Index
ورود کاربر
Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 99741
تاریخ انتشار : 15 بهمن 1385 0:0
تعداد بازدید : 69

انقلاب اسلامي؛ ميراث دارِ عاشورا

صادق آيينه وند صادق آيينه وند 1 - وقوع انقلاب هاي الهي به 2 عامل «امامت و عدالت» بستگي دارد و اين 2 ويژگي در انقلاب اسلامي ايران نمايان است. در مسأله امامت، رهبري امام خميني ره، به عنوان استمرار دهنده حركت انبياي الهي، مورد اعتماد نخبگان و آحاد جامعه قرار گرفت. از سوي ديگر، اساس انقلاب اسلامي، رواج عدالت واقعي بود؛ به همان گونه كه عدالت گستري مورد توجه انبيا، پيامبر اكرم ص و امامان ع بوده است. اما در بررسي دقيق تر، انقلاب اسلامي از حيث الگوهاي والايي مانند امر به معروف و نهي از منكر، مقابله با طاغوت، تكيه بر پايگاه مردمي و استفاده از اصول مشخص ديني، در بين انقلاب هاي الهي بيشترين شباهت را به قيام حسيني دارد. امام حسين(ع) هدف خود را اجراي سيره جدشان، امر به معروف و نهي از منكر، عدالت گستري و ايستادگي در برابر ستم اعلام كردند. امام خميني ره نيز چه قبل از تبعيد و چه در نجف و پاريس، به صراحت اعلام كردند كه ما در مقابل حكومتي كه ظلم مي كند ايستادگي مي كنيم و با خواست مردم، حكومت عدل را بر دو محور اسلاميت و جمهوريت بنيان مي نهيم. 2 - روش مبارزه ملت ايران نيز عاشورايي است. همان طور كه اگر دعوت مردم كوفه از امام براي مقابله با حاكميت استبدادي امويان نبود، چنان انقلابي به وقوع نمي پيوست، امام خميني نيز با تكيه بر مردم، ايستادگي كرد . سبك اعتراض و حركت مردم و امام ره از عاشورا نشأت گرفته بود، با اين تفاوت كه در قيام حسيني، مردم در نيمه راه از همراهي با حضرت امتناع كردند، اما مردم ايران همراه رهبرشان ماندند . 3 - از جهت تاريخي نيز نقطه شروع انقلاب اسلامي 15 خرداد 42 مطابق با ماه محرم بود. امت به پا خاسته مسلمان با حضور در تكيه ها، حسينيه ها و مساجد، ياد حسيني را گرامي داشتند و با تكيه بر ميراث ارزشمند تجربه تاريخي عاشورا وارد ميدان مبارزه شدند. از سوي ديگر، انقلاب عاشورا و انقلاب اسلامي ايران در تثبيت و تقويت يكديگر مؤثرند؛ يعني عزاداري امام حسينع عامل تقويت انقلاب اسلامي است و انقلاب اسلامي نيز موجب احياي امر به معروف و نهي از منكر شد كه مهم ترين هدف قيام امام حسينع بود. 4 - تأثير حادثه كربلا از حيث معنوي و وصول انسان به حيات طيبه بر انقلاب نيز چشمگير است؛ زيرا محور انقلاب اسلامي بر پايه اخلاق اسلامي و خداجويي نهاده شده است. منظور از اخلاق، فضايلي است كه تبلور حركت الهي انبياست. همان طور كه پيامبر اكرم ص فرمودند: من براي اكمال مكارم اخلاقي برانگيخته شدم ، تكميل اخلاق در جهان امروز نيز توسط مصلحاني مانند امام خميني ره انجام مي پذيرد. 5 - يكي از ابعاد تأثيرپذيري امام خميني ره از عاشورا، نگرش سياسي ايشان به عاشورا بود كه تحولي گسترده در نگرش كلي به رابطه دين و سياست به وجود آورد و در واقع عاشورا را مدخلي براي احياي ابعاد فراموش شده اسلام قرار داد. اگر اين ديدگاه امام محقق نمي شد، انقلاب اسلامي به ثمر نمي رسيد؛ زيرا موفقيتي كه از آن سخن گفته مي شود، بر اساس معيارهاي مادي است كه ما در زمانه خود آن را تحليل مي كنيم؛ اما مقياسي كه تاريخ رقم مي زند، فراتر از شرايط زماني است. پس همان طور كه پيام حسيني در طول تاريخ گسترش يافت تا به ما رسيد، انقلاب اسلامي هم محدود به شرايط سياسي نمي شود. در اين جا مهم، نحوه انتقال اين ارزش ها به نسل هاي بعد است. 6 - برداشت غلط از دين، عامل انحطاط جامعه در عصر حسيني بود. همين اتفاق در عصر امام خميني ره نيز افتاد و امام ره در شيوه اصلاحي خود همان شيوه اصلاح فكري امام حسين ع را اتخاذ كرد: امام حسين ع در نامه ها و سخنراني هاي خويش عتاب و خطاب هايي به امويان به ويژه يزيد داشته و تذكر مي دادند كه در كجا بر خلاف اصول قرآن و سنت نبوي عمل كرده اند. امام خميني ره نيز، نظير چنين هشدارهايي را به شاه مي دادند و اصول را به او گوشزد مي كردند، با اين تفاوت كه قيام عاشورا از طليعه دعوت مردم تا زمان شهادت امام حسين ع به يك سال هم نرسيد، اما رهبر انقلاب اسلامي فرصت بيشتري داشتند. *منبع : www.bashgah.net ، یکشنبه ١٥ بهمن ١٣٨٥