Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 98959
تاریخ انتشار : 21 مهر 1370 10:13
تعداد مشاهدات : 182

مسائل مربوط به جنگ و برخي از ديدگاه هاي حضرت امام خميني ره.

مصاحبه اي است كه در سال 1370 با حجت الاسلام والمسلمين حاج سيداحمد خميني درباره مسائل مربوط به جنگ و برخي از ديدگاه هاي حضرت امام خميني ره پيرامون دفاع مقدس انجام شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دستاوردهای انقلاب اسلامی به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمين حاج سيد احمد آقا خميني که برای اولین بار در تاریخ 14 فروردین 1374 به چاپ رسيد.

 آنچه پيش روي داريد متن مصاحبه اي است كه در سال 1370 با حجت الاسلام والمسلمين حاج سيداحمد خميني درباره مسائل مربوط به جنگ و برخي از ديدگاه هاي حضرت امام خميني ره پيرامون دفاع مقدس انجام شد. با توجه به نكات ارزشمند و خاطرات دلنشيني كه مرحوم حاج سيد احمد آقا از حضرت امام خميني در اين مصاحبه نقل مي كند انتشار مجدد آن با توجه به فاصله زماني 13 ساله را براي نسل امروز بسيار مفيد مي دانيم . *** س ـ جناب حجت الاسلام والمسلمين حاج سيد احمد خميني در آستانه يازدهمين سالگرد دفاع مقدس قرار گرفته ايم . خواهشمند است بفرماييد كه جنابعالي چگونه از شروع تجاوز وحشيانه دشمن به ميهن عزيزمان با خبر شديد و در آن هنگام در مورد سرنوشت جنگ و پايان آن چه احساسي داشتيد.

  ج : بسم الله الرحمن الرحيم. به طور كلي وقتي جريانات انقلاب اسلامي ايران در پيش بود يعني همان زماني كه امام در پاريس تشريف داشتند يكي از مسائلي كه پيش بيني مي شد اين بود كه اگر انقلاب پيروز شود چه نوع خطراتي آن را تهديد مي كند. ما معتقد بوديم كه منافقين و چپي ها در داخل مسائلي بوجود مي آورند چون از اينجا (ايران) هم فردي كه نامش را دقيقا به خاطر ندارم به آنجا (فرانسه) آمد. وي از ايادي شاه بود كه بعد هم معلوم شد كه عضو سازمان «سيا» مي باشد و مدتي هم رئيس دفتر شاهپور بختيار بود. وي يك شماره تلفن به ما داد و گفت اگر با من كاري داشتيد تماس بگيريد و آن شماره متعلق به تلفني بود كه در اطاقي پهلوي اطاق بختيار بود. مسئله اي كه مطرح شد اين بود كه امام حاضر نشدند با فرد مذكور ملاقات كنند وي اين مسئله را با يكسري از مسائل داخلي را به بنده گفت كه ما خودمان هم همانطور حدس مي زديم . ايشان مي گفت در تركمن صحرا درگيري هست و در بلوچستان به نوعي ديگر و در قسمتهاي كردستان و حتي در جنوب جرياناتي با نام خلق عرب پديد آمده و ما علاوه بر اينكه اين مسائل را حدس مي زديم احتمال هم مي داديم كه جنگي عليه انقلاب راه بيفتد. درست در بحران قضاياي بعد از انقلاب بود كه جريان جنگ پيش آمد. البته گزارشاتي از مدتي پيش از شروع جنگ رسيده بود كه عراق نيروهايي را در حال جابجايي دارد. بعد از اينكه عراق به ايران تجاوز كرد و چند فرودگاه را بمباران كرد يعني در همان ساعات اوليه شروع جنگ از ستاد مشترك به بنده خبر رسيد و من هم به خدمت حضرت امام رفتم و به وي خبر دادم . ايشان هيچ عكس العملي كه ناشي از دست پاچگي باشد نشان ندادند و به حرف من گوش كردند. آن موقع به قدري ما درگير بوديم كه فرصت زيادي نداشتيم چون نمي دانستيم كه جنگ، جنگ كوتاه است يا طولاني مي شود. بيشتر تحليلهاي روز اول ما اين بود كه يا اين جنگ ظرف چند روز تمام مي شود و يا يك جنگ طولاني و درازمدت مي شود و اين بستگي دارد و به وضع داخلي كشور ما. يعني اگر ما كنترلمان بر اوضاع بد باشد و آنها بيايند و جاهايي را بگيرند كه قهرا جنگ تمام شده است اما اگر برعكس باشد ما براي يك جنگ تمام عيار آماده شويم . چون ما مي دانستيم كه آنها مجهز به چه سلاحهايي هستند و ما خودمان چه داريم و ما از محل نگهداري خيلي از سلاحها و مهمات خبر نداشتيم و شناخت زيادي نسبت به پادگانها نداشتيم . چون كساني كه از اين اوضاع مطلع بودند غالبا از كشور فرار كرده بودند و آن عده اي هم كه مانده بودند دل خوشي از ما نداشتند كه بخواهند بدون مسائلي اين چيزها را به ما بگويند.

س: بدون ترديد شما در طول دوران دفاع مقدس از همه كس به امام نزديكتر بوديد و از موضع گيريهاي ايشان در مقاطع مختلف جنگ خاطرات بسياري داريد. لطفا خاطره اي را از آن دوران تعريف كنيد؟

ج : تلخترين خاطره اي كه به ياد دارم پذيرش قطعنامه و شيرين ترين خاطره مربوط به فتح خرمشهر است . فتح خرمشهر زماني اعلام شد كه ساعت حدودا چهار بعدازظهر بود و امام در حال قدم زدن بودند. امام هر روز سه مرتبه و هر مرتبه حدودا نيم ساعت قدم مي زدند و راديو هم در دستشان بود چون ما از قبل مي دانستيم كه رزمندگان اسلام در حال انجام اين كار هستند و درگيري هم از شب قبل شروع شده بود كه خيلي هم شديد بود. امام در حال قدم زدن بودند كه گوينده راديو خبر آزادسازي خرمشهر را اعلام كرد. با شنيدن صداي گوينده من به امام نگاه كردم و متوجه شدم كه احساس خوبي به ايشان دست داد. البته در مجموع امام از مسائلي كه خيلي تلخ بود اوقاتشان زياد تلخ نمي شد و از مسائلي هم كه شيرين بود خيلي خوشحال نمي شد و اين گونه نبود كه در مقابل مسائل خرمشهر امام معتقد بودند كه بهتر است جنگ تمام شود اما بالاخره مسئولين جنگ گفتند كه ما بايد تا كنار شط العرب (اروند رود) برويم تا بتوانيم غرامت خودمان را از عراق بگيريم. امام اصلا با اين كار موافق نبودند و مي گفتند اگر بناست كه شما جنگ را ادامه بدهيد بدانيد كه اگر اين جنگ با اين وضعي كه شما داريد ادامه يابد و شما موفق نشويد ديگر اين جنگ تمام شدني نيست و ما بايد اين جنگ را تا نقطه اي خاص ادامه بدهيم و الان هم كه قضيه فتح خرمشهر پيش آمده بهترين موقع براي پايان جنگ است.

س : به جرات مي توان گفت از بزرگترين دستاوردهاي دفاع مقدس ارزشها روحيات و فرهنگ ارزشمند و گرانقدري است كه رزمندگان اسلام در صحنه هاي نبرد و ميادين خون و شهادت به نمايش گذاشتند. از نگاه شما براي پاسداري از اين ارزشها و بهره گيري از آنها در مقابل با تهاجم فرهنگي استكبار بايد چه تدابيري اتخاذ شود؟

 ج : مسئله اي كه به ذهن مي رسد اين است كه اگر جنگ نبود اين خطري را كه دو يا سه سال پس از پايان جنگ ما با آن مواجه بوديم ممكن بود زودتر دچار شويم . يكي از اثرات بزرگ جنگ تثبيت انقلاب بود يعني در سايه جنگ بود كه انقلاب تثبيت شد و ضدانقلابها رانده شدند و نيروهايي كه وابسته به شرق و غرب بودند كم كم شناخته شده و به دست نيروهاي انقلاب از نظام كنار گذاشته شدند و روي هم رفته آنچه كه مهم است همان تثبيت انقلاب است. من نمي گويم كه اگر جنگ نبود انقلاب شكست مي خورد اما اگر جنگ نبود بعد فرهنگي و مكتبي بودن انقلاب ما در دنيا شناخته نمي شد و جنگ موجب شد كه اكثر خبرهاي دنيا در هشت سال جنگ در مورد ايران از رسانه هاي گروهي پخش مي شد. قدرت انقلاب تفكر امام برخورد انقلاب با ارزشهاي ترسيم شده از سوي غرب و... در لابلاي جنگ به دنيا منتقل شد. وقتي اينطور شد در تمام دنيا نيروهاي اسلامي و هسته هاي مقاومت كه نقاط بسيار قوي ادامه جنگ بودند پديد آمد. اگر شما مي بينيد كه در جريان سلمان رشدي مسلمانان دنيا به خيابانها مي ريزند و فتواي امام چنان واكنشهايي بوجود مي آورد اين آگاهي است كه در خلال هشت سال جنگ توسط دشمنان ما به آنها منتقل شده است چون امام كه محور تمام اخبار بودند تفكرشان تفكر اسلامي بود. اسلام و ديدگاههاي اسلامي امام به بهترين وجه در آن دوران براي تمام دنيا و مسلماناني كه در اقصي نقاط جهان هستند مخابره شد. امروزه شما مي بينيد كه انقلاب ما همان انقلاب است اما چون جنگ نيست و موضعگيريها موضعگيريهاي جنگي نيست رسانه هاي غربي حرفهاي كم رنگ ما را پررنگ مي كنند و اگر خدايي نكرده اشتباهي در صحبتي باشد آن را پررنگ مي كنند و ما مورد خاصي نداريم كه خبرگزاريها بر سر آن رقابت كنند. مثل آسوشيتد پرس رويتر و... لذا موضع ما در مقابل اسرائيل ارتجاع منطقه و... نيز در ميان خبرها و گزارشات بيان مي شد. وقتي حرف امام منتقل مي شود كه «آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند» و «ما دندانهاي آمريكا را در دهانش خرد مي كنيم» و... توسط خبرگزاريها منتقل و به وسيله راديوها تلويزيونها مطبوعات و... بيان مي شد و باعث مي گرديد كه مسلمانها خويشتن را باز يابند. اين درست است كه حرف امام بود اما سيم ارتباطي حرف امام با تك تك مسلمانان دنيا جنگ بود. وقتي ما يك موشك به عراق مي زديم در حقيقت اين يك خط رابط يا حاملي ميشد براي انتقال افكار امام به جهان وقتي بچه هاي ما با يك قايق به ناوهاي غول پيكر حمله مي كردند آنها مي گفتند جنگهاي امروز جنگ الكترونيك است و قايقي كه سه نفر در آن نشسته اند و يك «آر.پي .جي» بر دوش دارند به سمت يك ناو مي رود و به آن حمله كرده و ضربه ميزند هر چقدر هم كه اين ضربه كوچك باشد يك حالت خاصي پس از شنيدن اين خبر در مسلمانان دنيا پديد مي آيد و اين فكر منتقل مي شود كه با دست خالي هم مي توان كارهايي كرد. اين چيزها باعث شد كه انقلاب ما شكل بگيرد و حرفهاي ما زده شود و آن چيزي كه امروز ما رويش حرف داريم اين است كه ما بسيجي به دست آورديم اين ارزشها نبايد خدشه دار شود. لذا بايد سعي كنيم كه آن چه نظر بنيانگذار اين انقلاب بوده در نظر داشته باشيم و به سمت اهداف امام برويم.

س : جنگ براي انقلاب و جمهوري اسلامي از يك سو و جبهه استكبار و ايادي منطقه اي آن از سويي ديگر چه نتايج و تبعات سويي را به همراه داشته است؟

ج : جنگ نه از نظر مادي بلكه از نظر معنوي ابهت غرب را شكست . جنگ اگر نبود پيام امام به گورباچف معنا نداشت و جنگ موجب شد كه اين برداشت كه با فرهنگ غرب و آن چيزي كه به عنوان اسوه و اساس حركتهاي مادي يعني ديدگاههاست و با آنها نميتوان جنگيد، جنگ ما اين تصور را باطل كرد والا ما مي دانيم كه اگر آمريكا بخواهد ما را نابود كند او خيلي اسلحه دارد و ما نداريم اما اينكه ملتي به خاطر اينكه اسحله ندارد چيزي نگويد را در دنيا باطل كرد.

 س ـ در شرايط بمباران و موشكباران و... حضرت امام در ارتباط با خانواده در آن شرايط چه برخوردي داشتند ؟

 ج : وقتي جنگ شروع شد مدتي طول كشيد تا كار به بمباران شهرها كشيد. در ابتداي جنگ ستاد مشترك كسي آمد كه مربوط به تيم مهندسي بود و يك مكان ضد بمب و مستحكم براي امام درست كرد اما حضرت امام فرمودند من به اينجا نمي روم و هر چه هم كه من گفتم حداقل شما بيايد و اطاق مذكور را ببينيد ايشان فرمودند من از همين بيرون كه آنجا را ديده ام و به آنجا نخواهم آمد و تا وقتي كه تهران زير موشكباران دشمن قرار گرفت در اطاق معمولي خودشان بودند و خيلي معمولي برخورد مي كردند. وقتي هم كه من خيلي اصرار كردم ايشان قسم خوردند كه من اين كار را نخواهم كرد و بين من و بقيه افراد هيچ تفاوتي نيست. ايشان مي گفت اگر بمبي به خانه من بخورد و پاسدارهاي اطراف منزل كشته شوند و من در اطاق ضد بمب زنده بمانم ديگر من به درد رهبري نمي خورم. من زماني مي توانم مردم را رهبري كنم كه زندگي من مثل آنها باشد و همه در كنار همديگر باشيم. از نظر خانوادگي هم من به شما بگويم كه سالها پيش وقتي مامورين ساواك به خانه ما ريختند كه امام را بگيرند مادر من در حياط ايستاده بود كه من از خانه بيرون دويدم و ايشان به من گفت «پدرت را بردند اگر مي خواهي او را ببيني زودتر برو» . كلا مادرم و خواهرانم اهل اين حرفها نيستند و ترسو نيستند و فقط نگرانيشان در مورد حال امام بود. نكته ديگر اين است كه امام اصلا مايل نبودند كه يك چنين صبحتهايي در آن زمان بشود. يك نكته اي به خاطرم آمد كه برايتان نقل كنم. يك روز كه تهران شديدا زير بمباران و موشكباران بود مادرم وارد اطاق شدند و ديدند كه يك پتويي كج افتاده است با نهايت خونسردي مرا صدا زدند كه بيا و سر پتو را بگير تا آن را درست كنيم و امام از اين حرف خنده اش گرفت.

س ـ كداميك از رفتارهاي ويژه حضرت امام ميتواند به عنوان يك الگوي خاص مورد استفاده جوانهاي مذهبي واقع شود؟

 ج : به نظر من مهمترين خصلت امام دو چيز بود يكي صداقت و ديگري صميميت يعني امام هرگز اين گونه نبود كه يك جايي حرف بزند و جاي ديگر همان حرفش را عوض كند. رفتار امام در بيرون از خانه و درون خانه يكي بود و فقط در خانه كمي رسميت ايشان كم رنگ مي شد. بارها شده بود كه من وقتي وارد خانه مي شدم ميديدم كه ايشان مشغول بازي با كودكان هستند و با مادرم هم خيلي صميمي و صادق بودند. حتي تا وقتي كه مادرم سر سفره نمي آمد امكان نداشت كه ايشان غذا بخورند..

س ـ نظر امام در مورد نيروهاي مسلح چه بود ؟

ج : امام در نيروهاي رزمنده از همه بيشتر به بسيجي ها نظر داشت چون در ميان آنها از پيرمردهايي با موهاي سپيد گرفته تا نوجوانان پرشور حضور داشتند و سرباز واقعي امام بودند. اينها آدمهايي بودند كه از جان و مالشان گذشتند به دنبال دستور امام وارد مبارزه اي شديد شدند. از سپاهي ها هم به عنوان بچه هاي انقلاب نام مي برد و خيلي به آنها علاقه داشت. و در مورد ارتش هم همه مي دانيم كه ايشان از اول مدافع اين برادرها بودند. حتي زماني كه صحبت هايي در مورد انحلال ارتش بود ايشان شديدا مخالف بودند. ارزش هاي بسيجي كه در جنگ به آن دست يافتيم نبايد خدشه دار شود.