Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 175094
تاریخ انتشار : 30 شهریور 1393 0:0
تعداد مشاهدات : 28

انقلاب معنای شیعه را تغییر داد

دکتر سهیل اسعد دانش آموخته آرژانتینی دانشگاه جامعه المصطفی
درکشور پرو یکی از رهبران سرخپوست به من گفت می خواهم درباره امام خمینی بیشتر بدانم در یکی از صحبت هایم به او گفتم امام خمینی بزرگترین مرد این انقلاب است اما... دکتر«سهیل اسعد»دانش آموخته آرژانتینی دانشگاه جامعه المصطفی و از نویسندگان، محققان و یکی ازمبلغان موف قشیعی مذهب است که تقریبا تمام مردم آمریکای جنوبی او را با عنوان شیخ سهیل می شناسند. تخصص وی،فلسفه وعرفان اسلامی است و درموضوعاتی هم چون نظام سیاسی اسلام،اندیشه امام (ره)،انقلاب اسلامی و... نیزبرای طلاب غیرایرانی تدریس می کند. وی به زبان های اسپانیولی،عربی، فارسی وانگلیسی مسلط است به همین دلیل، 6 ماه ازسال رادر 20 کشورجهان غالبا درمنطقه آمریکای جنوبی به فعالیت فرهنگی مشغول است. گفت وگوی پایگاه بصیرت را با ایشان می خوانید: رهبران سرخپوست عاشق امام شدند درکشور پرو یکی از رهبران سرخپوست من را برای سخنرانی دعوت کرد به جایی که 200 نفر از رهبران اجتماعی جنبش های سرخپوستی بودند از من خواست تا درباره تجربیات جمهوری اسلامی ایران صحبت کنم بعد از سخنرانی او شیفته انقلاب اسلامی ایران شد و به من گفت می خواهم درباره امام خمینی بیشتر بدانم در یکی از صحبت هایم به او گفتم امام خمینی بزرگترین مرد این انقلاب است اما کسانی هم بزرگتر ازامام دراسلام داریم که افرادی مثل امام توانستند تفکراتشان را بگیرند و امام خمینی هم از این نور بهره برد وآنها اهل بیت هستند به این شکل صحبت هایمان را بیست روز ادامه داشت و با او بودم. هر روز من را به خانه خود دعوت می کرد و تعدادی دانشجو هم بودند که آنجا درس می خواندند دراین مدت روزی سه تاچهارساعت با آنها بحث داشتم. استادان مارکسیستی هم که ملحد بودند می آمدند و با من مناظره می کردند سرانجام این رهبر سرخپوست شیعه شد چیزی که جالب است این که من قبلا به زبان اسپانیایی نهج البلاغه به اوداده بودم و زمانی که هنوز ملحد بود خداوند پسری به او داده بود اسمش را علی گذاشت. گفت عدالت علی من را تحت تاثیر قرارداد وقتی مسلمان شد او را به ایران آوردم دریک دوره دو ماهه شرکت کرد وقتی برگشتیم شروع به تبلیغ کردیم حدود هشتاد نفراز مارکسیستها را شیعه شدند والان تعدادی از آنها هم مشغول درس طلبگی درایران هستند. هنوز هم عطش جهان به امام رفع نشده است بحث انقلابی که امام در ایران ایجاد کرد شناخته شده است اما خود شخص امام شناخته شده نیست وقتی جمهوری اسلامی به عنوان پشتوانه مهم تشیع وانقلابات مطرح گردید؛به خصوص موضع گیری های سیاسی امام برای مردم این منطقه خیلی جالب بودحتی دیده ام رهبران مارکسیست خیلی علاقه مند بودند تا بدانند چطوریک فرد عالم دینی در تحولات دنیا تاثیرگذار بوده است. از این جهت بعد از رحلت امام باز هم می بینیم خیلی از آثارامام ماندگارشده است از ما دعوت می کنند درباره انقلاب صحبت کنیم ولی شخصیت سیاسی امام بیشتر مطرح شده تا دینی و اخلاقی 6 ماه در هجرت خانواده ما از مهاجرین لبنانی واصالتا شیعه بودند اما متدین نبودند ما در یک جو غیراسلامی و مسیحی بزرگ شدیم و اعتنایی به دین نداشتیم؛ در واقع مسلمان نظری بودیم تا 20سالگی در آرژانتین زندگی کردم بعد برای این که با وطن پدرومادری بیشتر آشنا شوم به لبنان رفتم آنجا تحولی برای من اتفاق افتاد سه سال بعد درلبنان ازدواج کردم و تصمیم گرفتم طلبه شوم و سال 76 به قم آمدم از آن زمان تقریبا برنامه کاری من6 ماه در ایران هستم و6 ماه در بیست کشور آمریکای لاتین و اروپا فعالیت تبلیغی دارم. شیعه من را از خلاء خارج کرد البته ابتدای این تحول درآرژانتین بود، چون در بخش هنر، ادبیات و شعر کار می کردم با فلسفه و درکل علوم انسانی آشنا بودم یک سری سوالات وابهاماتی برای من ایجاد شده بود به عنوان جوان آرژانتینی احساس خلاء می کردم و از لحاظ زندگی عملی خیلی راضی نبودم دنبال عمق بیشتری از زندگی بودم برای همین به لبنان رفتم تا چیزهای دیگری هم پیدا کنم تا هم با سرزمین پدر ومادری اشنا شوم و هم از زندگی در آرژانتین فرار کنم. آنجا برای اولین بار با یک جامعه اسلامی آشنا شدم و مقایسه ها برایم ارزشمند بود درجامعه اسلامی مواردی را دیدم؛مخصوصا رفتار جوانان من را جذب کرد و شیفته سبک زندگی اسلامی شدم کم کم به تجربیاتی رسیدم که قبلا مواجه با آن نشده بودم اینها باعث شد تا زندگی من تغییرکند و کنجکاو شوم تا با مکتب اهل بیشتر آشنا شوم و از اسلام بدانم و در حوزه علمیه شرکت کردم. به من گفتند اگر قصد تحصیلات حوزوی دارید قم بهتراست علما و مراجع دینی آنجا هستند حتی دیده بودم لبنانی ها خودشان برای ادامه تحصیلدینی به قم می آیند از این جهت ایران را انتخاب کردم. انقلاب معنای شیعه را تغییر داد بعد ازپیروزی انقلاب یک تحولی جدید ایجاد شد تا قبل ازآن بیشترمهاجرین مسلمان با خانم های مسیحی ازدواج کرده بودند و بچه های آنها درمدارس مسیحی بزرگ شده بودند تنها اسم شیعه را داشتند.یادم هست پدرم درخانه قرآن می خواند اما بقیه اعمال رعایت نمی شد. نماز نمی خواندند، مادرم حجاب نداشت، روزعاشورا مراسم عزاداری نداشتیم فقط غذایی می خوردیم می گفتند این غذای امام حسین است درماه رمضان روزه نمی گرفتیم ولی روزعید دید و بازدید می رفتیم یا جوان ها درعید جاهایی رااجاره می کردند و آنجا رقص و پایکوبی داشتند ولی خوب اسمشان هم شیعه مسلمان بود. جنگ رسانه ها 50 به 1 است رسانه ها بین جوانان تاثیرزیادی دارند ما یک سری گزارش از یهودیان داریم که گفتند قدرت روزگار ما واتساپ است. خود من در اسپانیا درمترو بودم دیدم تمام افرادی که در واگن بودند همه در واتساپ مشغولند. تاثیرگذاری فقط به وهابیت مربوط نیست حتی بیشترمسیحیان کاتولیک هم پروتستان شده اند زیرا تحت تاثیر تبلیغات رسانه ها به خصوص ماهواره شده اند پروتستان ها بیشتر از 50 کانال به زبان اسپانیایی برنامه دارند که من خودم دنبال کردم خیلی فعال هستند.در مقابل فعالیت رسانه ای مسلمانان خیلی محدود و ضعیف است تنها هیسپان تی وی و یکی دوکانال رادیویی و چند نشریه، همین فعالیت رسانه ای مسلمانان است. محدودیت های رسانه ای مشکل اول بحث امکانات است. رسانه به میلیونها دلار نیاز دارد کشورهایی کمک می کنند مثل ایران اما محدود است. مشکل بعدی کمبود نیروی متخصص است که ما نداریم! از لحاظ فرهنگی هم شیعیان آمریکای جنوبی درسطح پایینی هستند برای همین مجبوریم یا کار نکنیم یا نیروی متخصص مسیحی را استخدام کنیم که درست نیست. مشکل سوم در بحث رسانه ای باید حجم کار ما مساوی با حجم کاردشمن باشد. یک ماهواره کوچک مقابل صد ماهواره دشمن کم است ولی متاسفانه ما توان لازم را نداریم. طلاب به من می خندیدند در میدان رسانه ما تنها نیستیم وقتی یک خبر پخش می کنیم آنها هزار خبر علیه آن دارند. به معنای واقعی یک جنگ نامتقارن وجود دارد بحث دیگرمشکل نیرو دراین شبکه است. من خودم در هیسپان تی وی کار می کنم یکی از دوستان شبکه به من می گفت وقتی شما نیستید نمی دانیم چه باید بکنیم یادم هست وقتی درباره این کشورها و زبان اسپانیایی حرف می زدم طلاب به من می خندیدند مثل این بود که درباره مریخ صحبت می کنم همیشه کشورهای اروپایی و آمریکایی و خاورمیانه و آفریقا در برنامه کار داشتند تنها چندسال اخیر به آن پرداختند. از طرفی زبان اسپانیایی در ایران مهجور مانده است.ایران اروپا را مدنظر داشته و زبان های انگلیسی و فرانسوی رایج است. عربی هم به دلیل کشورهای منطقه و خاورمیانه وچون کشورهای اسلامی اهمیت داشته زبان های ترکی، اردو و آذری مطرح بوده است اما زبان اسپانیایی از زمان احمدی نژاد موردتوجه قرار گرفته این منطقه همیشه غریب و ناشناخته بوده است. فضا برای تبلیغ مهیاست بحث تبلیغ دین با روابط سیاسی دو کشور مرتبط نیست می توان به عنوان فرصت بهره برد. مثلا قبل ازاین اگر روحانی ایرانی برای تبلیغ می خواست به آمریکای لاتین برود نیاز به ویزا داشت اما حالا دیگر لازم نیست. روابط سیاسی کافی نیست و نباید به همین اکتفا کرد نیاز به کار فرهنگی مانند تربیت کادر، اعزام، ترجمه ومراکز فرهنگی و روحانی و... است تا بتوان از فرصت سیاسی ایجاد شده بهره برد . برای هرکشور به یک روحانی نیاز داریم شیعیان پراکنده هستند یک امت واحده در آمریکای لاتین نیستند شاید در یک منطقه دو خانواده شیعه باشد در منطقه دیگرهزارتا. معضل پراکندگی جغرافیایی حاکم است. معضل دیگر، نبود سازماندهی است که کارخاصی برای نظم آنها نکرده اند. مشکل دیگر فقر است آنها به خدمات نیاز دارند گاهی اوقات به کار مثل هایئتی، بولیوی، کلمبیا و پرو اغلب فقیرند. بحث دیگر در مقوله فرهنگ نیاز به تبلیغ داریم و هرچند هم من فعال باشم باز نیاز به حرکت جدی و گسترده تراست حداقل برای هرکشور به یک روحانی نیاز داریم. درکل منطقه سه تا چهارروحانی مستقر هستند یا درهر کشور یک مسجد نیاز داریم که نیست.این طور که خیلی خدمات کم است؟نه؛واژه خیلی کم مناسب نیست باید گفت اصلا نداریم ما چیزی نداریم که کم باشد. با 500 دلار شروع کرده ایم ما مرکزی با 500دلار تاسیس کردیم که خیلی ناچیز است، درصورتی که وهابیت 90 میلیون دلار برای تاسیس یک مرکز اسلامی هزینه می کند وتلاش برای جذب دارد حالا شما تصور کنید بااین هزینه کم چگونه می خواهیم با دشمن مقابله کنیم. البته چیزهای مختصری هست این که درخانه های کوچک دعای کمیل خوانده می شود یا بعضی ازکشورها مثل برزیل، ارژانتین و ونزوئلا چون تعداد ایرانی ها و لبنانی ها زیاد هستند وضعیت بهتر است ولی کشورهای مثل پرو شرایط خوبی ندارند، به نظر شمابا وجوداین همه فقر خدمات، چه چیزی افراد مسلمان را به دین پایبند می کند؟ روحانی ثابت نداریم ولی برای جبران روحانی ماموریتی چند ماههفرستاده شده است. تاسیس مراکزاسلامی هم مهم است که همه کمک های مردمی است یا مسلمانان پولدار همراهی کرده اند ولی به خدمات نیاز است. * منبع: خبرگزاری فارس، یکشنبه 30 شهریور 1393