انقلاب این حرکت کاملا برگشت و بسیاری از مساجد و مراکز دینی و مدارس علمی و حوزه ها تاسیس شد و رسانه های عمومی ایجاد گردید که همه اینها از برکات انقلاب اسلامی بود لذا از لحاظ کمی و کیفی مکتب تشیع با انقلاب توانسته به عنوان یک پدیده اجتماعی به یک درجه والایی از کمال برسد...
خبرگزاری تسنیم:دکتر ادگاردو روبین (سهیل اسعد) که در بیست کشور اسپانیولی زبان به ترویج مکتب اهل بیت(ع) پرداخته و در تاسیس هفت مرکز اسلامی در منطقه آمریکایی لاتین نقش اساسی داشته، معتقد است: نگاه ها در غرب به مکتب تشیع بعد از انقلاب ۱۸۰ درجه تغییر کرد. سهیل اسعد، فعال ترین مبلغ اسلام در آمریکای جنوبی در بیست سال گذشته و از طلاب فعال حوزه علمیه در آرژانتین از پدر و مادری لبنانی الاصل است. او تا 20 سالگی در آرژانتین زندگی می کرد، سپس به لبنان رفت و بعد از 3 سال برای تحصیل در حوزه علمیه به ایران آمد. اکنون بیش از دو دهه است که نیمی از سال را در ایران زندگی می کند و نیم دیگر را به تبلیغ دین مبین اسلام در سایر نقاط جهان مشغول است. او به دلیل تسلط بر 4 زبان عربی، فارسی، اسپانیایی و انگیسی در 25 کشور دنیا فعالیت دارد و تاکنون واسطه مسلمان شدن عده قابل توجهی از شهروندان آمریکای لاتین شده است. او که مهم ترین علاقه مندی و تخصصش فلسفه و عرفان است، مدرک دکترای الهیات را از دانشگاه تمدن اسلامی بیروت دریافت کرده و برای طلاب خارجی دروسی مانند عرفان اسلامی، شیعه شناسی تطبیقی، نظام سیاسی اسلام، اندیشه حضرت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی تدریس می کند. سهیل اسعد که نام اصلی اش «ادگاردو روبین» است به دلیل نوع فعالیتش و همچنین رفت و آمد به بسیاری از کشورها سخنانی شنیدنی و دغدغه هایی دارد که بعضی از آنها از جنس خاطره و بعضی هم گلایه اند. سهیل اسعد که امسال در دوازدهمین جشنواره بیت المللی امام رضا(ع) به عنوان خادم نمونه فرهنگ رضوی تجلیل شد در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم در حاشیه برگزاری این مراسم در پاسخ به این سوال که با وقوع انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) چه تغییری در نگرش و نگاه مردم دنیا به مکتب تشیع و اسلام ناب ایجاد شد و آیا در کشورهایی که شما کار تبلیغی انجام می دهید این تغییر نگرش را شاهد بودید، گفت: مکتب اهل بیت(ع) از لحاظ فرهنگی قبل از انقلاب یک وضعیتی داشت و بعد از انقلاب اسلامی در ایران، کاملا متفاوت شد. تغییر 180 درجه ای نگرش به تشیع در کشورهای آمریکای لاتین بعد از انقلاب اسلامی وی افزود: من کاری با نشر تشیع بین غیر مسلمانان ندارم اما اگر بین خود شیعیان تاریخ تشیع را نگاه کنیم می بینیم 180 درجه عوض شده است. مثلا شیعیانی که در آرژانتین زندگی می‎کردند اطلاعاتشان بسیار مختصر بود و مراسم ها برای احیاء بحث های دینی خیلی کم بود. آنها حتی مراکز دینی، مساجد و مدارس نداشتند و حرکت فرهنگی در بین آنها کاملا خاموش بود. این مبلغ برجسته بین المللی اظهار کرد: با پیروزی انقلاب این حرکت کاملا برگشت و بسیاری از مساجد و مراکز دینی و مدارس علمی و حوزه ها تاسیس شد و رسانه های عمومی ایجاد گردید که همه اینها از برکات انقلاب اسلامی بود لذا از لحاظ کمی و کیفی مکتب تشیع با انقلاب توانسته به عنوان یک پدیده اجتماعی به یک درجه والایی از کمال برسد. سهیل اسعد با اشاره به این که در کشورهایی که او سفرکرده متاسفانه جهل نسبت به اسلام و خصوصا تشیع زیاد است، گفت: در این کشورها به ویژه قبل از انقلاب اطلاعاتشان نسبت به اسلام و خصوصا مکتب اهل بیت(ع) کم بوده و خیلی تبلیغ نشده است اما آنهایی که با این تفکر آشنا شده اند به ویژه در مراکز علمی و دانشگاهی دیدگاه و رویکردشان نسبت به شیعه و اسلام عوض شده است. بسیاری از حرکت های ما در آمریکای جنوبی و لاتین برگرفته از نظرات مقام معظم رهبری است وی درباره تاثیر نظرات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در تغییر نگرش مردم نسبت به اسلام در کشورهای غیر مسلمان، تصریح کرد: نظرات و موضع گیری های ایشان در مباحث سیاسی و اعلام نگاه رسمی جمهوری اسلامی در آگاهی مردم این کشورها نسبت به مقاومت مسائل ضد امپریالیستی و آگاهی به هویت آمریکا، صهیونیسم و اسرائیل بسیار کمک کرده تا بسیاری از حرکت های ما در آمریکای لاتین شکل گرفته است، مثلا در گذشته روز قدس نداشتیم اما الان تعریفی که از صلح، جهاد و اسرائیل دارند خیلی فرق کرده است. فعال ترین مبلغ اسلام در آمریکای جنوبی همچنین یادآور شد: متاسفانه با همه این وجود هنوز در معرفی شیعه و مکتب ناب اهل بیت(ع) خیلی ضعف داریم اما این به ان معنا نیست که ما مقصریم بلکه جهان خیلی بزرگ است و ما تک و تنها هستیم و یک جمهوری اسلامی بیشتر نداریم. در واقع دیگر این جهان برای ما بزرگ شده است و آنقدر نیاز و فقر فرهنگی و جهل هست که برای پرکردن این خلاءها باید صدها جمهوری اسلامی مثل ایران داشته باشیم. بنابراین مشکل، بزرگی جهان و نیازهای متنوع و مختلف آن است نه ضعف ما. سهیل اسعد در پایان تاکید کرد: البته دستگاه های تبلیغی و فرهنگی فعال در خارج از مرزهای ایران و مکتب تشیع نیز باید با هماهنگی و هم افزایی فعالیت های خود را منسجم تر، اثرگذارتر و به صورت مستمر ارائه دهند.