Index
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 175019
تاریخ انتشار : 24 شهریور 1393 0:0
تعداد بازدید : 49

وام های بدون بهره

گفتگو با روحانی نیکوکار مشهدی مشهد- ایرنا- حجت الاسلام ˈمحمدحسین صفریˈ از روحانیون مشهد به گشاده رویی و خوش کلامی شهرت دارد و هر کس پای وعظ او بنشیند، شادمان می شود. خودش می گوید: تلاش می کنم بتوانم خوش خلقی پیامبر اسلام (ص) را به عنوان یک اصل در زندگی و بیان آن را در موعظه ها تمرین کنم. صفری، سیره و سبک زندگی ائمه معصومین (ع) را به صورت غیر مستقیم در قالب سخنان جذاب برای مردم تشریح می کند. کلام خوش آهنگ و چهره گشاده با محاسن بلند و لباس روحانیت، اعتماد مضاعفی را در دل مردمی که با وی هم مجلس می شوند و پای برنامه های او می نشینند، بوجود می آورد. این روحانی مشهدی به قول معروف همه فن حریف است، از کار بازیگری در تئاتر گرفته تا نوازندگی، تقلید صدا، پانتومیم و ... را برای ایجاد ارتباط بهتر در برنامه های خود قرار می دهد. تکواندوکار حرفه ای نیز هست و در دیگر فنون رزمی نیز تبحر دارد. در عکس سایت صفری، وی با لباس روحانی با ژست رزمی دیده می شود. حاج آقا صفری، در اینترنت و شبکه های اجتماعی هم عضو فعالی است و اسمی که برای پروفایل فضای مجازی خود انتخاب کرده «لبخند خدا» است. از دیگر فعالیت های مورد توجه مشهدی ها که توسط صفری انجام می گیرد، راه اندازی صندوق های قرض الحسنه خانگی است. وی در حیاط خانه اش بانک کوچکی درست کرده و در قالب صندوق های خانگی به مردم وام می دهد. وصف این روحانی را زیاد شنیده بودیم، یک روز صبح که زمان قرعه کشی ماهانه وام ها بود، میهمانش شدیم. زیر سقف موقت حیاط 10 متری خانه اش برگه های حاوی اطلاعات مربوط به 10 صندوق روی آن نصب شده بود که نشان می داد چه افرادی تاکنون در قرعه کشی های ماهانه صندوق ها برنده شده اند. در کنار دیوار یکی از اتاق ها هم حاج آقا و همسرش پاسخگوی مردم هستند و کار صندوق ها را انجام می دهند. صفی از اعضای صندوق تشکیل شده بود و هر یک از اعضا حق عضویت خود را پرداخت می کرد و پس از اینکه دفترچه مهر می خورد، منتظر نتیجه قرعه کشی می شوند. حیاط خانه با دوربین های مداربسته ای که در گوشه ای از سقف و مقابل خانه نصب شده بود و صندلی هایی که در دو سوی آن قرار گرفته بودند، فضای بانک را تداعی می کرد. در وسط حیاط میزی بود که روی آن سینی حاوی چند مهره عدد نشان قرار گرفته بود و هر عدد متعلق به یک عضو بود. پس از اینکه همه اعضا پول را دادند، صفری مهره ها را داخل گوی مخصوص ریخت و آن را هم زد، سپس یکی از اعضا مهره ای را برداشت و شماره را خواند و فرد مشخص شده به قید قرعه 10 میلیون تومان وام جمع آوری شده از پرداختی های دیگر اعضا را در قبال ارائه چک ضمانت دریافت کرد. پس از پایان این برنامه، از ایشان پرسیدیم: * چگونه شد که روحانی شدید؟ -: متولد 1351 هستم، در یک خانواده مذهبی بزرگ شدم و پدرم از روحانیون و منبرداران بود. از همان ابتدا به طلبگی علاقه داشتم لذا در حوزه درس خواندم اما طلبگی من دو سال بیشتر دوام نیاورد. بعد از حوزه به سربازی رفتم و پس از اتمام سربازی وارد بازار کار شدم، اما در هر شغلی که سرمایه گذاری می کردم برای مدتی کوتاه به سودهای کلان دست می یافتم اما یکباره ورشکست می شدم و در نهایت چاره ای جز رها کردن آن حرفه نداشتم. پس از هر شکست در کسب و کارم، پدرم می گفت که شکست های ممتد تو به سبب رها کردن طلبگی است و دنیا و آخرتت همین گونه خواهد بود. چون پدرم ناراضی بود، در نهایت پس از چندین دفعه که طعم شکست در تجارت را چشیدم، بعد از 20 سال که طلبگی را رها کرده بودم، دوباره به حوزه رفتم و تحصیلم را ادامه دادم و لباس روحانیت بر تن کردم. * انگیزه شما از راه اندازی صندوق های خانگی و دادن وام به مردم چه بود؟ -: راه اندازی صندوق از یک قرعه کشی خانوادگی در شش سال قبل شروع شد، ابتدا 50 نفر از اعضای خانواده من و همسرم عضو یک صندوق شدند که هر ماه با جمع آوری حق عضویت اعضا و قرعه کشی، دارایی صندوق به فرد برنده می رسید. اکنون این صندوق خانوادگی تقریبا نیمه استانی شده و تعداد صندوق ها به 12 عدد و تعداد اعضای آن به یک هزار و 300 نفر رسیده است. حق عضویت هر فرد ماهانه 100 هزار تومان است که در هر قرعه کشی به فرد برنده به صورت وام بدون بهره 9 تا 10 میلیون تومانی داده می شود. این بانک کوچک را نیز خودم در حیاط خانه ام درست کرده ام، مردم به من اعتماد می کنند و عضو این صندوق ها می شوند تا بتوانم گرهی از مشکلاتشان باز کنم. پول اولین قرعه کشی متعلق به مسوول صندوق است یعنی وام را بدون قرعه کشی می گیرد تا هم صندوق را هدایت نماید و هم وام نفر آخر را خود وی پرداخت کند. در این صندوق ها به ابتکار خودم کارت های اشتراک ویژه درست کرده ام که به اعضای خوش حساب می دهم و این اعضا با داشتن کارت ویژه می توانند هر زمان که نیاز به پول داشتند از صندوق وام بگیرند یا اگر زمانی حق عضویت ماهانه را نتوانستند پرداخت کنند، صندوق آنها را حمایت کند. از طریق این صندوق ها به افراد نیازمند کمک کرده ام، برخی برای ازدواج فرزندانشان یا هزینه های درمان نیازمند پول بوده اند و من از صندوق به آنها وام داده ام یا در پاره ای اوقات با درک شرایط ویژه آنها، یک فرصت یک ماهه به آنها داده ام تا حق عضویت را هر زمان که بضاعت مالی داشتند، پرداخت کنند. * آرزویتان برای صندوق چیست؟ -: در زمانی که تجارت می کردم بارها چک هایم برگشت می خورد و از بانک ها مهلت می خواستم اما هیچ بانکی حاضر نشد به من ارفاق کند. برای گرفتن وام ازدواج آنقدر توسط بانک اذیت شدم که از خیر آن گذشتم، لذا تنها آرزویم این است که روی بانک ها را کم کنم و روزی خدا آنقدر به من پول بدهد که به هر فرد نیازمند بدون هیچ بهره و سودی وام بدهم. در همین صندوق های خانگی نیز من نسبت به شناختی که از هر یک از اعضا پیدا می کنم، در صورتی که نیازمند پول بود به او قرض می دهم یا فرصتی برای جبران برایش در نظر می گیرم. *انگیزه شما از اجرای برنامه های طنز چیست؟ -: مردم تا یک روحانی را می بینند یاد مجالس عزا و سوگواری می افتند و این دیدگاه روحانیون را در نظر مردم آدم های عبوس و غمگینی جلوه داده و برخی می پندارند اسلام شادی و خنده را مجاز نمی داند. اگر روحانیون مردم را در ماه های محرم و صفر می گریانند، باید بتوانند در دهه کرامت مردم را بخندانند. نه اسلام و نه قرآن شادی را حرام نکرده است و روحانیون باید شادی شرعی را به مردم نشان بدهند. اینکه گفته شود موسیقی، رقص، کف زدن یا شادی های دیگر حرام است باید بخش حلال آن نیز برای مردم تشریح شود تا مردم بدانند احکام شرعی برای شادی کردن چیست. من در کار تئاتر، خوانندگی، نوازندگی تبحر دارم، در برنامه های طنز تقلید صدا می کنم، هندی می خوانم، ارگ می نوازم، پانتومیم اجرا می کنم، با شانه جاز می زنم و ... و مردم را از ته دل می خندانم. تخصص من در بیان احکام دین است لذا سعی می کنم در برنامه های طنز در ابتدا روایتی از ائمه معصومین (ع) بخوانم، سپس دیدگاه دین اسلام و نظر مراجع را بگویم و سپس یک کار پسندیده را با طنز به مردم نشان دهم و با همان کار طنز، زشتی یک عمل ناپسند از دیدگاه اسلام را به نمایش بگذارم. قطعا گفتن احکام دین به این صورت، تاثیرش بر مردم بیشتر است. پیامبر اسلام (ص) بسیار خوش خلق بودند و با کلام سحرآمیز و بیان جذاب توانستند اعراب آن زمان را به دین اسلام فراخوانند. روحانیون ما نیز باید این گونه باشند و با زبان مردم آن گونه که تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد، احکام و اخلاقیات و سیره و روش زندگی ائمه معصومین (ع) را به مردم بیاموزند. شادی شرعی بخش فراموش شده از دین اسلام است که سعی دارم با اجرای برنامه های طنز این بخش را احیا کنم. همین تقلید صدا خودش یک هنر فاخر است، ائمه معصومین (ع) از این شیوه بهره می بردند. برای مثال، دین اسلام می گوید وقتی می خواهید با کودک ارتباط برقرار کنید باید کودک شوید، همان طور که وقتی می خواهید با یک جمعیت از مردم عادی ارتباط بگیرید باید مانند آنان صحبت کنید، این مطلبی است که ما روحانیون از آن غافل شده ایم. مهمترین انگیزه ام از اجرای برنامه طنز این بوده که می توانیم شادی حلال داشته باشیم؛ به نظر شادی کردن در جامعه ما درست تبیین نشده است، اگر اسم عروسی برده می شود اولین چیزی که در ذهن همه شکل می گیرد، بزن و برقص است. در روایات ائمه معصومین (ع) آمده است که اگر برای سه چیز شب زنده داری کنید خدا ثوابتان می دهد، «نماز شب، جهاد در راه خدا و عروس برون»؛ همین که برای عروسی دو زوج بیدار می مانید و آنان را در خیابان ها همراهی می کنید خدا ثواب عبادت را به شما می دهد. *جشن های دهه کرامت را چگونه ارزیابی می کنید؟ - دهه کرامت دهه جشن و سرور برای ائمه معصومین (ع) است اما برنامه هایی که اجرا می شود به هیچ وجه جنبه شادی ندارد، مولودی خوانی که جشن نیست، بلکه یک شادی درونی است. مردم نیازمند یک شادی بیرونی هستند و می خواهند در مجالس جشن مذهبی از ته دل بخندند و روحانیون باید این زمینه را فراهم کنند. اینکه گفته شود موسیقی و خوانندگی و کف زدن حرام است پس حلالش کدام است؟ روحانیون باید به مردم بگویند شادی حلال چیست.همه مراجع عظام تقلید شادی حلال، حد حلال موسیقی و خوانندگی را بیان کرده اند، اما این حد و حدود نه برای مردم تشریح و نه اجرا می شود لذا اسلام در نظر مردم به اشتباه دین حزن و اندوه تلقی می شود. قرآن می فرماید: خدا هم تو را می خنداند و هم می گریاند چون خنده برای انسان لازم تر از گریه در زندگی است. برنامه طنزی که من اجرا می کنم یک نوآوری در نوع خود به شمار می رود و افراد بسیاری جذب این برنامه ها می شوند، اما بارها به دلیل اجرای طنز از سوی دوستان مذهبی مورد مواخذه قرار گرفته ام، دوستانی که حتی برای یکبار هم در برنامه های من حضور نیافته اند و دقیقا نمی دانند چه اجرا می کنم. فقط شنیده اند که یک روحانی کار طنز انجام می دهد. برای اینکه مردم را از تماشای برنامه های شبکه های ماهواره ای دور نگه داریم، ممنوعیت نصب آنتن ماهواره راهکار نیست، بلکه باید برنامه هایی به مراتب قوی تر که با روحیه مردم سازگار باشد، تهیه کنیم تا مردم خود ماهواره ها و برنامه های شبکه خارجی را کنار بگذارند. نباید دین گریزی را در جامعه ترویج داد، محدود کردن جوانان در استفاده از وسایل ارتباط جمعی خاص نتیجه مطلوبی در پی ندارد، باید حد و حدود را برای آنان تشریح کرد آن هم به نحوی که خود به این تشخیص برسند. اغلب گفته می شود که موسیقی حرام است؛ اما از نظر مراجع عظام تقلید، موسیقی که مخصوص مراسم لهو و لعب یا مطربی باشد، این حکم را دارد. موسیقی ممکن است شاد و محرک هم باشد اما حرام نیست، یعنی صرف اینکه شاد باشد نمی شود گفت که حرام است؛ موسیقی غمگین هم هست که ممکن است شما را از حالت طبیعی خارج کند، لذا حرام آن چیزی است که شما را از یاد خدا غافل کند. ما هر چه را که ممنوع کنیم، سر از خانه های مردم درمی آورد لذا اول باید نحوه استفاده درست از همه وسایل ارتباطی و فرهنگی را بگوییم نه اینکه استفاده از آنها را منع کنیم. هم آزادی زیاد و هم محدودیت زیاد مخرب است، باید اعتدال در هر چیزی رعایت شود، در مورد موسیقی نیز چنین است باید آنقدر موسیقی مذهبی در بازار عرضه شود، تا بساط موسیقی مبتذل جمع گردد. ما از احکام قوی و منطقی در قرآن کریم برخورداریم و می توانیم با دلیل و مدرک، حدود حرام و حلال استفاده از وسایل ارتباطی و فعالیت های هنری و فرهنگی را مشخص کنیم. * فعالیت های مشترکتان با سازمان های متولی فرهنگی چه بوده است؟ -: به صورت ویژه برنامه های طنز برایشان اجرا کرده ام و هر یک از مسوولان که در برنامه های من حضور یافته اند، از آن تعریف و تمجید کرده اند. من با طنز هزاران کار فرهنگی و چندین روایت از ائمه معصومین (ع) را تشریح می کنم و اگر یک فرد نیز مفهوم حدیث و اندرز ائمه معصومین (ع) را از برنامه من درک کند، برای دنیا و آخرتم کافی است. * فعالیت های ورزشی شما چیست؟ -: قبل از رفتن به سربازی، در رشته ورزشی «آی کی دو» کار کردم. بعد از چند سال از اتمام سربازی دیگر رشته های رزمی را آموختم اما از سال 1372 تکواندو را به صورت حرفه ای آموختم و تاکنون در مسابقات گوناگون شرکت کرده و مقام آورده ام. اکنون مدتی است که دیگر به صورت حرفه ای تکواندو کار نمی کنم، اما اخیرا رساله ای طراحی کرده ام که اولین توضیح المسائل تمام رنگی جهان اسلام است و بزودی نرم افزارش تهیه و عرضه می شود. در این رساله شما می توانید با یک نگاه به جدول آن، حکم 12 تا از مراجع تقلید را در ارتباط با یک موضوع مشاهده کنید. * منبع: خبرگزاری ایرنا، دو شنبه 24 شهریور 1393