Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 201675
تاریخ انتشار : 18 بهمن 1395 9:7
تعداد مشاهدات : 242

شکست ایران هراسی و تجلی بیداری اسلامی / فریده شریفی

آنچه امروز در منطقه می گذرد دستاورد 38 سال انقلاب اسلامی ایران و تجلی آرمان ها و رهنمودهای امام خمینی(ره) نه تنها برای ملت ایران بلکه برای همه مسلمانان جهان است.
دستاوردهای انقلاب اسلامی در سی و هشتمین بهار آزادی

 به گزارش اطلاع رسانی دستاوردهای انقلاب اسلامی به نقل از روزنامه کیهان؛ آنچه امروز در منطقه می گذرد دستاورد 38 سال انقلاب اسلامی ایران و تجلی آرمان ها و رهنمودهای امام خمینی(ره) نه تنها برای ملت ایران بلکه برای همه مسلمانان جهان است.
ملت ایران آزادی می خواستند، استقلال می خواستند، جامعه ای بهره مند از معنویت و اخلاق می خواستند، جامعه ای که در آن استقلال رای داشته باشند و حکومت را از آن خود بدانند نه تابع و دنباله رو قدرت های بیگانه و تمام این خواسته ها را در قالب یک کشور اسلامی، یک نظام اسلامی می دیدند، نظامی که تجلی تعالیم اسلامی را در آن احساس کنند و به آرامش و آسایش برسند.
رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در یکی از سخنرانی های خود می فرمایند: «ما معتقدیم راه سعادت انسان ها به دست تعالیم انبیا است که کامل ترینش هم تعالیم اسلام است. بشر منهای تعالیم انبیا حتی پیشرفت مادی هم در این حدی که پیدا کرده، پیدا نمی کرد، چه برسد به تعالی معنوی و بهجت معنوی و آرامش و آسایش روانی که زمینه ساز عروج اوست به معارج والای ملکوتی انسان،... راه سعادت انسان این است. برای اینکه تفکر انبیا در جامعه پیاده شود یک حرکت بلندمدت و طولانی لازم بود. این انقلاب با این هدف به وجود آمد، جامعه اسلامی، کشور اسلامی، نه فقط دولت اسلامی، نه فقط تشکیل یک نظام اسلامی بلکه تشکیل واقعیت و یک مجموعه مردمی براساس تعالیم اسلام. مردم می خواهند در یک حکومت اسلامی که تعالیم انبیا در آن اجرا شود زندگی کنند و آثارش را احساس کنند. این هدف ماست این هدف هر چند طولانی مدت است اما باید برای رسیدن به آن تلاش کرد، کارکرد تا به این هدف رسید.»

اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی
از همان ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی، هدف اصلی و اصیل این نظام نوین بر همگان مشخص بود و آن احیای اسلام و ارزش های دینی و حاکمیت بخشیدن به دین الهی، فارغ از هرگونه گرایش و تاثیرپذیری از دیگر مکاتب بشری بود. در کنار این آرمان بزرگ اهدافی مانند عدالت اجتماعی، آزادی خواهی، استقلال و  قطع هر نوع وابستگی، رفع تبعیض ها، احیای کرامت  انسانی و نقش داشتن مردم در تعیین سرنوشت سیاسی خود، حاکمیت اسلام بر جامعه و رواج ارزش های دینی در کشور و از همه مهم تر صدور انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت.
«داود شجاعی» کارشناس ارشد روابط بین الملل در این باره می گوید:« اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی ایران از همان ابتدا در شعارهای مردم و سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) مشخص بود از جمله استقلال و عدم وابستگی به بیگانگان، چرا که بیگانگان و به ویژه قدرت های غربی می خواستند عقاید و نظرات خود را بر ملت ایران تحمیل کنند و در جهت تحقق منافعشان، منافع ملی ایران را فدا نمایند. در واقع آنها می خواستند مصالح کشور را به نفع خود قربانی کنند و کسی هم حق اعتراض و مخالفت نداشته باشد در حالی که ملت غیور ایران این را نمی خواست و به همین دلیل رژیم طاغوت که کاملا وابسته به غرب بود را سرنگون کرد.»
به گفته این کارشناس استقلال فقط در ابعاد سیاسی مد نظر نبود بلکه در ابعاد اقتصادی و فرهنگی نیز مورد توجه بود و مردم می خواستند، که این کشور از لحاظ اقتصادی وابسته به شرکت های خارجی نباشد که هر کاری می خواهند بکنند و اقتصاد ایران را وابسته به بازارهای خارجی کنند تا سود بیشتری عایدشان شود. قدرت های اقتصادی غرب تمام خواسته و توجهشان این بود که مواد اولیه و منابع طبیعی کشورمان مانند نفت، گاز، ذغال سنگ و... را به تاراج ببرند و در مقابل کالاهای بی کیفیت خود را به قیمت بسیار گران به مملکت ما وارد کنند تا از این طریق یک اقتصاد مصرفی و وابسته در کشور به وجود آید. به همین  دلیل انقلاب اسلامی جلوی این تاراج ها و دزدی های برنامه ریزی شده را گرفت.
وی اضافه می کند: «از لحاظ فرهنگی نیز مردم استقلال فکری می خواستند، آزادی بیان، آزادی قلم و آزادی تفکر و اندیشه می خواستند و نمی خواستند فرهنگ وارداتی غرب را کورکورانه بپذیرند و دنباله رو فرهنگ های بیگانه باشند. چرا که مردم ایران به خوبی می دانند که از چه فرهنگ و تمدن غنی برخوردارند و احتیاجی به فرهنگ های بیگانه ندارند. در همین رابطه یکی از فرهنگ هایی که در انقلاب اسلامی ایران متجلی شد و الهام گرفته از مکتب راستین و اصیل اسلامی است رواج فرهنگ شهادت است که مردم دلاور و قهرمان ایران مشتاقانه از آن استقبال کردند و نشان دادند که برای دفاع از دین و مملکت خود تا پای جان آماده ایثار و فداکاری هستند. 8 سال دفاع مقدس و مقاومت قهرمانانه فرزندان ایران در مقابل عراق و حامیان غربی اش این روحیه و این ارزش والای اسلامی را به خوبی ثابت کرد.»
یک خانم خانه دار که به خوبی روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 را به یاد دارد در این باره می گوید: «قبل از انقلاب فاصله طبقاتی زیاد شده بود و اکثر مردم در محرومیت و فقر و نداری به سر می بردند و فقط عده کمی ثروت های باد آورده داشتند. ارزش های اخلاقی هم در جامعه کمرنگ بوده و متاسفانه فساد و بی بند و باری در میان جوانان گسترش پیدا کرده بود، مردم ناراضی بودند می خواستند زندگی و معیشت شان تغییر کند، می خواستند متدین باشند و کسانی هم که در راس جامعه قرار داشتند متدین باشند و فاسد نباشند.»
وی می افزاید: «در خانه ما استفاده از تلویزیون فقط با اجازه پدرم امکان پذیر بود چرا که ایشان معتقد بودند برنامه هایی که پخش می شد غیراخلاقی و ضد ارزشی بود و باعث انحراف و گمراهی جوانان می شد به همین دلیل ما بیشتر وقتمان را به مطالعه کتاب می پرداختیم و حتی در بیرون رفتن از منزل هم چندان آزادی نداشتیم چرا که رژیم طاغوت فساد اخلاقی و برهنگی و دوری از سنت اسلامی را رواج می داد.»
یکی دیگر از اهداف انقلاب عدالت و رفع تبعیض ها بود، جامعه، جامعه ای غیرعادلانه بود که هیچ چیز سر جای اصلی خودش قرار نداشت، همه نسبت به یکدیگر ظلم و بی عدالتی می کردند.
«محمدرضا کیوانفر» کارشناس ارشد روابط بین الملل در این باره می گوید: «یکی از عواملی که باعث خیزش مردم در ایران شد گسترش و رواج بی عدالتی بود، ظلم و بی عدالتی، تبعیض، فاصله طبقاتی در جامعه به شدت رواج داشت، همه به همدیگر ظلم می کردند از بالا به پایین از رئیس گرفته تا مدیر، قاضی،... همه به زیر دستان خود ظلم می کردند و مردم به دنبال عدالت و رفع شکاف طبقاتی بودند و جامعه ای عاری از ظلم و تبعیض می خواستند.»
وی اضافه می کند: «کشور ایران در سال 1357 کشوری بود که در آستانه انفجار قرار داشت، کشوری که انقلاب و امام خمینی(ره) و ملت از دست رژیم طاغوت تحویل گرفتند یک ویرانه به تمام معنا بود، فساد، بی عدالتی، ظلم و تبعیض، انحطاط ارزش های اخلاقی و دینی فراوان به چشم می خورد و مردم به یک ناجی احتیاج داشتند به یک راهنما و رهبر که اعتراضات آنها را در یک مسیر صحیح و متعالی قرار دهد و به نتیجه برساند و دقیقاً این همین کار و رسالتی بود که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آن را به نحو احسن انجام داد و مردم را به سمت یک نظام اسلامی که هم عدالت اجتماعی و رفاه مادی داشته باشند و هم به استقلال کامل برسند راهنمایی کرد.»

الگویی بی نظیر
انقلاب اسلامی ایران در شرایطی به پیروزی رسید که اکثر کشورهای منطقه غرب آسیا به اردوگاه غرب یا شرق متکی بودند و دستورالعمل ها، خط مشی و سیاست های خود را از آنان گرفته و مو به مو به مرحله اجرا می گذاشتند در حقیقت غالب حکومت های منطقه غلامان حلقه به گوشی بودند که دستورها و اوامر اربابان خود را اجرا کردند، درحالی که تحقق انقلاب اسلامی ایران دیدگاه حاکم بر منطقه را به کلی تغییر داد و الگوی پیروی مطلق از قدرت های فرامنطقه ای به الگوی نگرش داخلی و نگاه به توانمندی های درونی تغییر پیدا کرد.
«مهدی عزیزی» کارشناس مسائل سیاسی و مدیر سایت بیداری اسلامی در این باره می گوید: «انقلاب ایران در شرایط زمانی محقق شد که اردوگاه شرق و غرب تنها دو پایگاه جریان های سیاسی و مبارز منطقه به شمار می رفتند و کشورهای عربی نیز برای مقابله با آمریکا و اسرائیل باید به همین الگوی شرق می پیوستند. براساس همین رویکرد، جنبش های مردمی با پسوندهای ملی گرایی ایجاد شد. اما این الگوی مبارزه درپی شکست ارتش های عربی در جنگ 6 روزه و نیز ناتوانی در برخورد با چالش های کشورهای عربی دچار ناامیدی و سرخوردگی شد. این سرخوردگی تا آنجا بود که تمامی مفهوم های ملی گرایی یکباره رنگ باخت و بر اثر نبود یک الگوی مشخص برای ادامه مبارزه، فضای سیاسی منطقه به سمت عادی سازی روابط با تل آویو پیش رفت.»
به گفته این کارشناس، نداشتن الگوی یکپارچه برای پیشبرد اهداف مبارزه و نیز نبود راهبرد روشن، از مهم ترین چالش های جنبش های مردمی آن زمان به ویژه در فلسطین به شمار می رفت. در چنین شرایطی نهضت اسلامی امام خمینی(ره) پیروز شد و اسطوره شکست ناپذیری ارتش رژیم صهیونیستی و حکومت پادشاهی ایران به عنوان ژاندارم منطقه را به زباله دانی تاریخ انداخت. این انقلاب یک شوک بزرگ نیز به اعرابی وارد کرد که سرخورده از شکست پان عربیسم بودند و مسیر سازش را در پیش گرفته بودند.
مدیر سایت بیداری اسلامی همچنین اضافه می کند: «پس از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) افقی جدید از امید و خودباوری در بین ملت های عربی ایجاد شد و شکل گیری برخی جنبش های اسلامی در منطقه با الگوپذیری از انقلاب ایران بود از جمله تأسیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، جنبش جهاد اسلامی و حتی جنبش دموکراتیک و خلق برای آزادی فلسطین نیز در سیاست های خود بازنگری کرد و در عمل با الگوی اسلامی آمیخته شد.»
وی تصریح می کند: «تعریفی که امام خمینی(ره) از انقلاب ایران به افکار عمومی جهان ارائه دادند، تعریفی متفاوت از آنچه بود که در ادبیات سیاسی جهان وجود داشت، مفهومی که انقلاب را یک تحول درون مرزی و اجتماعی به منظور دستیابی به دستاوردهای اقتصادی می دانست درباره انقلاب ایران مصداقی نداشت. این موضوع نگرانی غربی ها را برانگیخت و تمامی تلاش ها و برنامه ریزی ها برای تهدید ایران به دلیل همین اهمیت و تأثیرگذاری بود.از همین زمان بود که واژه ایران هراسی ایجاد شد تا تأثیرگذاری انقلاب را بگیرد. در واقع غرب با مفهوم و اساس جهان شمول اندیشه های امام خمینی(ره) مشکل داشت و اگر قرار بود این انقلاب در درون مرزهای ایران باقی بماند هیچ تهدیدی تاکنون علیه ایران وجود نداشت و شاید هم غرب در پیشبرد آن کمک می کرد. تحلیلگران غربی پیش از پیروزی انقلاب به این تأثیرگذاری پی برده بودند به همین دلیل از کلیه ابزارها و امکانات خود در جهت مقابله با این انقلاب استفاده کردند جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال های نخستین پیروزی انقلاب نشان دهنده نیت پلید و توطئه دشمنان این انقلاب بود که 8 سال علیه نظام اسلامی ایران جنگیدند و نهایتاً با دفاع دلاورانه و قهرمانانه ایران مجبور به عقب نشینی و اعتراف به شکست در مقابل عزم و اراده مردم شدند.





نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :