Index
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 185441
تاریخ انتشار : 8 تیر 1395 12:25
تعداد بازدید : 428

سمیه ایمانیان

این جا نخستین موزه تخصصی قرآن است

مسیر آن قدر سرراست است که فقط یک جست وجوی ساده در فضای مجازی، آدرس نخستین موزه ی «قرآن» کشور را به روی صفحه رایانه می آورد. خیابان ولی عصر (عج)، چهارراه سپه، پس از عبور از گیت امنیتی به دلیل همسایگی موزه با چند نهاد دولتی که البته ارزشمندیِ آثار تاریخی و دارای قدمت موزه نیز مزید بر علت حساسیت آن است.

پله ها را پایین می روی، چیزی حدود 14 متر زیر زمین، تا به نخستین موزه ی تخصصی قرآن در کشور برسی. فضایی که زمین هایش متعلق به فرمان فرمایان است، بنایی چهارسو و درون گرا که در ضلع شمالی اش کاخ تاریخی مرمر و در ضلع جنوبی اش کاخ نگارستان قرار دارد. بناهایی که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده اند و به همین دلیل باید راه موزه را تا 14 متر زیر زمین پایین بروی.

گودبرداری های این موزه با هدف ایجاد کتابخانه سلطنتی یا  فرهنگسرا قبل از انقلاب اسلامی انجام شد و تا پیروزی انقلاب 25 درصد آن اجرایی شد، تا این که پس از یک  توقف 16 ساله، باردیگر در سال 1373 ادامه یافت و در سال 1376 به پایان رسید، اما بدون استفاده و سرانجام در دولت هشتم، معاون اول رئیس جمهور، مرحوم حبیبی با تشکیل جلسه ای پیشنهاد ایجاد موزه ی تخصصی قرآن را در این مکان داد و  در سال 84 این موزه، توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شد.

موزه ای بدون استفاده از هیچ زینتی در آن و مصالح اولیه مانند آجر، سیمان، سنگ و چوب.

با این وجود، آنچه بر جذابیت و زیبایی این بنا اضافه می کند، فضای داخلی و نمایشی آثار در همه ی طبقات است، چیزی شبیه یک شمسه که در همه ی قرون گذشته اسلامی، توسط تذهیب گران و هنرمندان، به عنوان یک نقش شاخص تزئینی در آثار به کار گرفته شده است.

موزه ای در سه طبقه که کارآییِ هر طبقه از دیگر طبقات، مجزاست. نمایش آثار موزه ای، گالری آثار و متون خطی، کتابخانه تخصصی، تالار اماناتِ نشریات، تالار مطالعه و مخزن از مهمترین کارآیی های این طبقات هستند، که موزه ی تخصصی قرآن را نخستین موزه در این سطح کرده است و البته آمفی تئاتری 400 نفره که پس از سال ها هنوز برای بهره برداری کارش به پایان نرسیده است.

احمد مسجد جامعی، نخستین رئیس موزه ی ملی قرآن کریم، در بازدید از این موزه خاطرات کاری خود را به یاد می آورد، حتی هنوز برخی آثار از زمان نخستین چیدمان در ویترین های موزه هستند، آثاری که ملی شدن شان در فهرست آثار ملی نیز روی شناسنامه ی آن ها، مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه تخصصی، نشریات، سایت نرم افزارهای قرآنی و مکانی برای برگزاری نشست های تخصصی را از جمله مکان هایی می نامد که برای تکمیل شدن موزه ی ملی قرآن پیش بینی شده بود و می گوید: ایده ی ایجاد این بخش ها به گونه ای بود که بخش ها مکمل یکدیگر باشند. در واقع قصد داشتیم موزه ای نمونه ایجاد کنیم تا همه با هم یک منطق داشته باشند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به اینکه این مکان همیشه و به خصوص در ماه رمضان فعال بوده و جشنواره ای نیز با عنوان «اخلاق و نیایش» در آن برگزار می شد، عنوان کرد: موزه ملی قرآن کریم که در ابتدای تاسیس آن با 49 نسخه خطی قرآن و کتب ادعیه و 151 تابلوی هنری آغاز به کار کرده بود و در مهر ماه سال 1384، به طور رسمی افتتاح شد.

به گفته ی وی، در آن زمان و براساس برنامه ریزی های انجام شده، و با اجرای تدریجی برنامه های این موزه، برنامه ریزی  برای خرید آثار و دریافت هدایای مردمی  برای تکمیل موزه ی تخصصی قرآن کریم آغاز شد و این اقدام باعث شد تا این موزه، در حال حاضر مجموعه قابل توجهی از بهترین آثار قرآنی را در خود داشته باشد.

مسجد جامعی در کنار یادآوری خاطرات گذشته اش، از وضعیت کنونی برخی بخش های موزه ی قرآن رضایت ندارد.

او می گوید: متاسفانه  با وجود قدمت و ارزشی که این موزه دارد، این روزها به حال خود رها شده است، اما امیدواریم مسئولان بتوانند آن را به شرایط مطلوبی برسانند.

شاهدِ نارضایتی مسجد جامعی، رطوبت ناشی از چکه های آبی است که گاهی اوقات از سقف موزه به طبقه ی آخر و روی موکت های سبزرنگ بخش سایت که به نظر می رسد مدت هاست هیچ کس به آن جا رفت وآمد نمی کند، است.

از سوی دیگر، بی توجهی به مواردی از قبیل نبود پارکینگ برای استفاده ی بازدیدکنندگان و زمان بازدید از نخستین موزه ی ملی قرآن کریم که مانند ساعت کاری ادارات و فقط از روز شنبه تا چهارشنبه است مهمترین عوامل در کاهش تعداد بازدیدکنندگان از این موزه ی نفیس و ارزشمند می تواند باشد.

البته در توضیح چگونگی اداره ی این موزه ی نفیس، حجت الاسلام فخرالدین صابری، مدیر کل موزه، پیش از این اعلام کرده که «این موزه از سال ۱۳۸۴ که افتتاح شد تا سال ۱۳۸۸ فقط یک روز در هفته (فقط دوشنبه ها) دایر بود، اما از سال ۱۳۸۸ تاکنون این موزه همه روزه از شنبه تا چهارشنبه دایر است و قوانین آن تابع قوانین سازمان میراث فرهنگی کشور است.»

در این شرایط آیا میراث فرهنگی امکان توجه و رسیدگی بیشتر به این موزه در توان خود ندارد؟ برای گرفتن توضیحات بیشتر دربا ره ی موزه ی قرآن تا زمان ارسال گزارش، موفق به صحبت با حجت الاسلام صابری نشد.

گزارش از : سمیه ایمانیان

عکس: کبریا حسین زاده











* خبرگزاری ایسنا


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :