Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 185541
تاریخ انتشار : 20 مرداد 1391 17:33
تعداد مشاهدات : 545

آزادی قدس، آرمان انقلاب اسلامی

امام با فراخوان مسلمین به اتحاد برضد اسرائیل، اختصاص وجوهات شرعی به مبارزان فلسطینی و اعلام روز جهانی قدس، نابودی و محو اسراییل را تنها از طریق بیداری و جهاد آگاهانه مسلمین ممکن می دانست.

فلسطین، سرزمین مقدسی است که محل ظهور پیامبران بزرگی چون عیسی علیه السلام، موسی علیه السلام و ابراهیم علیه السلام بوده است و به لحاظ جایگاه مذهبی خاصی که در اسلام، مسیحیت و یهودیت داشته، همواره به عنوان سرزمینی مقدّس، در میان پیروان این ادیان، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. در این سرزمین، شهر بیت المقدس یا قدس، به برکت وجود مکان های مقدس بسیار، قداست ویژه ای یافته است.


دلایل اهمیت قدس در اسلام

1. قبله اول

با ظهور اسلام و تا سال دوم هجری، مسجدالاقصی، قبله مسلمانان به شمار می رفت؛ تا این که به فرمان الهی، هنگامی که حضرت رسول صلی الله علیه وآله در مسجد بنی سلمه (ذوقبلتین) واقع در مدینه نماز می خواند، قبله مسلمین، از مسجد الاقصی به مسجدالحرام تغییر کرد.

2. سرزمین اسراء و معراج

بیت المقدس به جهت دارا بودن قبه الصخره و مسجدالاقصی هنگام معراج رسول اکرم صلی الله علیه وآله نیز در میان تمامی کره خاک، درخشید و با پایان یافتن سفر زمینی و شبانه پیامبر صلی الله علیه وآله از مسجدالحرام به مسجدالأقصی و بازدید از نقاط مختلف مسجدالاقصی, بیت اللحم و منازل انبیا و آثار آنان، از قبه الصخره به آسمان و تا جایی صعود کرد که احدی جز خداوند متعال حضور نداشت.2

3. سومین شهر مقدس

در اسلام، قدس، سومین شهر مقدس پس از شهر مکه و مدینه است که خداوند آنها را به وجود مسجدالحرام و مسجدالنبی شرافت بخشیده است.

4. پاره تن کیان اسلامی

بیت المقدس در طول تاریخ، اغلب تحت حاکمیت مسلمانان بوده است و اکثر ساکنان آن در طول تاریخ، عرب و مسلمان بوده اند و بیشترین مکان های مقدس این شهر از آثار اسلامی می باشند. این سرزمین به وسیله جنگ و تجاوز به اشغال صهیونیست ها درآمد و این مسئله برای مسلمانان قابل تحمل نیست؛ زیرا طبق قوانین اسلامی، یک سرزمین اسلامی، نمی بایست تحت و سلطه غیرمسلمانان باشد. خارج شدن بیت المقدس از تحت حاکمیت مسلمانان، ضربه ای سخت بر مسلمانان وارد کرد.


آزادی قدس، آرمان امام خمینی

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کشورهای اسلامی به فلسطین به عنوان یک مسئله عربی و اختلافی بین اعراب و یهودیان می نگریستند و در نتیجه، در چارچوب تفکرات قوم گرایانه ای نظیر پان عربیسم به رهبری افرادی چون جمال عبدالناصر، به دنبال حل مخاصمه بین فلسطین و اسرائیل بودند؛ اما امام خمینی بر این اعتقاد بود که مسئله فلسطین مسئله کیان اسلامی است و اسرائیل یک غده سرطانی در منطقه است. در اندیشه حضرت امام سرنوشت قدس فراتر از یک مسئله جغرافیائی و منطقه ای، مربوط به فلسطینیان و حتی اعراب است و تمامی خاک فلسطین، متعلق به امت اسلام است و هرگونه سازش بر سر این مسئله، به معنای عناد با اسلام به شمار می رود. در این راستا، امام با فراخوان مسلمین به اتحاد برضد اسرائیل، اختصاص وجوهات شرعی به مبارزان فلسطینی1 و اعلام روز جهانی قدس2، نابودی و محو اسراییل را تنها از طریق بیداری و جهاد آگاهانه مسلمین - همان گونه که خدای متعال می فرماید: «ان الله لایغیر مابقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم»3 ممکن می دانست.

وی می فرمود: «هان ای مسلمانان جهان و مستضعفان تحت سلطه ستم گران! بپا خیزید و دست اتحاد به هم دهید و از اسلام و مقدرات خود دفاع کنید و از هیاهوی قدرتمندان، نهراسید که این قرن، به خواست خداوند قادر، قرن غلبه مستضعفان بر مستکبرین و حق بر باطل است».4

امام ضمن لزوم حمایت از بیت المقدس فرمود: «برخیزید و از اسلام و مرکز وحی، دفاع کنید و از این هیاهوها نهراسید که امروز اسلام به شما محتاج است و شما در مقابل خداوند متعال، مسئول هستید؛ به خداوند متعال، اتکال کنید و با وحدت کلمه، به پیش روید».5 وی اشکال کار را در بی توجهی یا خیانت بعضی از سران کشورها دانسته فرمود: «اگر ملت ها نشسته اند که دولت هایشان جلوی اسرائیل و قدرت های دیگر که آنها را به ذلت می کشانند و ذخایر آنها را می برند، بگیرند که این توقع بی جایی است»6 وی تنها راه را قیام ملت ها به منظور نجات فلسطین عنوان کرد و فرمود:

«شما اگر بخواهید بر مشکلات خودتان پیروز شوید، اگر بخواهید از دست این عمال و اجانب، قدس را نجات بدهید، فلسطین را نجات بدهید، مصر را نجات بدهید و سایر ممالک عربی را نجات بدهید، باید قیام کنید؛ باید ملت ها این کار را انجام بدهند. ننشینید که دولت ها بر این مسائل وارد بشوند. آنها روی مسائلی که برای خودشان صرفه دارد، عمل می کنند. ملت ها باید قیام کنند و رمز را بفهمند و رمز پیروزی، این است که شهادت را آرزو بکنند و به حیات مادی دنیایی حیوانی، ارزش قائل نشوند. این رمز است که ملت ها را می تواند پیش ببرد و رمزی است که قرآن آورده است».7


بیداری اسلامی

بیداری اسلامی، پدیده ای است در واکنش به استبداد، استعمار و استثمار کشورهای اسلامی توسط غرب و وابستگان غرب و برای اعاده عزت و هویت اسلامی در جهان اسلامی به وجود آمد. افول قوم گرایی و ناسیونالیسم، راه را برای حضور قدرتمندانة اسلام گرایی در منطقه، مهیا کرد و انقلاب اسلامی و اندیشه های امام خمینی هم تأثیر فراوانی در این روند گذاشت. استعمارستیزی و شکسته شدن ابهت قدرت های سلطه گر و ایجاد موج بیداری در ملت ها، به ویژه مسلمانان، از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران بود. امام خمینی در این باره فرمود: «معنای صدور انقلاب ما، این است که همه ملت ها بیدار شوند و همه دولت ها بیدار شوند؛ خودشان را از این گرفتاری هایی که دارند، نجات بدهند».

بیداری امت اسلام، توسط امام راحل، نوید داده شده بود؛ «کشورهای اسلامی و مستضعفان جهان، قدرت اسلامی خود را بیابند و از عربده های شرق و غرب و وابستگان و تفاله های آنان، نهراسند و با اعتماد به خداوند تعالی و اتکال به قدرت اسلام و ایمان، به پاخیزند و دست جنایتکاران را از کشورهای خود کوتاه نمایند».8

از آن جا که مسئله فلسطین یکی از مهم ترین مسائل جهان اسلام و یکی از اساسی ترین چالش های سیاست خارجی استکبار جهانی به شمار می رود، آزادسازی قدس و فلسطین و جریان مقاومت برضد اشغال گری به عنوان اصلی ترین مسئله، آن را به یکی از آرمان ها و ارکان جنبش بیداری اسلامی مبدل ساخته و در سیر تکاملی آن نیز نقشی اساسی داشته است. در نتیجه، در پرتو موج تحولات جاری در کشورهای عربی و خیزش عمومی مسلمین، موضوع فلسطین و نحوه موضع گیری درباره آن، در کانون مسائل و خواسته های انقلابیون و بیدارگران اسلامی قرار گرفته است دراین میان، نسل نوخواسته بیداری اسلامی نه تنها به ذلت تن نداده اند، بلکه با روی آوردن به آموزه ها و انگیزه های اسلامی و تمسک به ایمان دینی و ورود در عرصه جهاد اسلامی، عزم خود را برای استقامت و ایستادگی و مقابله با تجاوزگران صهیونیستی، جزم ساخته، به نحوی که جهان در دومینوی بیداری، شاهد سرنگونی سه حاکم مستبد عرب - حسنی مبارک، بن علی و معمر قذافی- به عنوان همپیمانان استراتژیک اسرائیل بود. بنابراین، مسلمانان راه رهایی قدس از چنگال صهیونیسم جهانی را الگوبرداری از شیوه مبارزاتی و ظلم ستیزانه امام خمینی با مؤلفه های چون تأکید بر هویت اسلامی، اتحاد امت اسلامی، تزکیه و انسجام درونی نیروهای مبارز، دشمن شناسی و افشای مستمر ماهیت رژیم صهیونیستی و بهره مندی از قابلیت های جهان اسلام، ارزیابی کردند و در این راه گام بر می دارند.



پی نوشت ها:

1. اکیداً شایسته و بلکه واجب است که قسمتی از وجوه شرعی، مانند زکوات و سایر صدقات را به مقدار کافی، به این مجاهدان راه خدا اختصاص داد... و کمک به آنان با تمام نیروها و امکانات، واجب است (صحیفه نور،ج 2،ص 199).

2. «روز قدس یک روز جهانی است؛ روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است؛ روز حیات اسلام است؛ روزی است که باید به همه ابر قدرت ها هشدار بدهیم که اسلام، دیگر تحت سیطره شما و عمال خبیث شما واقع نخواهد شد.» (صحیفه نور،ج 9،ص 277 – 276).

3. رعد، آیه11.

4. صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۱۲۵.

5. همان، ج ۱۰، ص ۲۲۸.

6. همان، ج ۱۵، ص ۲۶۳.

7. همان، ج ۵، ص ۲۶۲.

8. همان، ج15، ص61.


* مجله پرسمان


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :