Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 183742
تاریخ انتشار : 13 خرداد 1395 18:25
تعداد مشاهدات : 701

فتح الفتوح امام خمینی (ره) / اکبرمظفری

امام خميني (ره) سترگ ترين رهبر قرن معاصر است كه با پديده انقلاب اسلامي رستاخيز جديدي در عرصه زندگي بشر ايجاد كرد و راه نويني فراروي انسانيت مظلوم امروز گشود.

فتح الفتوح امام (ره) چيست و يا كدامين فتح است كه در ميان انبوه فتوحات امام  (ره) از جايگاه ممتاز و ويژگي منحصر به فرد برخوردار باشد, به گونه اي كه همه فتوحات از آن نشات گيرد و در نهايت بدان ختم شود. آيا رهبري بي نظير نهضت بزرگ اسلامي فتح الفتوح امام (ره) است يا فراري دادن شاه و عوامل طاغوت و يا معجزه پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي و يا به ثبات رساندن كشتي متلاطم انقلاب در طوفاني ترين حوادث و يا ايستادگي در مقابل ارابه جنگي دشمن و موفقيت نهايي در آن و يا هزاران ظفرمندي كوچك و بزرگ كه هر كدام به تنهايي در جبين تاريخ معاصر اين مرز و بوم چون خورشيدي مي درخشند . به راستي كدام يك از اين فتوحات فتح الفتوح امام (ره) است هر چند يكايك اين پيروزي ها در زمره بزرگترين فتوحات پيامبر انقلاب اسلامي به شمار مي رود , اما با اين همه هيچ كدام فتح الفتوح امام (ره) محسوب نمي شود. پس فتح الفتوح امام (ره) كدام است و يا كدامين فتح , آنقدر بزرگ است كه بزرگترين فتوحات امام (ره) در برابر آن كوچك مي نمايد , جواب بدين سئوال تمام تلاش اين نوشته است .

 

فتح


امام خميني (ره) سترگ ترين رهبر قرن معاصر است كه با پديده انقلاب اسلامي رستاخيز جديدي در عرصه زندگي بشر ايجاد كرد و راه نويني فراروي انسانيت مظلوم امروز گشود او چون سروش الهي در گوش ملت هاي جهان نجوا شد و چون رسولان خدا در وجدان بيدار زمان , ساري و ماندگار گشت و صبح اميد مظلومان و مبغوضان دوران خود شد.

 

راز معجزه (1) امام (ره) چيست او چگونه بزرگترين انقلاب قرن معاصر را رهبري كرد و در « شب تاريك و بيم موج و گردابي چنين حايل » سرانجام آن را به ساحل مقصود رساند و چرا تاثير گسترده اي در ميان امت اسلامي و ملت هاي مظلوم جهان داشت رمز سلطنت امام (ره) بر قلوب ميليون ها انسان پاك چيست او چگونه توانست دل هاي از هم گريخته و زخمي ملتي را در دل بزرگ خود جمع و التيام بخشد و با قدرت در هم تنيده آنها بزرگترين پديده قرن را به وجود آورد و در كشاكش سخت ترين چالش ها مومن ترين انسان ها را تربيت نمايد و خالق فتح الفتوحي جاودانه باشد به راستي سر معجزه امام (ره) چيست.

 

براي شناخت فتح الفتوح پيامبر انقلاب اسلامي نخست بايد خود او را شناخت و شناخت او به درستي ميسر نيست مگر اين كه مكتبي را كه در دامان آن پرورش يافته است بشناسيم . بدين جهت ناچار بايد گريزي به قرآن بزنيم چرا كه « براي تبيين شخصيت اماممان ـ آن انسان والا و آن مسلمان وارسته ـ بهتر از آن نيست كه به قرآن پناه بريم و او را در لابلاي آيه هاي هدايتگر آن كه به توصيف بندگان صالح خدا پرداخته است , بازجوييم : او , با جهاد و هجرت كه مومنان را در حيطه ي ولايت الهي قرار مي دهد , مصداق : « ان الذين امنوا و هاجروا و جاهدوا باموالهم و انفسهم في سبيل الله » شد. او , با استقبال از خطر و جان بر كف گرفتن در راه خدا , در زمره ي كساني درآمد كه ستايش الهي : « و من التابي من يشري نفسه ابتغا مرضات الله » , در وصف آنان سروده شده است . او , با قيام تاريخي خود در راه خدا و تلاش بي نظيرش براي اقامه ي قسط و عدل و نجات مستضعفان از ظلم و تبعيض , پاسخي افتخارانگيز به نداي : « كونوا قوامين لله » و « كونوا قوامين بالقسط » داد. او خشم و برائت نسبت به مشركين و كفار عنود و عطوفت و مودت نسبت به مسلمانان سراسر جهان را مصداق كاملي از : اشدا علي الكفار رحما بينهم » ساخت . او , با مناجات و تهجد و تضرع مخلصانه در سلك : « عسي ان يبعثك ربك مقاما محمودا » در آمد. او آمر به معروف و ناهي از منكر و مجاهد في سبيل الله بود. او با قطع هر پيوندي كه با پيوند محبت حق و فناي در حق ناسازگار بود , مصداق : « رضي الله عنهم و رضوا عنه اولئك حزب الله الا ان حزب الله هم المفلحون گرديد. او , با عمري كه روزها و ساعتها و لحظه هايش , با مراقبه و محاسبه سپري مي شد. صدها آيه ي قرآن را كه در توصيف مخلصين و متقين و صالحين است , مجسم و عيني ساخت . او قرآن را نه فقط در محيط زندگي جامعه و با تشكيل جامعه ي اسلامي , بلكه در نفس خود و زندگي خود , تحقق بخشيد . » (2)

 

امام (ره( قبل از اين كه خالق فتح الفتوحي ماندگار باشد , فاتح قله نفس خود شد و با تهذيب نفس و اسفار روحاني , خود را مصداق بارز عبد صالح رب العالمين كرد.سردار بزرگ عشق قبل از فتح منازل حرم الهي دل خود را به كمند انوار حضرت حق سپرد و آنگاه مهتاب وار به پرتوافكني نور خورشيد پرداخت و اين سر تمام فتوحات امام (ره) است , او از خدا ترسيد و خداوند همه چيز را از او ترساند(3) , او خدا را بندگي كرد و خداوند همه چيز را بنده او ساخت (4) , او در راه خدا جهاد نمود و خداوند راه هاي هدايت خويش را بر روي او گسترانيد(5) , او در ميان مردم خدا را ياد كرد و خداوند در ميان فرشتگان ياد او را گرامي داشت (6) , او دلش را به ذكر خدا آباد كرد و خداوند افعال پيدا و پنهان او را نيكو گرداند . (۷) استاد شهيد مرتضي مطهري (ره) مي گويد :«در يك جلسه خصوصي ايشان ـ امام (ره) ـ به من گفت , فلاني اين ما نيستيم كه چنين مي كنيم , من دست خدا را به وضوح حس مي كنم , آدمي كه دست خدا و عنايت خدا را حس مي كند و در راه خدا قدم بر مي دارد , خدا هم به مصداق (ان تنصرواالله ينصركم) بر نصرت او اضافه مي كند , يا آن چنان كه در داستان اصحاب كهف مطرح مي شود. قرآن مي گويد , آنها جوانمرداني بودند كه به پروردگارشان ايمان آوردند و به او اعتماد و تكيه كردند , خدا هم بر ايمانشان افزود , آنها براي خدا قيام كردند و خدا هم دل هاي آنها را محكم كرد , اين چنين هدايت و تاييدي را من به وضوح در اين مرد ـ امام (ره) ـ مي بينم , او براي خدا قيام كرده و خداي متعال هم قلبي قوي به او عنايت كرده است كه اصلا تزلزل و ترس در آن راه ندارد . » (8)

 

امام (ره) پس از اين كه خود را ساخت , به سوي ملت خويش بازگشت و آنگاه خالق شگرفترين حادثه تاريخ معاصر شد , رخداد انقلاب اسلامي هر چند خود از بزرگترين فتوحات امام (ره) به شمار مي رود , لكن با اين همه وامدار فتح الفتوح امام (ره) مي باشد. عنصر فتح الفتوح امام (ره) از بديهي ترين موضوعات اسلامي است كه به دليل وضوح بيش از حد ناديده گرفته مي شود. اين موضوع به مناسبت پيوند تنگاتنگي كه با پيروزي , بقا و شكست انقلاب اسلامي دارد , شايان توجهي بيش از اين است كه انشاالله ديگر عزيزان با حوصله و تعمق كامل بدان بپردازند و نهال آن را هر چه پربارتر نمايند.

 

فتح الفتوح


حضرت امام (ره) به مناسبت پيروزي رزمندگان اسلام , در پيامي فرمودند: «آنچه براي اينجانب غرورانگيز و افتخارآفرين است . روحيه بزرگ و قلوب سرشار از ايمان و اخلاص و روح شهادت طلبي اين عزيزان ـ كه سربازان حقيقي ولي الله اعظم : ارواحنا له فداه ـ هستند و اين است , فتح الفتوح.» (9)

 

امام (ره) تجلي شورانگيز ايمان و سيطره ارزش هاي اسلامي در نهاد رزمندگان و جهادگران عرصه توحيد را فتح الفتوح ناميد , فتح الفتوحي كه در بستر يك ملت شكل گرفت و جامعه اي را به شميم دلنواز معنويت ـ گمشده انسان امروز ـ آغشته كرد و خالق انسان هايي صالح به تمامي معناي كلمه شد. رهبر معظم انقلاب اسلامي در بازشناسي فتح الفتوح امام (ره) مي گويد :«براي يك انقلاب , انسان سازي از همه چيز مهمتر است , اگر انقلاب انسان سازي نكند , هيچ كاري نكرده است , اگر كسي فكر بكند دلايل اين معنا واضح است , يعني اين حرف , واقعا استدلال نمي خواهد , چون دنيا بدون انسان صالح يك پديده ي بي جان و كور و تاريك است , آن چيزي كه به عالم خاكي جان مي بخشد ارزش مي دهد. نور مي دهد و معنا و مضمون به وجود مي آورد , انسان است « اني جاعل في الارض خليفه » جانشين عنواني است كه خدا به انسان داده است , اين جانشين را كجا گذاشته اند في الارض , ارزش بدون اين جانشين چيست و چه ارزشي دارد . تمام پيامبران و عبادالله الصالحين همشان اين بوده كه انسان صالح را در اين زمين به وجود بياورند , حفظ كنند , رشد بدهند و تكثير نمايند , هدف هم اين است . اين كه شما ديديد , امام در بيانيه يي در چند سال قبل فرمودند , فتح الفتوح انقلاب اسلامي ساختن جواناني از اين قبيل است , يك حرف نبود كه همين طور بر قلم امام جاري شده باشد. اين يك مبناي اسلامي و الهي بسيار مستحكم دارد , واقعا فتح الفتوح يعني ساختن انسان صالح. » (10)

 

انسان صالح سنگ بناي تمدن اسلامي و انساني است , جامعه اي كه از وجود انسان هاي صالح تهي باشد. فرجامي جز اضمحلال و سقوط ندارد. شايد كشورهاي غربي بتوانند چند صباحي دور از اخلاق , دين , عبوديت و… زندگي كنند , لكن تجربه ادوار گذشته زندگي بشري شاهدي بر اين ادعاست كه چنين جوامعي در شعله هاي آتش ناشي از مرگ اخلاق و ارزش هاي تابناك انساني مي سوزند و به بنيان سوزي گرفتار مي شوند.

بر خلاف كشورهاي لذت گراي غرب , خيمه جوامع اسلامي بر روي ستون هاي استوار انسان هاي صالح بنا شده است , به همين لحاظ نظام هاي سياسي برآمده از اسلام ناب محمدي (ص) , هيچگاه فاقد انسان هاي صالح نمي باشد. چرا كه زيرساخت جامعه مبتني بر اسلام اصيل انسان صالح است , همان چيزي كه امام (ره) از آن به عنوان فتح الفتوح نام مي برد.

 

اما ملت صالح ايران كه فتح الفتوح امروز جهان اسلام اصيل هستند , چگونه رخ نمودند و عرصه تاريخ معاصر را يكه تاز پيام پيامبران الهي كردند و از كدامين رستنگاه چنين رويشي شگرف و تحولي عظيم چهره گشود. امام عزيز در اين باره مي فرمايد :«اين تحول روحي كه براي شما ملت حاصل شده است , حفظ كنيد , استقامت كنيد , نگه داريد , اين تحول انساني كه بالاتر از تحول هاي فعال خارجي است . اين تحولي كه شما را براي رسيدن به آمال مشتاق كرد , كه خون بدهيد , اين تحول انساني كه شما براي برادرانتان حاضريد , جان بدهيد و حاضريد مال بدهيد و حاضريد وقت صرف كنيد , اين تحول مهم است , اين تحول بالاتر از اصل مبارزه بود. تحول نفساني , تحول روحي , تحول انساني , اين تحول را حفظ كنيد , مستقيم باشيد , استقامت كنيد , دشمن در توطئه است , دشمن در حال توطئه و نقشه است , اگر استقامت كنيد , اگر اين تحول را حفظ نكنيد , شايد خداي نخواسته دشمن پيروز شود , اين تحول روحي , اين تحول انساني , اين تحول كه اساس پيروزي شما بود , اين تحول را حفظ كنيد تا پيروز شويد . » (11)

 

 

تحول روحي ملت ايران , آنها را از اساس دگرگون نمود و به طرفه العيني ره صد ساله شان برد , ملتي كه تا ديروز در حضيض ذلت مي زيست و تنها براي زنده ماندن و زندگي كردن , رنجها , ننگها , و تحقيرهاي كرامت سوز انساني را تحمل مي كرد , در مدت زمان كوتاهي خود را در كوره آتش الهي چنان سوخت و دست خوش تغيير و تحول گرديد كه گويي دعاي «يا محول الحول و الاحوال , حول حالنا الي احسن الحال» در حقش مستجاب شده باشد. حضرت امام خميني (ره) در اين باره مي فرمايد :«ما همان بوديم كه در چندين سال قبل بوديم , ايران همان ايران و ملت ايران همان ملت , چه شد كه بعد از مدت كمي اين تحول حاصل شد سابق همه چيز ما را مي بردند و ما نفس نمي كشيديم , سابق جوان هاي ما را در زندان ها زجر مي دادند و اعدام مي كردند و ما قدرت حركت نداشتيم . سابق چپاولگران همه چيز ما را چپاول مي كردند و ما نفس نمي كشيديم , چه شد كه اين ملت همچو متحول شد … شما متحول شديد از يك ملت ضعيف به يك ملت قوي . از يك اراده ضعيف , به يك اراده قوي , از يك ايمان ضعيف به يك ايمان قوي» (12)

 


تغيير و تحول روحي ملت بزرگ ايران رمز پيروزي . تداوم و بقاي انقلاب اسلامي است و بدين جهت از خود انقلاب مهمتر و با اهميت تر مي باشد. چنانچه حضرت امام (ره) بر آن تاكيد دارد. ايشان مي فرمايد :«من بارها گفته ام كه اين تحول روحي از آن پيروزي كه خيلي هم بزرگ بود , بالاتر است.» (13)

 


اما علل اهميت آن بدين جهت است كه درياي آرام قلوب مردم از امواج خروشان تحولات روحي طوفاني شد و كشتي رژيم ستم شاهي را در خود غرق كرد و هم پاي انقلاب اسلامي بر سر سخره هاي مشكلات , چون پوتكي فرود آمد و راه انقلاب را به سوي آينده اي پر از اميد و بهروزي گشود و در واقع همه فتوحات به تحولات روحي ملت بزرگ ايران ختم مي شود , چرا كه انقلاب از رهگذر آن به وجود آمد , استمرار يافت و در بستر زمان جاري , ساري و ماندگار شد و به عبارت ديگر , انقلاب فرآيند تحول روحي ملت بزرگ ايران به شمار مي رود , و لذا حضرت امام خميني (ره) در اين باره مي فرمايد :«در ملت ما يك تحولي حاصل شد كه آن تحول سابقه نداشت , آن تحول اين طور بود كه شهادت را براي خودشان فوز عظيم مي دانستند , جوان هاي ما آلان هم پيش من مي آيند , بعضي از آنها مي گويند كه شما دعا كنيد كه ما شهيد بشويم , اين رمز پيروزي بود كه همان طوري كه در صدر اسلام مسلمين با اين رمز پيش بردند , ملت ما هم با اين رمز پيش برد و با اين رمز است كه ملت ها مي توانند , پيش ببرند.» (14)

 

بنابراين تحول روحي ملت بزرگ ايران و تعبيه روحيه فداكاري , ايثارگري , از خود گذشتگي , شهادت طلبي , شجاعت , عزت و شرافت جويي و… در نهاد آنها فتح الفتوح مي باشد , فتح الفتوحي كه از يك ملت مرده , بي جان و بي حال , ملتي زنده , تاثيرگذار و پديده ساخت , پديده اي كه سنگ بناي ساختمان تمدن بزرگ نظام اسلامي شد و در طول ربع قرن گذشته هماره پرچم آن را در اهتزاز , سينه آن را ستبر و پيكر آن را سرپا نگاه داشت .

 

 

فاتح فتح الفتوح


هر فتحي هر آنقدر هم كه بزرگ باشد , فاتحي دارد , پس فاتح فتح الفتوح پديده ملت بزرگ ايران كيست و چه كسي با كدامين اكسير نجات بخش . جان بيمار ملت كهنسال ايران را شفا بخشيد و از مردمي منفعل , مايوس و خودباخته , انسان هايي مهاجم , اميدوار و مومن به خود ساخت . حضرت امام (ره ) خدا را تنها عامل اين معجزه مي داند , ايشان مي فرمايد :«اين تحول هم تحولي است كه به دست خدا انجام گرفته , هيچ كس نمي تواند قلوب را برگرداند از حالي به حالي (مقلب القلوب) خداي تبارك و تعالي است , محول الاحوال خداي تبارك و تعالي است و بحمدالله اين مقلب القلوب و اين محول الاحوال حال شما را به احسن حال متحول كرد.» (۱۵)

 

هم ايشان مي فرمايد:  «خداي تبارك و تعالي در مدت كمي همچو متحول كرد , اين ارواح طيبه را , همچو پشت و رو كرد , اين نفوس قدسيه را , كه در خيابان ها راه افتادند و فرياد كردند (مرگ بر اين سلطنت پهلوي) جلوي مسلسل ها , جلو تانك ها مي پريدند , روي تانك ها و هم آنجا شعار مي دادند , اين تحول يك معجزه واضحي است كه در يك مدت كوتاهي براي يك ملت در همه اقشار اين پيدا شد.» (16)

 

همچنين مي فرمايد:  «اين تحول يك تحول الهي بود و يك دست غيبي مردم را اين طور متحول كرد و تا اين نحو تحول نبود , اين پيروزي نبود.» (17)

 

بي شك اين تحول و رخداد بزرگ روحي با اراده و توجه الهي به وقوع پيوسته است , كه اگر نبود خواست و مشيت الهي , چنين انفجاري رخ نمي داد و چنين معجزه اي به وقوع نمي پيوست , اما آنچه بديهي است و اقتضاي سنت الهي ايجاب مي كند , خداوند براي اين تغيير بنيادين و اين طوفان شگرف , عوامل و واسطه هايي دارد , كه دست , چشم , زبان , روح و… ايشان يدالله , عين الله , لسان الله , روح الله و… است , مسيح صفتاني كه هميشه چوبه دار خود را به دوش مي كشند وبه وقت مبارزه بناگوش طاغوت را سرخ مي كنند و ملتي را زير بيرق توحيد مجتمع مي سازند. امام (ره ) همان عامل و پيامبري است كه خداوند بر مردم ايران فرو فرستاد و به دست وي تحول عظيم روحي اين ملت را رقم زد.. رهبر معظم انقلاب در اين باره مي گويد :«ما مس بوديم , او ما را طلا كرد , او كيميا بود , او اكسير بود , ما زندگي معمولي يي داشتيم , او خمودگي ها را تبديل به تحرك و تپش كرد و انسان ساخت .در پيامي به مناسبت يكي از فتوحات ارزنده ي شما در جبهه فرمودند , فتح الفتوح عبارت از ساختن اين گونه انسان ها و جوانهاست , در حقيقت فاتح اين فتح الفتوح خود او بود , او بود كه اين انسان ها را ساخت , او بود كه اين فضا را مهيا كرد , او بود كه مسير را به وجود آورد.» (18)

 

هم ايشان مي گويد: «خانه ي هر شهيد كه پا گذاشتيم , اغلب پدران و مادران آنها گفتند كه ما دين رااز اين جوانمان ياد مي گرفتيم , بله , هنر انقلاب اين است و هنر امام (ره) اين بود , آن بزرگوار در جامعه يي كه دشمن پنجاه , شصت سال به طور مستقيم و غير مستقيم روي آن كار كرده بود , تا آن را به لجنزار فساد بكشاند , كار كرد و جوانانش را مثل گل , پاك و پاكيزه تربيت كرد , خود آن بزرگوار فرمود , اين فتح الفتوح است , بله فتح الفتوح امام (ره) , ساختن جوانان مومن , مخلص , سالم , صادق بي اعتناي به شهوات ودلهايشان متوجه به سمت خدا بود. در طول تاريخ در اين مملكت و يا در ساير ممالك اسلامي ما چه موقع اين قدر جوان خوب و صالح , مثل دوران انقلاب داشتيم.» (19)

 

همچنين مي فرمايد: «من پدران و مادران متوسطي را مي شناختم كه طاقت همراهي كردن با احساس ديني جوان خودشان را نداشتند , حتي گاهي از احساسات ديني و تعبد و زهد و بي اعتنايي به دنيا و به خوراك و به آسايشي كه در جوانشان مشهود بود , پيش ما شكايت مي كردند! آن پدران و مادران با همان تربيت هاي غلط رشد كرده بودند , مسلمان هم بودند , اما اين جوشش ايمان اسلامي در آنها نبود , ولي جوانشان تحت تاثير تربيت انقلابي قرار گرفته بود , به همين خاطر بود كه جوانان خانواده ها را پشت سر خودشان مي كشيدند و اين شد كه آن قيام عظيم مردمي و آن حركت بي نظير در عالم يعني انقلاب اسلامي ما ـ به رهبري امام (ره) و با پشتيباني قاطبه ي ملت و با ميدانداري جوانان به پيروزي رسيد , اين يك فتح بود , هم فتح ميدان مبارزه با استكبار بود و هم بالاتر از آن , فتح سرزمين دل جوانان بود , كه اين را اسلام و انقلاب و امام (ره) كرده بودند و اين فتح الفتوح بود , بزرگترين كار امام (ره) ساختن جوانان بود.» (20)

 

بنابراين فاتح فتح الفتوح ملت بزرگ ايران , امام (ره) است , هم او كه كوله بار مبارزه را برعهده گرفت و گام به گام مردم مستعد ايران را در كوران حوادث آبديده ساخت و دروازه گلستان سرسبز شهادت را به رويشان گشود و در ميان آسمان ها , معروفتر از زمينشان كرد.

 

پديده ملت بزرگ ايران فتح الفتوح امام خميني (ره) مي باشد , فتح الفتوحي كه امروز ذخيره اخلاقي جهان به شمار مي رود و در آينده اي نه چندان دور , بر قلوب ملت هاي آزادي خواه و سيلي خورده حكومت خواهد كرد.





پاورقي:  

 

۱ ـ « امام (ره) در حد يك معجزه به اين خيال افسانه آميز (ايجاد حكومت اسلامي ) لباس واقعيت پوشاند.» حديث ولايت , (مجموعه رهنمودهاي مقام معظم رهبري ) تهيه و تنظيم و تدوين : دفتر مقام معظم رهبري , ج ۱ , ص .۲۹۵

۲ ـ حديث ولايت , ج ۱ , ص .۲۸۲

۳ ـ رسول گرامي اسلام (ص) : « هر كه از خدا بترسد , خداوند همه چيز را از او هراسان كند و هر كه از خدا نترسد. خداوند او را از همه چيز هراسان سازد. » ميزان الحكمه , محمد محمدي ري شهري , ج ۴ , حديث .۵۲۴۱
۴ ـ امام حسن (ع ) : « هر كه خدا را بندگي كند , خداوند همه اشيا را بنده او گرداند . » همان , حديث .۵۲۴۲
۵ ـ قرآن كريم : « كساني را كه در راه ما مجاهدت كنند , به راه هاي خويش هدايتشان مي كنيم و خدا با نيكوكاران است . » سوره عنكبوت , آيه .۶۹

۶ ـ حديث قدسي : « هر كه در ميان مردم از من ياد كند , من در ميان فرشتگان يادش مي كنم . »

۷ ـ امام علي (ع ) : « هر كه دلش را به استمرار ذكر خدا آبادان كند , افعال آشكار و نهانش نيكو مي شود.» غرورالحكم , ج .۵

۸ ـ پيرامون انقلاب اسلامي , ص .۲۱

۹ ـ صحيفه امام (ره ) , ج ۱۵ , ص .۳۹۵

۱۰ ـ حديث ولايت , ج ۶ , ص .۱۰۰

۱۱ ـ صحيفه امام (ره ) , ج ۷ , ص .۴۹۴

۱۲ ـ همان , ج ۷ , ص .۵۹

۱۳ ـ همان , ج ۸ , ص .۱۴۶

۱۴ ـ همان , ج ۶ , ص .۵۰۷

۱۵ ـ همان , ج ۸ , ص .۱۴۸

۱۶ ـ همان , ج ۶ , ص .۲۲۹

۱۷ ـ همان , ج ۸ , ص .۴۲۶ ۱۸ ـ حديث ولايت , ج ۱ , ص .۸

۱۹ ـ همان , ج ۶ , ص .۲۱

۲۰ ـ همان , ج ۸ , ص . ۱۹۵




 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :